Reklame

Vækstfonden har nu ydet lån til mere end 300 danske virksomheder. En analyse af virksomhederne viser, at det er afgørende, at man kommer hurtigt i gang på markedet. Sådan fik aarhusianske Reshopper succes med deres app for køb og salg af brugt børnetøj, der i dag har over 500.000 downloads. 

Vækstfonden har siden 2014 kunnet finansiere nystartede virksomheder med et særligt lån til iværksættere. I dag har mere end 300 iværksættervirksomheder benyttet sig af muligheden og fået en samlet lånefinansiering for over 1 mia. kr.

Hvad er afgørende for succes?
I Danmark etableres der årligt ca. 30.000 virksomheder, hvoraf kun lidt over halvdelen overlever de første tre år. Vækstfonden har lavet en analyse over de iværksættere, fonden har finansieret. Den peger på, at de unge virksomheder skal komme hurtigt ud på markedet og få gang i en omsætning, fremfor at bruge lange perioder på at udvikle produktet.

”Det lyder indlysende, at iværksættere, der hurtigt får en omsætning, også klarer sig godt. Men det er faktisk en vigtig pointe til dem, at de skal hurtigt ud på markedet for at få testet produktet og få feedbacken fra de første kunder, i stedet for at blive længe i laboratoriet og forfine produktet,” siger Rolf Kjærgaard, investeringsdirektør i Vækstfonden.

Fra Vækstfondens analyse står det desuden klart, at ledelseskraften er afgørende. De iværksættere, der tidligere har prøvet at starte en virksomhed op, klarer sig bedre.

Reshopper kom hurtigt på markedet
En af de virksomheder, der har haft stor succes med at komme hurtigt på markedet, er den aarhusianske virksomhed Reshopper. Virksomheden har udviklet en app, hvor forældre kan købe og sælge brugt børnetøj og –udstyr. Og det har i den grad tiltalt forældrene, fortæller CEO i Reshopper Aja Guldhammer.

”Da Reshopper tog fart i 2015, gik det rigtig stærkt. Vi havde udviklet app’en og fra at være relativt ukendte, har vi nu over 500.000 downloads og sælger to varer i minuttet. Vi har satset benhårdt på en hurtig og kontant feedback fra vores brugere, så app’en netop har passet til deres ønsker og behov. Det har været en ’trial and error’ tilgang for at teste det her marked,” siger Aja Guldhammer.

En anden faktor, der har hjulpet virksomheden med at ekspandere så hurtigt, har været en bestyrelse, der selv kender markedet:

”Vi har en masse erfarne folk i vores bestyrelse. Jesper Buch, der ved en helt masse om iværksætteri og startups, men også personer med en computerteknisk viden og baggrund inden for e-commerce. De har givet os strategiske indspark til, hvordan vi bedst muligt skalerer Reshopper på andre europæiske markeder,” fortæller Aja Guldhammer.

Rehopper har fået et Vækstlån til Iværksættere fra Vækstfonden og er nu gået i gang med at markedsføre sig i flere europæiske lande, bl.a. på det engelske og hollandske marked.

”Rehopper er en spændende virksomhed, der meget hurtigt har fået en stor kundebase på det danske marked. Derfor er Reshopper et rigtig godt eksempel på, hvordan hurtig markedsindtrædelse kan skabe gode forudsætninger for vækst og succes. I Vækstfonden glæder vi os til at følge Reshopper på deres videre rejse,” fortæller Søren Grønbæk Nielsen, erhvervskundechef i Vækstfondens iværksætterteam i Randers. 

Finansiering til iværksættere
Vækstfondens Vækstlån til iværksættere er målrettet unde virksomheder, der allerede har produkter og kunder, men hvis korte historik gør det svært at skaffe finansiering til at accelerere væksten.

Se hvordan Vækstfonden kan hjælpe dig på www.vf.dk.

Reklame