Reklame

Gennem 25 år har Lars Lottrup levet af at underholde børn i sin virksomhed Ballonmand.dk. Men i 2016 søsatte han et nyt koncept, der udelukkende henvender sig til det voksne publikum.

Årsagen var, at Lars modtog og stadig modtager henvendelser fra både private og virksomheder, som ønsker underholdning, der involverer folk, og som ikke sprænger budgettet i atomer. ”Det er meget enkelt; når efterspørgslen på nye produkter viser sig, må man i gang med at idéudvikle,” siger Lars og tilføjer: ”selvfølgelig er det ikke alle ideer, der viser sig at holde vand, men den her gjorde.”

Hey, skal vi lege?

”Vidste du, at ballondyr ikke kun er for børn?” Sådan står der på hjemmesiden. Lars fortæller: ”Alle bliver legebørn, når de får en ballon i hånden. Og legen har den magiske egenskab, at den fjerner barriererne hos folk. Gevinsten
er en fælles oplevelse, hvor man bliver bragt sammen på en anden og mere levende måde end gennem mange andre aktiviteter. De fleste voksne oplever, at når man først er kommet i gang med at lege med balloner, er det svært at stoppe igen.”

Lars’ virksomhed oplever efterspørgsel på underholdning til alt fra konferencer, hvor der er brug for en aktiv pause til icebreakeren på et personalemøde eller til en firmafest: ”Vi kommer og løfter stemningen og lader folk tømme hovedet ved at lege, grine og være kreative. Indslaget varer typisk en time, hvor én mand kan håndtere 40 mennesker. Og prisen er overkommelig, hvorfor mindre virksomheder også kan være med,” siger han.

 

It actually works

En af dem, der har oplevet ballonmagi på egen krop, er Tonny Andersen fra virksomheden Sinful.dk. Han siger: ”Vi afholdt på et tidspunkt gallaarrangement for vores 50 medarbejdere på Varna Palæet i Aarhus, hvor alle var i pænt tøj, og der var styr på etiketten. Mit ønske var at skabe en skæv kontrast til alt det pæne, hvorfor jeg havde booket Lars til at komme og lege med balloner sammen med os. Det var den vildeste succes! Alle blev involveret, og lokalet var fyldt med grin og ballonfigurer i mange mærkelige støbninger. Nogle var virkelig dygtige, imens andre var helt håbløse til det, men det var ikke vigtigt. Det essentielle var, at alle var i gang og fik øje på nye sider hos hinanden. Det var virkelig en fed, fælles oplevelse!”

 

Business i balloner

Historien om Lars og hans balloneventyr rækker langt tilbage. Som barn var han vild med cirkus, og en skønne dag skulle han konfirmeres: ”For mine konfirmationspenge købte jeg en ethjulet cykel, og derfra greb det om sig. Jeg tog godt nok en uddannelse som folkeskolelærer for at have noget at falde tilbage på, men den kom aldrig i brug. I 25 år har jeg levet af at være fuldtidsentertainer, hvor jeg primært har været kendt som ham, der kravlede ind i en ballon,”
siger Lars, der i 1990 begyndte at lave ballondyr som en af de første i Danmark: ”Ofte endte jeg med at stå og lave balloner til børnene efter et arrangement. Det blev der efterspørgsel på, hvorfor jeg begyndte at uddanne andre til også at kunne lave ballondyr.”

Lars startede med tre personer, efter et halvt år var der 16, og året efter talte virksomheden hele 32 balloneksperter. I
dag har Lars 40 freelancere ansat, som underholder til alt fra børnefødselsdage og butiksåbninger til Open by Night og events som firmafester, personalemøder, konferencer osv.

Tekst: Majbritt Mikkelsen 

Foto: Privatfotos

Reklame