Brevkasse spørgsmål 1:

Må man trække renteudgifter fra i gevinster på finansielle kontrakter?

Renteudgifter og finansielle kontrakter skal opgøres i hver sin rubrik på selvangivelsen i bruttobeløb. Renteudgifter og finansielle kontrakter skal begge opgøres under kapitalindkomst. I og med de begge skal føres under kapitalindkomst, kan man sige, at du indirekte trækker renteudgifter fra i gevinster på finansielle kontrakter. Man skal dog holde sig følgende for øje, at finansielle kontrakter opgøres for sig, da tab er kildeartsbegrænset. Det vil sige, at gevinster beskattes, og tab modregnes i gevinster på andre kontrakter eller fremføres til modregning i fremtidige gevinster fra finansielle kontrakter. Der gælder særlige regler for aktiebaserede kontrakter.


Brevkasse spørgsmål 2: 

Hvad gør man, hvis man har glemt at registrere et par fakturaer fra sidste moms periode?

Udgangspunktet er, at der skal afregnes den rigtige moms i de rigtige perioder. Det betyder, at du skal indsende en momsefterangivelse på SKAT tastselv på det manglende beløb, og du vil blive opkrævet dette. Hvis momsbeløbet på de ikke registrerede fakturaer ikke er væsentlige set i forhold til virksomhedens normale momsangivelser, kan det medtages i næste momsafregning, men der skal være tale om uvæsentlige beløb.

 

 

Svarerne er udarbejdet af Revision Limfjord.

Har du nogle spørgsmål til vores revisorer? Skriv en mail til louise@bizzup.dk!

Revision Linfjord, Revisorens Brevkasse, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up

Fokus på komfort

TOUCHit høretelefonerne fra SACKit har virkelig fokus på komforten. Pasformen er næsten perfekt, og den kan indstilles i mange niveauer ved at trække i bøjlen på høretelefonerne. Så din partner, kollega eller dine venner kan sagtens låne dine nye høretelefoner, eller hvis du i de kolde vintermåneder har en hue på – og du kan nemt og hurtigt indstille dem til din hovedform igen. Derudover er høretelefonerne udstyret med dobbelt-donut, hvilket betyder at lyden bliver holdt inde – hvilket er en stor fordel for din sidemakker på kontoret eller i bussen, så det kun er dig der kan høre din sprøde musik, lydbog eller hvad end du bruger høretelefonerne til. Det betyder også, at lyd udefra ikke kan trænge ind, og du ender nærmest i din egen boble og lukker dine omgivelser ude.

TOUCHit dobbelt-donuts er polstret med super blødt læder, som gør dem virkelig behagelige at have på, endda også i lang tid.

SACKit, TOUCHit, Bizz Up, Bizz Up 2018, Headphones

God lyd

TOUCHit høretelefonerne har rigtig god lyd – om end du hører musik eller lytter til den nyeste lydbog. Det hele bliver lidt sjovere på busturen, løbeturen, skovturen eller i træningscenteret når du bruger disse høretelefoner.

Det er nemt at styre lydstyrken fra betjeningsknapperne på siden af højre høretelefon.

Flot design

TOUCHit høretelefonerne er dansk design i topklassen! De er udstyret med lækre materialer som stof, læder og metal. Det giver antydning til et solidt og holdbart stykke elektronik. Vores erfaringer bekræfter dette, da det ene par både har været en tur på gulvet og mast ned i en taske med en bærbar, madpakke, vandflaske og oplader.

TOUCHit høretelefonerne kommer med en stofpose, hvor høretelefonerne passer i. Det er ikke et stykke tykt stof, men du har mulighed for at samle ledninger og høretelefonerne sammen.

SACKit, TOUCHit, Bizz Up, Bizz Up 2018, Headphones

Lang batteritid

Du skal ikke spilde din tid på at bekymre dig om dårlig batteritid. Med TOUCHit får du hele 22 timers batteri – så fyr den af med julemusik lige nu!

FUNFACT: Du kan høre Last Christmas med WHAM! cirka 302 gange inden de skal oplades.

 

Specifikationer

Farve: Black, Silver og Golden

Batteri: Genopladeligt (22 timers drift)

Porte: Micro USB

Bluetooth: 4.0

Driver enhed: 40 mm

Mål: 18×15,7×7,8 cm

Vægt: 231,5 g

Materialer: Protein-læder og stof

Noise reduction performance: op til 20dB

Batteri: 500mAh

Ladetid: cirka 3 timer

Bedømmelse

TOUCHit får 5 ud af 5 høretelefoner fra Bizz Up.

Louises oplevelse:

Jeg er solgt! Jeg troede bestemt ikke at jeg var høretelefon-typen, men det er jeg altså. Det er skønt at kunne tage sine TOUCHit høretelefoner på – i mit tilfælde efter en travl arbejdsdag, hvor jeg har brug for at tømme hovedet.

Jeg synes at høretelefonerne strammede lidt i starten, men det gik over efter fire ganges brug – eller så har jeg ikke tænkt mere over det. Måske skal de udvides til ens hoved, eller så har mit hoved måske tilpasset sig høretelefonerne? Jeg ved det ikke, men de strammer ikke det mindste mere.

Jeg har også brugt den til at høre lydbog én gang på en kort gåtur – og det eneste jeg kan være bange for, er at jeg ikke koncentrere mig om mine omgivelser, fordi de er super lydisolerende! Så et tip fra mig er, at man ikke skal have fuld skrue på musik, lydbog eller lignende når man færdes udendørs, eller hvor man kan komme til skade ved ikke at være opmærksom på sine omgivelser.

Et super godt julegaveønske, hvis man skal være sammen med familien eller svigermor, og bare liiiiige har brug for ti minutters ro – hehe.

Lises oplevelse:

Lækkert design, lækker lyd, god batteritid!

Jeg er vildt begejstret over komforten på disse lækre hørebøffer. Pasformen er nærmest perfekt og den kan indstilles i mange niveauer ved at trække i bøjlen. Jeg har sågar delt dem med min datter, min mor og jeg har haft en stor hue på uden problemer. Det er et stort plus for mig!

En anden feature jeg er vild med er dobbelt-donut designet. Det lukker alt støj ude. Jeg har anvendt det både med og uden musik – og selv uden musik er høretelefonerne støjnedsættende. Jeg bruger det meget når jeg sidder på kontoret, hvor mine ansatte og kontor-kollegaer stadig skal kunne kommunikere med mig.

Jeg er vild med materialerne – smørblødt læder, metal og flot stof.

Kan anbefales!!

 

KØB TOUCHit HEADPHONES FRA SACKit LIGE HER!

Bizz Up har spurgt Christian Fuglsang, fra www.vigilant.dk, om han ikke kunne give os 5 tips til at skrive den skarpeste pressemeddelelse – og det kunne han godt, læs med! 

Korte og overbevisende tekster, som informerer om nye produkt-detaljer, offentliggørelse af nye lanceringer, eller andre spændene historier fra din virksomhed – også kendt som pressemeddelelser – er en essentiel del af enhver PR-strategi.

Pressemeddelelser gør mere end blot at informere medier og interessenter om din virksomhed. De er ment som et værktøj til at vække interessen hos journalister og medier, der måske ønsker at undersøge din historie nærmere.

At lave en god pressemeddelelse er ofte det første skridt imod at få eksempelvis en artikel i et nyhedsmedie eller et TV-indslag og derved opnå mere synlighed og potentielt flere kunder.

Med tanke på, at journalister hver dag overvældes af potentielle historier, er det altafgørende at din pressemeddelelse skiller sig ud. Formatet for selve pressemeddelelsen er ganske ”simpelt” – men din historie skal være alt andet en simpel.

Pressemeddelelse, 5 tips, Bizz Up, Bizz Up 2018

1 – Det handler om vinklen

Hvad er det du prøver at fortælle med din historie? Stil dig selv spørgsmålet: Har det nyhedsværdi? Hvorfor ville en journalist synes, at dette er interessant? Hvordan skal din virksomhed, produkt eller problemstilling opfattes af dit publikum?

Derfor er det en god ide, hvis du sætter dig ind i de aktuelle nyheder og branchetendenser, interessante statistikker og eventuelt skaber dig en konkurrencemæssig indsigt, for at kunne skabe en relevant nyhedsvinkel, som i sidste ende vil fange journalisternes interesse.

2 – Sørg for at emnelinjen er værd at læse

Emnelinjen på din mail er ofte det første “point of contact” imellem dig og den person, hvis opmærksomhed du prøver at få. Med emnelinjen handler det om at finde den helt rigtige balance – den skal ikke give hele historien væk, men den skal fortælle nok til, at modtagere har lyst til at åbne den.

Når du skal udforme emnelinjen, så bør du have et grundlæggende kendskab til det enkelte medie, for derved at kunne fange deres opmærksomhed bedst muligt.

Undersøg derfor de forskellige områder, som det enkelte medie beskæftiger sig med og læs deres tidligere artikler. Derved kan du ikke blot skabe en historie, men også en emnelinje med den rette vinkel og nyhedsværdi for dem.

3 – Kom til pointen – hurtigt! Og inkluder hårde tal

Hvis du har lavet en skarp emnelinje, som har været god nok til, at journalisten har åbnet din pressemeddelelse, så sørg for at fortæl dem nyheden – hurtigt.

Som indledning, kan du eventuelt lave en reference til en af journalisternes tidligere artikler, for derved at vise at du har lavet noget forarbejde og forhåbentlig vil de deraf finde netop din mail og din historie interessant.

Ydermere, så kan man let komme til at fylde hele historie ud med kreative og farverige fortællinger. Men husk, at inkluder hårde tal, som understreger vigtigheden af dit budskab. Eksempelvis, hvis du ønsker at påvise en bestemt trend inden for din branche, så at husk bevis der bakker din påstand op.

Pressemeddelelse, 5 tips, Bizz Up, Bizz Up 2018

4 – Husk de 6 ”hv’er”

En effektiv pressemeddelelse indeholder som ofte; hvad, hvornår, hvem, hvor, hvorfor og hvordan. Hvad er det der sker/er sket? Hvor og hvornår? Hvorfor? Hvem er involveret? Hvordan sker det?Disse er essentielt for din pressemeddelelse – så husk dem.

5 – Inkluder citater hvor det er muligt!

Hvis man inkluderer et godt citat fra en person i virksomheden, så kan det tilføre et mere menneskeligt element til pressemeddelelsen – eksempelvis, hvorfor virksomheden satsede på dette projekt, hvilke fordele er der ved produktet, eller hvordan denne offentliggørelse passer ind i de fremtidige planer for virksomheden.

På mindre end ét år er Pernille Slinkerts enkeltmandsvirksomhed, Slinkert Logistic Advice, vokset til en omsætning i millionklassen. Vi er nysgerrige efter at høre, hvad der skaber en så potent formel for en iværksætter og har fået et spændende interview med hende.

“Virksomheden og jeg går ud i ét – jeg ér brandet som enkeltmandsvirksomhed.”

Der hersker ingen tvivl om Pernilles målrettede holdning til både resultater og hendes effektive måde at nå dem på. I løbet af det første år som iværksætter har hun formået at få sin person og virksomhed udbredt i en artikel på DR, rost af Martin Thorborg og forsøgt lukket af sine nærmeste konkurrenter på markedet. Samtidig har hun – ved hjælp af talent, hårdt arbejde og stålsat vilje – oparbejdet en fast kundekreds med nogle af landets største produktionsvirksomheder og kapitalfonde.

Man kan roligt sige, at Pernille har plantet sig solidt på landkortet i det danske erhvervsliv – men hun har bestemt ikke tænkt sig at slappe af og nyde sin første bølge af succes.

Slinkert Logistic Advice, Bizz Up

Resultater og fremdrift gennem hele arbejdslivet

Vi begynder som i enhver god fortælling: fra begyndelsen. I dette tilfælde begyndelsen af Pernilles liv som logistikmedarbejder.

Erfaringerne fra Pernilles år som ansat i logistikfirmaer er grundlaget for hendes karriere. Hun er sikker på, at det er en stor fordel, at hun – trods sine kun 34 år – har været 15 år i logistikbranchen. Karrieren eskalerede også hurtigt – måske en smule for hurtigt.

Hendes første arbejdsplads var en lille, lokal logistikvirksomhed i Esbjerg. Den flytter hun hurtigt fokus fra og fortæller, at hun har ville skabe resultater fra dag ét. Hun flyttede til København, hvor hun blev ansat i et andet firma og skøjter i beretningen videre til, da hun blev headhuntet af DSV.

De er et af de helt store firmaer – beliggende i Hedehusene nær Roskilde med et transportnet over hele verden. Her fik hun arbejde som sælger og læste HD i fritiden. Med tiden blev hun overført til en stilling som dansk salgschef i Norge, hvor hun fik vendt en halvsløj afdeling til at have overskud på budgettet. Eventyret i Norge varede et år. Hun blev igen søgt af en logistikvirksomhed og tog jobbet, men “manglede noget” i hverdagen.

Den følelse handlede hun på.

Den amerikanske drøm på dansk grund

Pernille tog konsekvensen af sin mavefornemmelse og sagde op fra den ene dag til den anden. Her stod hun så – alle de materielle værdier, hun havde, var virksomhedens ejendom. Hun blev hentet af en kammerat, havde intet sted at bo, ingen mobil, intet internet. Alt skulle startes op fra bunden igen, og det blev det. En måned senere startede hun sin egen virksomhed, Slinkert Logistic Advice.

Første mål var at betale stiftelseskostningerne for sin konsulentvirksomhed af. Pernille skulle arbejde med nogle af landets største logistikvirksomheder, og også kapitalfonde, og her er professionalitet i højsædet. Omkostningerne blev derfor højere end forventet. Hun lagde budget og kørte hårdt efter det. Efter tre måneder var startomkostningerne betalt af.

Den hurtige succes for hendes virksomhed er hjulpet på vej af mange faktorer. Kontakt til kunderne viste sig at være lettere end forventet. Pernille havde sig et godt navn i logistikbranchen, og artiklen om hendes virksomhed på DR krydret med den flotte omtale fra Martin Thorborg vakte stor interesse hos de folk, hun var interesseret i, at Slinkert Logistic Advice skulle gøre forretning med.

“Når dønningerne af gratis omtale har lagt sig, er det flid, netværk og evnen til at tænke i nye baner, der er med til at skabe et solidt grundlag for en virksomhed”, fortæller Pernille. “Jeg har helt sikkert nydt godt af opmærksomheden fra at være den første kvinde til at starte en virksomhed som min, men når valget i sidste ende står mellem to kandidater, er det altid kompetencerne, der vinder.”

Og kompetencer, dét har hun. Hun er for nylig blevet udvalgt af en kunde i København, hvor opgaven var i udbud mellem hendes enkeltmandsvirksomhed og to store konsulentfirmaer. ‘Lille Pernille fra Esbjerg’ var den, der fik  opgaven.

Der er dog endnu en vigtig faktor, der er med til at brolægge vejen til succes.Indtil nu har vi fokuseret på at snakke om Pernilles kompetencer, vilje og omtale som grundlag for virksomheden. “Selvfølgelig skal kompetencerne være i orden for at opnår succes, men uden netværk ville hun aldrig være nået særlig langt”, siger Pernille helt firkantet. Hun understreger vigtigheden i at skabe og vedligeholde et godt netværk. I princippet er hun bare en mægler mellem en transportør og en kunde og uden evne til at mægle, ville hun have store udfordringer.

Hun nævner som et eksempel, at hun netop har besøgt en logistikpartner, hvor hun før besøget stødte på en bil med kundens logo ved en vaskehal. Hun sagde hej til føreren, vekslede nogle ord ham og fandt senere ud af, at det var direktøren for virksomheden. Uden at vide det havde hun givet et vigtigt indtryk, før det officielle møde overhovedet fandt sted.

Pernilles stærke vilje og energi er gode egenskaber at have i hendes fremdrift som iværksætter, men evnen til at gribe muligheder og skabe kontakter har i den grad også givet hende mulighed for at tage nogle store skridt fremad på så kort tid.

Hvad skal der ske nu? Slinkert Logistic Advice, Bizz Up

Slinkert Logistic Advice kører – grundlaget er stærkt – men fremtiden tænkes ind i både Pernilles konsulentarbejde og hendes egen virksomhed.

Innovation i konsulentarbejdet er vigtigt for Pernille. Hun vender flere gange i løbet af interviewet tilbage til at fortælle om nytænkning, disruption, som en vigtig faktor i branchen. Hun er helt sikker på, at den klassiske måde at rådgive logistikvirksomheder på – no cure no pay-løsningen med at dele overskuddet af en besparelse mellem parterne – ikke nødvendigvis er den bedste løsning.

Hun afregner selv med virksomhederne på timebasis. Ofte ser hun på interne optimeringer i virksomhederne for at kunne tænke smartere over hele spektret. Den varme kartoffel i tiden er Amazons mulige indtog på det danske  marked, og her er hun helt med på at favne digitaliseringen i fremtidens logistik og tænke ud i fremtiden for sine kunder.

Hendes egen virksomheds fremtid er lys. Hun er på 10 måneder nået dertil, hvor hun skal overveje at finde en samarbejdspartner til Slinkert Logistic – det er helt vildt for hende at være nået til det punkt på så kort tid. Efter at have luftet sin begejstring over succesen tegner hun skarpt op, hvad hun forestiller sig, en medarbejder skal have af kvalifikationer for at kunne få den bedste helhed i virksomheden. Transport- og logistikbranchen er præget af mandlige aktører, så derfor tænker hun strategisk i den retning, når hun skal ansætte en person. Hun virker dog på ingen måde anfægtet – den værste bekymring for hende bliver at skulle give slip på noget af den kontrol, hun har haft med det ‘barn’, hun har udgydt blod, sved og tårer for at bringe hertil.

Der hersker absolut ingen tvivl om, at Pernille er dygtig. For ikke at tale om den ukuelighed, talent for forretning og evne til at gribe mulighederne foran sig hun også besidder. Som Pernille selv siger: “I sidste ende er det altid kompetencerne, der vinder.”

Det vil være at underkende Pernilles hårde arbejde at ønske hende ‘held og lykke fremover’, så vi følger i stedet interesseret det næste skridt på Pernilles anlagte rute med hendes voksende succes, Slinkert Logistic Advice.

For nogle år siden blev Kirsa Jespersen ramt af stress. Dengang så det hele meget trist, gråt og uoverskueligt ud. I dag er det heldigvis helt anderledes. Hun er nemlig kommet godt ud på den anden side og har rejst sig fra dyndet. I denne artikel får du indblik i forløbet, fra hun blev sygemeldt med stress, til i dag hvor hun er medindehaver af den succesfulde webshop Curvii.dk og arbejder over 50 timer ugentligt.

 

Stress kan ramme enhver, og det er ikke noget, man skal spøge med. Når presset bliver for stort og bekymringerne for mange, siger vores hjerner fra.

Ikke alle formår at rejse sig efter at have været stressramt og vil opleve gener af sygdommen resten af livet. Langt de fleste kommer dog heldigvis helt over sygdommen.

En af dem, der er kommet godt ud på den anden side, og som ikke længere mærker nogen tegn på tilbagefald overhovedet, er Kirsa Jespersen, som i dag er medindehaver af webshoppen Curvii.dk, der sælger tøj til kraftige piger. Herunder kan du læse hendes rørende, fascinerende og inspirerende historie.

Kirsa, Curvii.dk, Bizz Up

En kombination af flere forhold gjorde Kirsa syg

Da Kirsa blev ramt af stress, var hun tandlæge på sit 13. år. Hun var på daværende tidspunkt ansat som børnetandplejer i et distrikt, hvor der var et rigtig stort behandlingsbehov. Travlhed var dog ikke den primære årsag til sammenbruddet. Det var derimod Kirsas omsorgsgen, der var en af de primære kilder til sammenbruddet.

Der er ofte stor sammenhæng mellem dårlige tænder og ubehjælpelige levevilkår; det var derfor ofte åbenlyst for Kirsa, når et barn kom fra trange kår og døjede med udfordringer, som børn ikke fortjener at tumle med, og det havde hun vanskeligt ved at håndtere.

“Der kan være mange årsager til, at børn har dårlige tænder, men ofte hænger det på en eller anden måde sammen med dårlige livsbetingelser, og det gjorde meget stort indtryk på mig at møde så mange børn med udfordringer. Det gjorde lige ondt hver gang, og jeg vænnede mig aldrig til det,” fortæller Kirsa Jespersen.

Det var særligt det faktum, at Kirsa hverken havde magten eller ressourcerne til at hjælpe børnene op fra dyndet, der plagede hende.

Møderne med de stakkels forsømte børn var dog blot en af flere faktorer, som var skyld i, at hjernen til sidst sagde fra.

“Derudover var knaphed på tid og personale også ganske medvirkende til, at stressen ramte. Det var svært at finde nok tid til samtlige børn, og det var vanskeligt at prioritere, hvilke børn vi skulle afsætte ekstra tid til,” fortæller Kirsa Jespersen.

Foruden arbejdet som tandlæge var Kirsa aktiv i lokalpolitiske anliggender. Ydermere havde hun naturligvis en familie, hun gerne ville være der for. Derfor var hendes liv præget af travlhed både på og uden for arbejdet.

Kombinationen af ovenstående forhold bevirkede, at hun en dag ikke længere fungerede optimalt. At hun måtte sygemelde sig med stress.

 

Første tilbagevenden til arbejdsmarkedet

Hullet, Kirsa endte i, var dybt og dunkelt, og det tog hende lang tid at kravle så langt op, at hun atter kunne skimte lys.

Efter et år som sygemeldt blev hun erklæret rask. Men knapt havde hun genvundet balancen, før stressens grusomme knytnæve atter ramte hende rent og tungt. Derfor måtte hun, et par måneder efter hun var vendt tilbage til arbejdsmarkedet som tandlæge i en privatklinik, atter sygemelde sig.

“Jeg er ked af, at jeg ikke holdt længere, men sådan noget vælger man jo ikke selv. Jeg fik hurtigt sygdomssymptomer, og jeg blev, om muligt, ramt endnu hårdere end første gang. Mine basale funktioner ophørte med at fungere. Jeg kunne knapt stå ud af sengen til sidst. Det var virkelig ikke rart. En decideret lidelseshistorie,” fortæller Kirsa Jespersen.

 

Læs også historien om den kvindelige iværksætter Kirsa – og hendes opfattelse af rollefordelingen i hjemmet og på arbejdsmarkedet.

 

Hjemmegående husmor i et år

Hun erkendte efter tilbagefaldet, at det var usundt for hende at være sygemeldt i det offentlige system, hvor utallige møder og pres fra Jobcenteret ikke mindskede stressen. Derfor takkede hun, efter tilbagefaldet, nej til muligheden for at modtage offentlige ydelser. Afkaldet gav hende den frihed og tid, hun havde brug for, for at komme sig helt over sygdommen.

“Man kan sige, at jeg var hjemmegående husmor. Vi levede af min mands indtægt i et år, og så arbejdede jeg stille og roligt på at få det bedre. Det var det, jeg havde brug for. Presset fra systemet ville have gjort mig mere syg, så det var den eneste mulighed for mig. Efter et års tid var jeg så meget ovenpå, at jeg følte mig klar til at tjekke Jobnet,” fortæller Kirsa Jespersen

Her faldt hun over et stillingsopslag som tandlæge i Horsens. Et job, som på daværende tidspunkt matchede hendes definition af ‘drømmejobbet’.

Hun ansøgte og fik jobbet, som hun evnede at passe uden tilbagefald. Hun havde enkelte oplevelser, hvor hun mærkede stressens kolde ånde i nakken, men på intet tidspunkt følte hun, at hun var tæt på at falde tilbage i det dunkle hul.

Kirsa, Curvii.dk, Bizz Up

Den store, livsforandrende beslutning

Selvom hun nød tandlægejobbet, var der undervejs opstået nye arbejdsmæssige drømme i hendes sind. I lang tid havde hun med fascination betragtet broderen, Kents, arbejde som webshopindehaver, og da Kent startede sin anden webshop, Curvii.dk, valgte Kirsa at tage en chance, som hun til evig tid vil være taknemmelig for, at hun tog.

“Det tiltalte mig meget, at min brors arbejde og fritid flød sammen. Jeg kunne altid fornemme en ild i hans øjne, når talen faldt på arbejde, og det var tydeligt, at han hellere end gerne tilbragte weekenden med at arbejde. Det var inspirerende. Efter længere tids overvejelse valgte jeg at aspirere om at blive en del af hans på daværende tidspunkt nystartede projekt, Curvii.dk. Jeg vidste udmærket godt, at han dengang ikke havde økonomi til at ansætte mig. Derfor jeg tilbød jeg at arbejde gratis i et år, og hvis det i løbet af det år lykkedes os at gøre Curvii.dk bæredygtig, skulle vi drive shoppen sammen. Jeg ved, at det overraskede ham, at jeg spurgte, men trods overraskelsen sagde han heldigvis ja efter kort betænkningstid, og det har jeg været meget taknemmelig for siden,” fortæller Kirsa Jespersen.

 

Nutiden og fremtiden

I dag arbejder Kirsa Jespersen over 50 timer om ugen. Hun kan sagtens blive presset af arbejdet, men hun rammes ikke af den syge stress, som tidligere satte hendes liv på standby i over et år.

“Selvfølgelig kan jeg stadigvæk blive fysisk træt ind imellem, men jeg bliver aldrig psykisk udbrændt mere. Jeg bliver ikke gnaven eller ængstelig. Der er aldrig frygt forbundet med mit nuværende arbejde. Sådan var det af og til førhen. Der brød jeg mig ikke altid om at møde op på job. I dag nyder jeg heldigvis enhver arbejdsdag – også selvom der sommetider er meget at se til og store udfordringer, der skal håndteres,” fortæller Kirsa Jespersen.

I fremtiden vil hun sammen med resten af teamet arbejde på at gøre Curvii.dk endnu bedre og udbrede kendskabet til forretningen endnu mere, så endnu flere kurvede kvinder fremadrettet kan få glæde af shoppens enorme udvalg af plus size-tøj.

Brevkasse spørgsmål 1:

Må en udenlandsk (eu) freelancer, som udfører et stykke arbejde for mig uden firma, udstede en cpr. faktura, som jeg kan bruge i mit regnskab?

Ja det må den udenlandske freelancer godt. Det skal dog klart fremgå, hvem den udenlandske freelancer er, og den udstedte faktura skal opfylde danske mindstekrav til en faktura.

 


Brevkasse spørgsmål 2: 

Hvis jeg som virksomhed ønsker at donere til en organisation (f.eks Kræftens Bekæmpelse) hvad skal jeg så rent praktisk tænke på? Eksempelvis salg af et produkt hvor de 50 kr. går til organisationen.

Du skal bogføre hele salget, så der bliver afregnet rigtig moms af din omsætning. Derefter skal du beregne det beløb, du vil donere til organisationen og bogføre det som et sponsorat uden moms. Det kan yderligere oplyses, at Kræftens bekæmpelse er omfattet af ligningslovens § 8H om fradrag for forskningsgaver. Modtageren skal indberette gaven til SKAT i cpr. eller cvr. nr. Der er ingen fradragsbegrænsning for gaver efter Ligningslovens § 8H. Listen over godkendte formål kan findes på SKATs hjemmeside.

 

 

Svarerne er udarbejdet af Revision Limfjord.

Har du nogle spørgsmål til vores revisorer? Skriv en mail til louise@bizzup.dk!

Revision Linfjord, Revisorens Brevkasse, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up

Høretelefoner på en helt ny måde. Med TOUCHit høretelefonerne lancerer danske SACKit et par revolutionerende Bluetooth høretelefoner med lyd, komfort og ANC i særklasse. SACKit er de første på markedet med det specielle Double Doughnut design med to puder på hver ørekop.

”Over-ear høretelefoner er kendt for at have den bedste kvalitet, når man taler lyd og Active noise cancellation. Det store men i forhold til over-ear modellerne er, at man ofte går på kompromis med udseende og design. Vi udfordrer normerne og har insisteret på at skabe et par on-ear høretelefoner med lydkvalitet og ANC på niveau med over-ear modellerne.” – fortæller Kristoffer Glerup, stifter af SACKit

Double doughnuts til ørerne giver dobbelt så lækker lydSACKit, TOUCHit, Bizz Up, Bizz Up 2018, Headphones

Som noget nyt for høretelefoner har TOUCHit to puder på hver ørekop. SACKit kalder det for Double Doughnut design. Det specielle ved Double Doughnut designet er, at det sikrer lyd og ANC på niveau med over-ear høretelefoner i et par super komfortable on-ear høretelefoner.

Kristoffer Glerup uddyber visionen bag designprocessen: ”Vi har taget udgangspunkt i de eksisterende produkter på markedet og udfordrer det, vi kender, for at skabe endnu bedre løsninger til vores kunder. Med det nye design behøver du ikke længere at gå på kompromis med design og størrelse på høretelefonerne for at opnå den bedste lydkvalitet og ANC.”

Danske SACKit blev stiftet i 2012 og har siden da haft fart på og vækster voldsomt i disse år. Den økonomiske vækst i virksomheden betyder, at der er flere ressourcer til at udvikle nye produkter i eget design. Nyeste skud på stammen er TOUCHit høretelefonerne, som følger det velkendte skandinaviske designudtryk, som er gennemgående i SACKit’s produkter.

Fede features

TOUCHit er et par trådløse Bluetooth høretelefoner i elegant dansk design. Der er kredset for detaljerne; kvalitetsstoffet, det lækre proteinlæder og farvesammensætningerne skaber et eksklusivt resultat, som matcher den moderne forbruger.

De 22 timers batteritid gør TOUCHit til den perfekte makker på farten. Høretelefonerne kan betjenes direkte på ørekoppen, så du ikke behøver at tage telefonen op af lommen for at skifte til næste sang eller besvare et indkommende opkald. Den håndfri telefoni kombineret med ANC funktionen gør ligeledes høretelefonerne ideelle til kontorbrug.

SACKit, TOUCHit, Bizz Up, Bizz Up 2018, Headphones

TOUCHit høretelefonerne kan købes hos en række SACKit-forhandlere i hele landet.

Se mere på www.sackit.dk. SACKit – Dare yourself

Friskhed, høj kvalitet og tilgængelighed er tankerne bag spiren til et lokalt fødevaretiltag i Midt- og Vestjylland, som skal gøre det lettere for forbrugerne at hente lokale fødevarer direkte hjem i køleskabet. På Ausumgaard ved Holstebro har man taget arbejdshandskerne på for den gode idé. 

Ausumgaard, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up, Midt- og Vestjyske Fødevarer

Tekst: Majbritt Mikkelsen
Foto: Preben Stentoft


Bilerne ruller ind i indkørslen på Ausumgaard, hvor Maria Lundgaard-Karlshøj bor sammen med sin mand, Kristian, og deres tre børn. Få minutter senere triller bilerne ud igen med kasser i bagagerummet fyldt med lokale fødevarer af højeste kvalitet. Fødevarerne kommer fra forskellige producenter, som har specialiseret sig i grøntsager, æg, ost, fisk, kød, mel, drikkevarer mv.

Sådan ser ønskesceneriet ud i fremtiden, hvis du spørger Maria Lundgaard-Karlshøj: ”Vi arbejder på at øge tilgængeligheden til områdets mange fødevarer til glæde for både forbrugere og producenter.”

Ausumgaard, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up, Midt- og Vestjyske Fødevarer

Mad når det passer

Maria Lundgaard-Karlshøj, der sammen med sin familie er fjerde generation på den smukke, gamle herregård lidt syd for Holstebro, fortæller: ”Området har et stort udbud af kvalitetsprodukter, som det giver god mening af skabe et stærkt, fælles forum omkring. Et samarbejde vil betyde, at forbrugeren kan hente sine fødevarer ét sted fremfor at skulle frekventere flere forskellige gårdbutikker. På Ausumgaard – ligesom mange andre steder – har vi i forvejen vores egen gårdbutik, men vi vil samtidig kunne fungere som samlingspunkt for andre fødevareproducenter, idet vi ligger centralt placeret som afhentningssted, hvor det er hurtigt at dreje ind forbi og putte kasserne bag i bilen.”

Tanken er en digital platform, støttet af Udviklingsplatformen for Midt- og Vestjyske Fødevarer, hvor man kan oprette sig som kunde, bestille sine varer og afhente dem på Ausumgaard i sit eget aflåste skab, når det passer ind i løbet af ugen. Maria tilføjer: ”Fleksibilitet er et afgørende parameter i en travl hverdag, så derfor skal det være muligt at hente sine varer, når man alligevel er på kanterne.”

Sammen er vi stærkere

På Ausumgaard satser man på mange forskellige fødevareleverandører, herunder Ausumgaard selv, der producerer mel og svinekød. Maria fortæller: ”Vi er én ud af flere, der er hooked på ideen om at etablere et fødevarefællesskab med tilgængelighed som omdrejningspunkt. Tiltaget skal ses som en ekstra salgskanal til ens eksisterende forretning, der giver mulighed for at levere produkter ud til en bredere målgruppe. Vi håber desuden, at tiltaget vil være med til at forbrugere og leverandører kommer tættere på hinanden. At blive klogere på, hvad kunderne efterspørger, har skabt den bedste udvikling i vores egen forretning, er vores erfaring.”

Ausumgaard, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up, Midt- og Vestjyske Fødevarer

Nærhed for førsteklasse

Ausumgaard, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up, Midt- og Vestjyske Fødevarer

Maria siger: ”Vi oplever i forvejen tilfredse kunder hver eneste uge i vores egen gårdbutik. De finder det først og fremmest meningsfuldt at handle friske, lokale fødevarer af bedste kvalitet, men de kan også rigtig godt lide at komme tæt på os som deres leverandør og se, hvor tingene kommer fra. Når man kommer og henter sine varer her, kan man se grisene gå og rode i jorden på den ene mark, imens kornet svajer i vinden på den anden mark. Den nærhed, oplever vi, har stor betydning for forbrugerne. Og så er der noget særligt over især grøntsager, der nærmest lige er plukket. Præcis den nærhed vil vi gerne gøre til allemandseje gennem kommunikationen om, hvem der producerer hvad, hvor dyrende eller kornet kommer fra. På den måde er vi med til at gøre afstanden kortere fra jord til bord.”

 

Ausumgaard, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up, Midt- og Vestjyske Fødevarer

Om konceptet, såfremt det rodfæstes og vokser sig stærkt, bliver en konkurrent til de lokale supermarkeder? Maria siger afslutningsvist: ”Det er oplagt at spørge om, men det er vigtigt at huske på, at vi jo er ganske små og dermed en ubetydelig spiller i forhold til de store supermarkeder. Dertil er vi for små. Spørgsmålet er, om supermarkederne

overhovedet vil mærke, at vi er her. Jeg tror det ikke. Ideen skal udelukkende ses som et stærkt fællesskab, hvor årstidens råvarer fra lokalområdet til gjort tilgængelige og har kort vej fra jord til bord.”

FOODZONE – en kulurnarisk rugekasse

Et andet stærkt fødevare tilbud i det midt- og vestjyske er FOODZONE, som er et projekt hos Center for Fødevareudvikling, og henvender sig til mad-iværksættere og nyetablerede fødevareproducenter. Idéen er at alle kan komme og afprøve deres koncept. Iværksætterne har mulighed for at arbejde i et mobilkøkken, som er fyldt med top-professionelt udstyr, og ikke mindst i smukke omgivelser. Centeret, som hører under Ringkøbing-Skjern Kommunes Erhvervsråd, har 2.000 kvm. ud af 10.000 kvm. med fabelagtige vilkår, hvor iværksættere og producenter kan leje sig ind i den kulinariske rugekasse.

– FOODZONE er med til at hjælpe iværksætterne videre med deres koncept – nogle har brug for hjælp med en forretningsplan, økonomi, budgettering, prisfastsættelse, emballage, sikkerhed, fødevaregodkendelse og meget mere, fortæller Kis Thy, som sammen med sin kollega, Søren Holm, fra Center for Fødevarer er ansvarlige for projektet. Udover de to, er der tilkoblet videnspersoner fx kok, revisor, udvikler, fødevarekonsulent m.fl. som har til formål at rådgive.

En skattekiste fuld af lokalt guld
Du finder også en lille butik, som indeholder produkter fra tilknyttede iværksættere og lokale produkter – der findes alt fra vin lavet med hyben, marmelade med blomster, ristede insekter, specialost og meget mere. Ud over at være en fantastisk afsætningskanal for de tilknyttede fødevarevirksomheder, er det også en drøm at besøge for enhver der sætter pris på fødevareoplevelser.

FOODZONE samarbejder med Kulinarisk Vestjylland, og sammen vil de hjælpe iværksætterne med salg til professionelle bl.a. catering, restauranter o.lign.

 

FAKTA:

  • Udviklingsplatformen for Midt og Vestjyske Fødevarer bliver drevet af Business Region MidtVest
  • Platformen er støttet af Erhvervsstyrelsen og Region Midtjylland via fødevaresatsningen Engage Food.

 

Se mere på www.brmidtvest.dk/arbejdsomraader/erhvervssatsninger/foedevarer

 

Der er mange ting, man skal have styr på som iværksætter, og det kan ofte være uoverskueligt at holde styr på det hele. Derfor har CEO og Founder af Startup Central, Anders Fogh, givet sine 3 bud på hvad du skal have styr på i din startup for at få succes.

 

1. Forretningsplan

Kender du det, at man får en helt fantastisk idé? Det synes man i hvert fald selv, men sådan en idé er ofte meget kortfattet. Ideen er måske en ny app, en ny webshop eller noget helt tredje. Men har du tænkt over alle de elementer, der er i en reel forretning? Her kommer en forretningsplan ind i billedet.

Den første ting som er vigtig, er at du får det nødvendige overblik over din idé.

En forretningsplan består af mange forskellige punkter, som alle har samme formål. Overblik og indblik. Det handler om, at du igennem din forretningsplan får stillet dig selv de kritiske spørgsmål, som er nødvendige at besvare for at kunne se potentialet i en idé. En forretningsplan kan jo også bruges til at overtale andre om at din idé er god, derfor skal den være så udførligt lavet man kommer alle aspekter rundt om ideen.

Kort og godt, din forretningsplan er din virksomheds bibel.

2. Hold styr på dine indtægter og udgifter

Når du så har fået styr på din forretningsplan, som også indeholder dine tanker om indtægter og udgifter, så kommer du til at skulle holde styr på disse.

For at opnå succes som iværksætter er det altafgørende at både kende sine indtægter, men mindst lige så vigtigt sine udgifter. Det er afgørende for overlevelsen af din virksomhed, at der er styr på, hvad der generer indtægt, så du fortsat kan vækste virksomheden. Det er også vigtigt at kende sine cashburners, hvor brænder man penge af? Det er ikke ment som, at man bare bruger penge uden grund, men i en startup virksomhed, bliver der brændt mange penge af på at vækste. Hvad går disse penge til, kunne de bruges anderledes og bedre?

For at kunne holde 100 % styr på ovenstående, er man nødt til at have et program eller et system til det. Et regnskabsprogram er altså afgørende, for at du får succes med din iværksætter virksomhed. Det skal være et program, som er nemt at overskue og selvfølgelig nemt at bruge. Hos Startup Central har vi et samarbejde med Billy, som du også kan få glæde af, hvis du er medlem.

 

3.   Sparring og rådgivning

Som iværksætter er det værste, man kan gøre at tro at man kan alt selv. Det man derimod skal gøre, er at spørge om hjælp. Man skal bruge sit netværk, man skal udnytte enhver mulighed for at spørge andre, som har mere erfaring end en selv. vil som regel gerne hjælpe, det værste der kan ske, er at man får et nej. Hvis man får et nej, så må man bare spørge en anden.

Alternativt er, at man kan tage fat i en konsulent, der kan hjælpe virksomheden med eventuelle spørgsmål. Men dette koster penge, og som iværksætter er det jo ikke lige det, man har mest af.

Derfor er det sidste råd, at man skal bruge sit netværk, og man skal suge alt det sparring og rådgivning til sig man overhovedet kan.

Hos Startup Central hjælper vi iværksættere med alle de ting, der er beskrevet i denne artikel, og vi har et panel af coaches som sidder klar til at hjælpe dig ubegrænset.

Brevkasse spørgsmål 1:

Julefrokost i firma uden ansatte

Som udgangspunkt er julefrokosten en fradragsberettiget personaleudgift. Det betyder modsat, at der ikke er fradrag, hvis ikke der er personale. Hvis virksomhedsejeren deltager i julefrokosten sammen med sine medarbejdere, er der også fradrag for ejerens egen deltagelse.

 


Brevkasse spørgsmål 2: 

Flere ejere i et selskab – en med penge og en med en ide

Situationen er ikke usædvanlig. Hvis parterne er enige om, at ideen er kr. 100.000 værd, vil den anden typisk skulle indbetale et tilsvarende beløb i kontanter. Men idet udstedelse af anparter i selskabet skal modsvares af et tilsvarende indskud i selskabet, er det umiddelbare resultat, at det kun er den med kontanter, der modtager anparter. Hvis han giver kompagnonen halvdelen af sine anparter, bliver der tale om en skattepligtig gave for modtageren. Alternativt kan ideen indskydes i selskabet mod udstedelse af yderligere kr. 100.000 i anparter. Men det indebærer, at sidstnævnte vil blive beskattet af sin ide, idet indskuddet bliver sidestillet med salg af ideen.

 

 

Svarerne er udarbejdet af Revision Limfjord.

Har du nogle spørgsmål til vores revisorer? Skriv en mail til louise@bizzup.dk!

Revision Linfjord, Revisorens Brevkasse, Bizz Up Efterår 2018, Bizz Up