Reklame

Innovationsbølgen ruller ind over os, og funktioner bliver ”robotificeret”. Hvad med revisoren – er han mon den næste, der smutter i svinget?  

 

Vi handler ind via en APP, banken dropper kassemedarbejderen, og med et enkelt tryk spyttes momsregnskabet ud hurtigere, end vi kan nå at stave til ”SKAT”. Så er revisoren efterhånden ikke en uddøende race af knastørre mænd i blege skjorter, som med deres lange tynde fingre flytter rundt på koboltblå ringbind med et ene formål at gøre det dyrt og besværligt at drive virksomhed?

 

Fra bakspejlet til forruden

Vi har mødt Morten Larsen, partner hos Revision Limfjord til en snak om branchens berettigelse. Morten har 26 års erfaring og mærker tydeligt den udvikling, der er sket fra, at revisoren kun kiggede i bakspejlet til, at han nu primært ser ud gennem forruden: ”For år tilbage handlede jobbet udelukkende om at skue bagud,” starter Morten. ”Der tog vi hånd om bogføring og regnskab, som jo i princippet er døde tal, idet det forgange regnskabsår for længst var passé. Bogføringen er heldigvis lettere i dag, hvor teknologien har stillet en række funktioner til rådighed, som gør, at vi kan assistere fra vores adresse fremfor ude hos kunden og dermed kan tilbyde en samlet og langt mere fleksibel løsning. Denne udvikling har sammen med lovgivningen ændret revisorernes rolle betragteligt, hvor fokus i dag er på rådgivning og udvikling af vores kunders virksomheder fremfor tidligere, hvor vi slet ikke måtte yde rådgivning. Det er netop denne personlige rådgivning, revisorer er stærke på – og det kan en robot ikke klare.”

 

Specifik rådgivning er guld

Nu, vel, men rådgivning – kan man ikke få den andetsteds og spare revisoren væk, nu når teknologien har styr på tallene? Hvad med banken? Morten siger: ”Banken kan hjælpe et stykke ad vejen, men sagsstyring ned i detaljen er ikke deres felt. Vores force består i at kunne pille de økonomiske elementer som balance og avance fra hinanden for at synliggøre levedygtigheden af en idé og derfra hjælpe med at optimere. Vi laver månedsopfølgninger og lærer desuden kunderne at bruge og forstå deres regnskabssystem aktivt. Det lyder som en kliché at være nærværende og tale et sprog, folk forstår, men hvis man i en virksomhed ikke har indsigt i systemet, kan det godt blive op af bakke. Derfor sidder vi på samme side af bordet som kunderne og klæder dem på til at drive deres virksomhed så rentabelt som muligt. Deri ligger vores berettigelse.”

 

Revision koster

Selvom bogføringen er blevet smartere og kan spare kunderne penge, er der til gengæld andre ting, som både tager tid og koster kroner – kundernes kroner. Morten fortæller: ”En stor forandring er mængden af kontrol og dokumentation. Alle revisorer er underlagt Erhvervs- og selskabsstyrelsen, som holder øje med, at alt foregår efter reglerne. Den slags bureaukrati gør noget ved prisniveauet, også selvom man som kunde kun har et lille regnskab. Ridset groft op kan man sige, at hver gang en ny ’Stein Bagger sag’ opstår, er der noget nyt, der skal undersøges, og det koster desværre tid og penge.”

 

Hvad laver revisorerne om ti år?

Til spørgsmålet om, hvor branchen er om ti år, lyder svaret fra Morten: ”I dag får vi bogføringen eller balancen ind fra kunden og stiller regnskabet op. Om ti år, tror jeg, vil vi se hele regnskaber, der kommer ind, hvorefter vi laver den dybere analyse og selvfølgelig godkender det endelige regnskab.”

Men kan en bogholder ikke gøre det, fristes man til at spørge her på falderebet? ”Der er et stort behov for omfattende skattemæssig indsigt i forhold til regler, som konstant ændrer sig,” understreger Morten og runder af: ”Der bliver mere og mere regnskabsanalyse, som igen danner grundlaget for rådgivningen, som – for at blive i terminologien – skal holde forruden klar og gennemsigtig, så kunderne kan holde sig på rette vej.”

 

 

FAKTA:

Revision Limfjord har afdelinger i Holstebro, Hurup, Nykøbing Mors, Aalborg, Skive, Struer og Thisted og beskæftiger 120 medarbejdere

Revision Limfjord har mange års erfaring i at rådgive virksomheder, fiskere, landmænd, iværksættere og institutioner

 

Reklame