Reklame

Tendensen med at forene tøj og teknologi har stor bevågenhed disse år. I Holstebro bor Gaby Gosztola, som netop har præsenteret sine designs på Aarhus Walks On Water – en flydende catwalk med redesigns af tøj fra flere danske modehuse. Bizz Up har mødt Gaby til en snak om tøj og tech

 

Det er svært at forestille sig at hive en kjole ud af skabet, som ændrer udtryk i løbet af aftenen enten i kraft af lys eller fordi den er designet til at ændre form. Ikke desto mindre er ’wearable tech’, som det kaldes, når mode og teknologi flyder sammen, et hot emne netop nu. Alle mulige gadgets vinder frem, og nu er turen komme til tøjet. AWOW – Aarhus Walks On Water 2017 plantede i september Danmark på den internationale fashion tech scene.

 

Sammen med otte danske modevirksomheder har otte internationale designteams kreeret en række outfits, der tager afsæt i tidligere kollektioner fra de otte brands – men forvandlet til fashion tech. Kravene var, at der i de forskellige designs skulle indgå enten lys eller lyd. Gaby fortæller: ”I samarbejde med brandet ’LauRie’ redesignede jeg fire af deres outfits og kreerede desuden fire helt nye designs. Alle designs havde fællestrækkene, at de skulle  være skarpe i snittene, lavet af bæredygtige materialer og med indbygget lys eller lyd. Jeg valgte lys.”

 

Stort at slippe igennem nåleøjet

Den 31-årige kvinde, der oprindeligt kommer fra Ungarn og har boet i Danmark i seks år, er uddannet modedesigner, men arbejder til daglig som grafisk designer med egen virksomhed i Holstebro. Ved siden af sit normale arbejde med kunder og deadlines har hun siden maj måned arbejdet på at blive klar til AWOW. Gaby har tidligere deltaget i andre designkonkurrencer, men aldrig hvor teknologien har været indblandet. Hun fortæller: ”Jeg har altid haft stor interesse for mode og design, så da jeg faldt over konkurrencen tidligere i år, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle prøves af. Jeg tilbragte to hele dage på Google med at researche på, hvad der fandtes på markedet af tøj med indbygget teknologi. Vi var i alt 60 ansøgere, men kun otte deltagere, som nåede igennem nåleøjet til podiet, så jeg er glad.”

 

Uforudsigeligt forløb

Hvordan er det så at skulle forberede sig til en konkurrence, hvor der pludselig er strøm, pærer og ledninger involveret? Gaby siger: ”Det er svært. Der er et hav af problematikker at være opmærksom på samtidig med, at der hver eneste uge dukker nye, uforudsigelige ting op, som du aldrig troede ville finde sted. F.eks. var nogle af pærerne så små, at de var umulige at installere med min begrænsede erfaring, og jeg blev nødt til at bestille en anden type. Samtidig er der forskellige producenter af de chips, der kontrollerer lyset, hvor jeg var nødt til at finde et specielt program til at håndtere de lys, jeg havde valgt. Det er dødsvært at planlægge en proces, idet du ikke bare går ind i en almindelig butik og køber en dims. Alt skal bestilles, tilpasses og justeres ned i mindste detalje, og alligevel går det aldrig, som du havde planlagt.”

 

Vild mode

Fashion tech brød for alvor igennem i 2009, hvor designeren Hussein Chalayan, der betegnes som ophavsmanden til intelligent mode, lavede en kjole, der skiftede form. LED lys, laser og remotes – alt sammen har Chalayan evnet at bringe ind i modeverdenen under stor bevågenhed. Siden 2009 er der hvert år dukket nye vinkler op indenfor fashion tech. Gaby fortæller: ”Der er firmaer, som laver tøj, der afspejler din sindstilstand, når du har det på og tøj der reflekterer lyde og musik. Et eksempel er Cute Circuit, som står bag adskillige designs med et hav af effekter – alt sammen bæredygtigt og med respekt for mennesker og miljø. Jeg tror, at vi kun har set en ganske lille del af denne verden. Det næste, tror jeg, bliver tøj, der kan skifte farve ved hjælp af lyset i lokalet.”

 

For Gabys vedkommende vides det ikke, om der er flere konkurrencer i pipeline: ”Lige nu har jeg et ønske om at bruge den viden, jeg har tilegnet mig; hvordan kan jeg integrere teknologi i forskellige typer tøj. Derudover kunne jeg godt tænke mig at finde en dygtig samarbejdspartner, som kan hjælpe mig med at udvikle mig videre indenfor fashion tech,” siger Gaby, der henter inspirationen i omgivelserne og drømmer om at lave endnu mere tøj, som kan skifte farve ved hjælp af indbygget lys.

 

Vinderen af AWOW blev den 29-årige designer, Yiyu Chen, fra Taiwan, som har studeret i Amsterdam og til konkurrencen havde designet en kollektion baseret på aspekter fra naturen, fantasien og mysteriet. Yiyu Chen anvendte custom print og lys integreret med Swarowski krystaller.

 

 

FAKTA:

Gaby Gosztola er uddannet modedesigner fra VIA University College i Herning

Følgende brands var repræsenteret: LauRie,  Kaffe – DK Company, VRS, Cream – DK Company, JBS, Culture – DK Company Lego Wear og Karen By Simonsen

Reklame