“Vi er I verden fordi vi vil gøre op med den nulfejlskultur, som har fået alt for meget magt i vores dagligdag. Det vil vi løse ved at forbedre vores feedbackkultur” fortæller Morten Melby, stifter og feedbackkonsulent hos Feedwork. Vi har bedt Morten og hans team om at komme med 5 gode tips til hvordan du kan blive bedre til at give og modtage feedback.

Hos Feedwork, som er stiftet af to officerer fra flyvevåbnet, arbejder vi med at forbedre den danske feedbackkultur, hvor vi træner teams i at skabe bedre relationer igennem workshops og processer hos store og små virksomheder. I dag har vi over 50 forskellige kunder heriblandt virksomhederne PwC, ATP og flere af landets kommuner.

Forstil dig dette scenarie; En kollega går dig lidt på nerverne, fordi hun aldrig helt færdiggør de ting hun skal. Derudover, så snakker hun dit øre af ved hver lejlighed og afbryder dig konstant. Hver dag har du lyst til at sige noget til hende, da det går ud over jeres samarbejde og dit engagement. Men tror du, at hun er tankelæser? Hvorfra skulle din kollega vide, hvad du tænker, hvis du ikke fortæller hende det? Du er altså nødt til at åbne munden, hvis du gerne vil have at hun skal ændre sin adfærd, men det evige spørgsmål bliver ved med at dukke op dit hoved; “Hvordan skal jeg sige det til hende?”

Ja, der findes mange måder, hvorpå du kan formidle din mening til din kollega,- men det handler om at finde den rette måde. Nedenfor har vi samlet 5 gode råd til, hvordan du kan give feedback til din kollega, og hvordan du også selv kan lære at modtage feedback, for du skal ikke tro, at feedback kun går den ene vej,- Nej, du kan også lære noget her.

5 tips til din feedback

Modtagerens udvikling i centrum

Det er vigtigt at fokus er på modtagerens udvikling, da du på den måde kan sikre kvalitet i din feedback, øge udviklingen og mindske frustrationer. Du kan f.eks. stille dig selv spørgsmålet: “Hvad vil jeg gerne se mere eller mindre af i morgen?” Hvis du ikke engang selv kan svare på spørgsmålet, så kan det være svært for modtageren at lære noget af jeres feedback seance.

 

Kommunikér din positive hensigt

Tit og ofte forventer vi ikke så meget af vores medmennesker. Faktisk har vi lidt en tendens til at forvente det værste fra dem, hvilket i grunden er underligt.  Hvordan kan vi så komme udenom denne skepsis? En af måderne er, at fortælle om den positive hensigt som ligger bag feedbacken ved f.eks. at sige:” Jeg har lige en ting som jeg gerne vil snakke med dig om, så vi kan blive ved med at være det bedste team i hele afdelingen”. Når du formulerer dig på den måde, så vil din kollega ikke være i tvivl om, at din feedback er velment.

 

Efterspørg feedback

Hvor tit spørger du egentlig dine kollegaer om, hvad du gør godt eller dårligt på arbejdspladsen? Mit gæt ville være aldrig eller meget sjældent. Det bør vi dog lave om på. Vi kunne bl.a. lære, hvordan vi kan videreudvikle os på arbejdspladsen i en positiv retning, men vi kan også lære at rette ind såfremt vi er på afveje.

 

Lær at modtage feedback

Uanset hvordan du har det med at modtage feedback, så kan det være en rigtig god ide at træne sig selv og sine medarbejdere i at modtage feedback. På denne måde bliver alle mere afslappede i feedbacksituationer, og du kan selv sortere og styre de synspunkter som du modtager. Såfremt alle på arbejdspladsen bliver bedre til at modtage feedback, så kan I selv styre udbyttet uanset hvordan feedbacken bliver leveret.

Brug metoden Feedforward
Feedforward fokuserer på fremtidig adfærd. Denne metode handler om, at du ikke behøver at kende dine tidligere præstationer, for at kunne forbedre dig i fremtiden. Præsentér derfor dine kollega for dine ønsker til deres fremtidige adfærd. Et eksempel: “Når vi holder møde på onsdag, så vil jeg gerne have at du prøver at lave en opsummering efter hvert enkelt punkt på agendaen”. Denne metode er en mindre konfronterende og kompleks tilgang til feedback.

Du har måske læst tips som disse før, og sandheden er at du ikke bliver verdensmester uden at øve dig – der skal træning til. Accepter at det er lidt svært og kunstigt i starten, vi lover at det vil være indsatsen værd.

Fakta:
Feedwork har eksisteret siden 2016. I dag beskæftiger virksomheden 5 medarbejdere, og har over 50 forskellige virksomheder som kunder. Kan følges via blog, podcast og sociale medier. Over 1000 mennesker har deltaget på vores workshops. Tjek dem ud her: www.feedwork.dk