Alting stiger i pris, men det behøver dine gaver ikke. Cupio er en ny app, der kombinerer den klassiske ønskeliste med en moderne prissammenligningstjeneste.

Allerede her ved lancering, har Cupio indgået samarbejdsaftaler med over 1.000 brands og butikker som f.eks. Nike, Bestseller, Sephora, Magasin du Nord, Miinto, NA-KD, Saxo, Bog & Idé, Elgiganten, Coop og HiFi-Klubben.

Det betyder kort sagt, at man som bruger nemt og hurtigt kan søge blandt mere end 2,6 millioner forskellige produkter til sine ønskelister, mens familie og venner samtidig holdes opdateret på pris og lagerstatus – ligesom at det selvfølgelig også er muligt at reservere gaver, så man dermed undgår at skulle bytte.

Læg dertil, at appen er designet og udviklet ene og alene af to unge danskere ved siden af deres studie og arbejde. En præstation der allerede har tiltrukket opmærksomhed fra flere store danske og internationale investorer – uden at de to grundlæggere dog indtil videre har bidt på krogen.

Cupio kort fortalt

Cupio er en ny dansk udviklet app, der kombinerer den klassiske ønskeliste med en moderne prissammenligningstjeneste.

“I starten frygtede vi, at det ville blive et spørgsmål om ‘hønen og ægget’. Tesen var i hvert fald, at det ville blive vanskeligt at få butikkerne med uden brugere. Mens brugerne ikke gad komme uden butikker,” fortæller Frederik.

Den tese skulle dog hurtigt vise sig ikke at holde stik. En efter en hoppede nogle af verdens største brands og butikker med på konceptet. Fra således ikke at have nogle butikker overhovedet, kan Cupio allerede her ved lancering bryste sig af at have indgået partnerskabsaftaler med over 1.000 anerkendte brands og butikker som f.eks. Nike, Bestseller, Sephora, The Body Shop, Magasin du Nord, Miinto, NA-KD, Gina Tricot, Saxo, Bog & Idé, Elgiganten, Coop, HiFi-Klubben, Shaping New Tomorrow, Kop & Kande og Skousen.

De mange samarbejdspartnere betyder, at man som bruger af Cupio, nemt og hurtigt kan søge blandt mere end 2,6 millioner forskellige produkter til sine ønskelister, mens både afsender og modtager af ønskelisten har mulighed for at sammenligne pris og lagerstatus på tværs af alle butikkerne.

En anden kerne feature i Cupio er muligheden for følge andres ønskelister og reservere gaver – og dermed også sikre, at man som afsender af ønskelisten slipper for at skulle bruge tid og energi på at bytte gaver. Ikke blot er det muligt at reservere gaver enkeltvis, man kan også nøjes med at reservere 4 ud af f.eks. 12 tallerkener.

Afslutningsvis så behøver man slet ikke at have Cupio appen, eller at oprette sig som Cupio bruger, for at kunne modtage og tilgå en ønskeliste, idet ønskelisten også kan deles som et link gennem enten SMS, mail eller social media. På den måde sikres det, at selv de mindst tech-savy personer også kan benytte sig af Cupio.

Udviklet ved siden af studie og arbejde

Bag Cupio står Frederik og Christian. To unge venner fra København på 28 og 31 år. Den ene er programmør, mens den anden oprindelig er uddannet indenfor shipping; en karrierevej der dog senere blev skiftet ud med design. Den perfekte kombination, når der skal udvikles en app.

“Jeg fik tilsendt en digital ønskeliste af min søster, og selvom det på mange måder var et smart koncept, så sad jeg også tilbage med følelsen af, at det måtte kunne gøres bedre,” fortæller Christian.

Christian kontaktede derfor Frederik, som forinden havde givet udtryk for, at han var interesseret i et lille udviklingsprojekt. Det projekt skulle dog hurtigt vise sig at vokse i størrelse. Christian var på det tidspunkt studerende på ITU, mens Frederik arbejdede som IT-ansvarlig for et dansk flyselskab.

“Vi valgte aktivt fra starten af at designe og bygge alting selv. På den måde bevarer vi mest mulig kontrol og fleksibilitet. Noget vi forventer vil gavne os på sigt.” Frederik

Hele appen og den bagvedliggende infrastruktur omkring prissammenligningen, er derfor designet og udviklet helt alene af de to venner.

Afviste investorer

Allerede inden Cupio gik live, blev de to grundlæggere kontaktet af både danske og udenlandske investorer, der havde fået nys om projektet gennem Linkedin. De to venner valgte dog at takke nej tak til investorerne, da man allerede var godt i gang med udviklingen, og derfor ikke behøvede funding til den del. Det betyder dog ikke, at det på nogen måde har været nogen nem rejse, at bevæge sig ind på et marked, der reelt set kontrolleres at to store aktører.

“På mange måder går vi op imod to monopoler. Vi er selvfølgelig ikke blinde overfor, at Ønskeskyen dybest set er den eneste digitale ønskeliste i Danmark, mens Pricerunner står stærkt på prissammenligningen. De monopoler ønsker vi at udfordre,” siger Christian.

De to venner er derfor fremadrettet heller ikke er afvisende overfor at tale med potentielle investorer. Og interessen fra investorerne er der stadigvæk – om noget er den nu kun blevet endnu større, efter at Cupio er gået live og kan downloades til både iPhone og Android.

De nye prisvindende keramiske højttalerserier MAPU PRETO og MAPU SOENGA er inspireret af den portugisiske keramiktradition og udviklet i samarbejde med Sound Hub Denmark i Struer Lydens By.

MAPU speakers, Soundhub, Bizz IP

Da Sound Hub Denmark åbnede i 2019, var det med en klar intention om at blive et samlingspunkt for den internationale lydbranche, og firmaet MAPU Speakers er et godt eksempel på, at det var en realistisk vision. Den tyske virksomhed har været tilknyttet Sound Hub Denmarks kraftcenter for lydinnovation siden begyndelsen, og firmaet har både haft gavn af faciliteter og netværk samt de øvrige muligheder for lydiværksættere i Lydens By. Tilmed har parret i en periode på over et år været bosat i Struer med familien for maksimal udnyttelse af mulighederne i kommunen.

Sound Hub Denmark på Peter Bangs Vej er derfor det naturlige sted for en international lancering af firmaets seneste produktlinje.

MAPU Speakers og Sound Hub Denmark inviterer derfor til lanceringen af to nye produktserier torsdag 18. august, hvor der udover præsentation og lyttesession af de nye og unikke keramiske højttalerserier også vil være indlæg, drinks & snacks samt mulighed for at købe limited edition-produkter fra både MAPU PRETO og MATU SOENGA-serierne med rabat.

Bag MAPU Speakers finder man Pablo Ocqueteau og Philine von Düszeln, der i samarbejde med ingeniører i udlandet samt et hold pottemagere i Portugal har udviklet en række unikke produkter, der kombinerer en gammel håndlavet keramiktradition med topmoderne højttalerteknologi. MAPU Speakers’ første serie, MAPUGUAQUÉN, vandt blandt andet en Green Product Award i kategorien for elektronik, og senest vandt MAPU Speakers No Waste Challenge udstedt af bæredygtighedsorganisationen What Design Can Do.

Oplev lanceringen af de nye unikke og bæredygtige produkter fra MAPU Speakers hos Sound Hub Denmark, Peter Bangs Vej 17 i Struer, torsdag 18. august fra 16 – 20, hvor der vil være mulighed for at høre højtalerne, møde holdet bag og at købe nummererede produkter med 20 % rabat.

Tilmelding til lanceringen sker via Sound Hub Denmark: https://soundhub.dk/event/award-winning-eco-friendly-clay-speakers/

IT-svindlere er ekstra aktive i ferieperioder med det simple formål at stjæle danskernes private oplysninger. IT-sikkerhedsekspert giver dig her 3 gode råd til at undgå at blive hacket på din ferie.  

Er du hoppet på ferievognen? Eller mangler du de sidste forberedelser inden bilen skal pakkes, og grillen gøres klar til mange sene sommeraftener?

Mange danskere har allerede tankerne rettet mod sommer og sol, og sænker derfor paraderne, når det kommer til et emne som IT-sikkerhed. Der er bare det, at IT-svindlere ikke holder sommerferie. Det er i løbet af sommeren at risikoen for IT-angreb og svindel stiger, lyder det fra IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen fra IT-firmaet AnyTech365.

Du får her 3 uundværlige tips til at beskytte dig mod IT-svindlere i sommerferien.

Få styr på dine passwords

Du har sikkert hørt det mange gange før. At det første skridt i retningen af øget sikkerhed er stærke passwords. Det kræver så lidt at få bikset nogle gode passwords sammen, og det kan i sidste ende spare dig for en masse besvær, hvis du skulle være så uheldig at blive hacket.

– De fleste ser det som en selvfølge, at man ikke bruger samme passwords til private og arbejdsmæssige formål, men alligevel viser det sig, at mange gør det. Så har du planer om at tage dit arbejdsudstyr med på ferie, så husk at lav seperate passwords, så du undgår, at IT-svindlere både får adgang til dine personlige oplysninger og arbejdsrelateret data, siger IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen.

Dine passwords bliver væsentligt sværere at hacke, hvis du både bruger store og små bogstaver samt tal og specialtegn. Du kan sammensætte en tekst som kun giver mening for dig. Fx ”Farfar byggede det røde sommerhus i Skagen i 1992”. Tag så det første eller de to første bogstaver fra hvert ord og lav et password ud af det, så det bliver ”FabyderøsoiSki19”.

Vær opmærksom på phishing

Når sommerferien står for døren, tager IT-svindlerne arbejdshandskerne på. Det gør de netop fordi mange mennesker sænker paraderne, da de ser frem imod at gå på sommerferie. Svindlere tager alle midler i brug, når de forsøger at narre internetbrugere til at klikke på falske links for at få fingre i adgangskoder, bankkonti og andre private informationer. Derfor er det vigtigt at være ekstra opmærksom på mistænkelige links på de sociale medier og i e-mails både privat og på jobbet.

Phishing på de sociale medier forekommer ofte i konkurrencer eller beskeder fra dine venner eller følgere, som er blevet hacket. Falske e-mails er i høj kurs blandt svindlere, som ofte udgiver sig for at være SKAT, banker eller andre troværdige afsendere.

– Husk på at du aldrig skal svare på e-mails, der beder om personlige eller finansielle oplysninger. Åben heller aldrig en vedhæftet fil eller klik på et link i en e-mail, hvor du ikke er 100% sikker på, hvem afsenderen er. Det bedste du kan gøre er at være kritisk og kontakte afsenderen, hvis du er i tvivl om e-mailen er falsk eller ej, siger IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen.

Hold også øjnene åbne overfor ”direktørsvindel”, som ofte forekommer i ferieperioder. Direktørsvindel er falske e-mails eller SMS’er, der ligner, at de er blevet sendt fra en direktør eller en leder i virksomheden, men i virkeligheden er det IT-svindlere, der står bag. Hav en klar plan i virksomheden om retningslinjerne for proceduren, hvis nogen udgiver sig for at være direktøren, der f.eks. vil have overført et større pengebeløb. Det kan enten være nogle manuelle arbejdsgange, eller at ringe til chefen eller den økonomiansvarlige.

Lav backup af dine data

Inden sommerferien begynder er det en god idé at tage en backup af dine vigtige filer, billeder og alt det du ikke vil miste i tilfælde af at dine personlige data bliver stjålet enten fysisk eller online.

– Brug en ekstern harddisk eller upload i skyen. Så kan du holde ferie med ro i sindet, hvis uheldet skulle være ude, afslutter IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen.

Annoncering på Google kan vise sig nødvendigt for at nå nye kunder. For når alle andre er bedre til SEO end dig, bliver du nødt til at betale dig til en god placering i Googles søgeresultater. Her gælder det om at gå taktisk til værks, for det er nemt at spilde penge på annoncering, hvis du ikke ved, hvad du laver. Succesen af online annoncering kan måles via konverteringer, der kan være forskellige ting.

Lær dine muligheder inden for annoncering at kende

En konvertering kan fx være, at en besøgende på din side foretager et køb eller takker ja til at få dit nyhedsbrev i deres mailindbakke. Sandsynligheden for, at et klik på en annonce til din side fører til en konvertering, stiger, når du bruger Google Ads korrekt. Lær om mulighederne for annoncering på Google her, hvor at du kan læse om kampagnetyper og produktannoncering via Google Shopping.

Sælger du produkter? Overvej annoncering via Google Shopping

Hvis du er opsat på at have en stor del af din virksomheds salg online, og du sælger produkter frem for ydelser, ligger det lige til højrebenet at fokusere mere på annoncering via Google Shopping end ved at skubbe et link med noget metatekst op i toppen af folks søgeresultater. For folk får dine produkter at se allerede ved søgning på Google, når du annoncerer for dem med Google Shopping.

Find et marketingbureau til annoncering på Google

Selvfølgelig kan du også annoncere online andre steder end bare i søgemaskiner. Du kender sikkert til videoannoncer og annoncer på Google Maps. Ønsker du at komme godt i gang med marketing på Google og at bruge alle Googles værktøjer til annoncering optimalt, så var det en idé at tage fat i et dedikeret marketingbureau. Sådan ét finder du naturligt nok online med en hurtig Google-søgning.

Pinterest er en social medieplatform, der giver brugerne mulighed for at dele billeder og videoer samt besøge platformen for inspiration til blandt andet boligindretning, mode og DIY, som er nogle af platformens største kategorier. Platformen er især populær blandt kvinder, som udgør størstedelen af dens brugere. Derudover er platformen et effektivt markedsføringsværktøj for virksomheder, da Pinterest især har en evne til at kunne skabe trafik til websteder og fremme produkter og tjenester, med dens visuelle og inspirerende indhold.

Det kan være en fordel for virksomheder at annoncere på Pinterest, da det giver dem mulighed for at nå ud til et bredt publikum. Desuden indeholder platformen værktøjer, som virksomheder kan bruge til at målrette bestemte målgrupper.

Der er flere gode grunde til, at du bør overveje at annoncere på Pinterest. Først og fremmest har platformen en stor og engageret brugerbase med over 433 millioner månedlige aktive brugere, der benytter platformen til at blive inspireret og finde idéer til deres næste køb.

For det andet er Pinterest et fantastisk sted at nå ud til potentielle kunder, som aktivt leder efter nye produkter og idéer, da brugerne ofte besøger platformen i de tidlige stadier af deres kunderejse, hvilket vil sige at de stadig er åbne for at blive eksponeret for nye produkter og brands. Endelig er annoncer på Pinterest meget effektive, idet en undersøgelse viste, at pinnede annoncer resulterede i en gennemsnitlig konverteringsrate på 5,4 %.

Hvis du overvejer at annoncere på Pinterest, bør du overveje følgende tips:

  1. Definer dine mål. Hvad ønsker du at opnå med din annoncering? Ønsker du eksempelvis at øge kendskabet til dit brand eller at fremme salget? Når du kender dine mål, kan du oprette annoncer, der har større sandsynlighed for at nå dem.
  2. Undersøg din målgruppe. Pinterest er en visuel platform, så dine annoncer skal være visuelt tiltalende. Men du skal også overveje, hvem din målgruppe er, og hvad de er interesserede i. Dette vil hjælpe dig med at oprette annoncer, der er relevante og interessante for dem.
  3. Brug nøgleord. Nøgleord kan hjælpe dig med at nå en specifik målgruppe på Pinterest. Når du opretter din annonce, skal du sørge for at inkludere relevante søgeord, så din annonce vises, når folk søger efter produkter eller tjenester som dine.
  4. Udnyt forskellige annonceformater. Pinterest tilbyder en række forskellige annonceformater, så sørg for at eksperimentere med forskellige formater for at se, hvilke der fungerer bedst for din virksomhed. Du kan bruge annoncer med enkeltbilleder, karrusel annoncer eller videoannoncer.
  5. Test altid dine annoncer, før du lancerer en fuld kampagne. Det hjælper dig med at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker, så du kan foretage de nødvendige justeringer.

Annoncering på Pinterest kan være en fantastisk måde at nå ud til et bredt publikum og nå dine forretningsmål. Husk disse tips, når du opretter din kampagne på Pinterest, så du kan få mest muligt ud af platformen. Hvis du vil vide endnu mere om annoncering på platformen, kan du blive klogere på www.pinterestannoncering.dk.

Hurghada – en destination på manges bucket list og en sand fornøjelse og sikker vinder hos dem der holder af den bagende sol, det salte vand og varme sand – og ikke mindst – et hav af aktiviteter for enhver smag.

Den nærmere location hedder Cleopatra Luxury Beach Resort Makadi Bay. Lækkert feriested har lange navne. Vi skulle stifte bekendtskab, med et nyere koncept i rejsebranchen, ”adults only”. De fleste voksne, som skal nyde en ferie uden børn, kender skrækken for at ende på et hotel med skrigende unger og kø til (is)baren. Frygt ej mere. Koden er knækket!

Et resort inde i resortet

Vi tjekkede ind på hotellet og blev kørt i en golfvogn til vores værelse, hvor der stod frugt og en let anretning klar på et lækkert hotelværelse med den helt ikoniske charter-udsigt over strand og vand. Allerede fra vi landede i lufthavnen, blev vi mødt med den udbredte gæstfrihed der kendetegner Egypten.

Hvis du er én af dem, der rejser fra børnepraktik og en hektisk hverdag, så er lykken ikke at ligge ved en pool med skrigende unger og at køen til drinks er den samme, som til is og sodavand. Men hotellet her har knækket koden: En oase, hvor gæster under 18 ikke har adgang, således der er egen pool, bar og restaurant til de voksne.

Aktiv ferie

Der er så stort et udbud af aktiviteter, at du sagtens kan få både en uge og 14 dage til at gå uden at savne inputs udefra. Et aftenprogram spækket med forskellige restauranter, sky lounge med udsigt og gode cocktails, spil og spænding og lokale festligheder og specialiteter. Et dagsprogam med et helt univers af sport og motion med alt lige fra tennisbaner og motionscenter til flying yoga og alt i vandsport. Vi kastede os ud i Arabisk Aften, bueskydning og flere oplevelser i vandkanten.

Men de mange tilbud på hotellets matrikel, holdt os ikke tilbage for at opleve Egypten, som bugner af ”must see and do”.

Atlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz Up

Dykning med James & Mac

Én af de største og mest grænseoverskridende oplevelser jeg nogensinde har haft, er dykning. Øjeblikket, hvor du overlader din egen sikkerhed i hænderne på en fremmed instruktør og må stole på, at udstyret lader dig trække vejret på 12 meters dybde, er grænseoverskridende. Uanset om du er garvet dykker eller står overfor din debut, så er Atlantis Rejsers samarbejdspartnere ikke et dumt sted at starte. Sikkerheden er i top, og omgivelserne er ubeskrivelige. Egypten under vand er lige så smuk som over, og jeg er til stadighed taknemmelig for vores professionelle guider og hele sikkerheden hos James & Mac Diving Center.

Atlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz Up

Luxor

Turen fra vores hotel til Luxor tog 4 timer og startede tidlig morgen, så vi kunne nå byen tidlig formiddag. Men det var hele køreturen værd. Vi havde en dygtig engelsktalende guide, som vidste alt om Luxor. Ikke kun det traditionelle turiststof, men han kunne også om befolkningen, den grønne omstilling, uddannelse og politik.

I Luxor fik vi indfriet forventningen til det historiske Egypten; Templet i Karnak med de ikoniske statuer. Deir el-Medina, som er en oldnordisk landsby, hvor håndværkere og kunsterne boede under samme tag under Faraoernes styre. Sidst, men ikke mindst; Valley of Kings som er dalen, hvor de gamle Faraoer blev begravet. Vores engelske guide havde alverdens røverhistorier om enbenede, barnløse konger og jagten på magt og eftermæle. Hvordan man i datiden sikrede gravkamrene mod tyve og hvordan bønderne betalte skat, ud fra hvor højt vandet stod i Nilen. Havde min historielærer været bare halv så passioneret, så havde jeg måske hørt lidt mere efter.

Super Safari

Hvis man er bare en lille smule til fart og spænding, så er en safaritur et hit. En kombination af et ”must see” i ørkenen med fatamorgana, sand så langt øjet rækker og besøg hos de indfødte, som i dag lever af, at vise nysgerrige europæer, hvordan de til dels lever i dag, men særligt i det gamle Egypten. Ridetur på kamel, racerkørsel i ørkenen, mad over bål og underholdning med mavedans og ildkunst.

Det viser sig, at der, særligt før Corona, har været rigtig mange tilbud om safariture til turister. Hele 48 konkurrenter har lukket under pandemien. Hvis du spørger indehaveren af Super Safari, Atef, så er sikkerhedsniveauet årsagen. Der er sikkerhedsseler i bilerne og uddannet køkkenpersonale. De går op i hygiejne, friske råvarer og de overholder de forskellige lovgivninger og mere til. Folk vil gerne betale ekstra for sikkerhed og høj sikkerhed er et krav fra rejsebureauer som f.eks. Atlantis Rejser.

Snorkletur til Giftun

På dykkerturen lugtede vi lidt til snorkling, som jeg heller ikke har haft en sammenlignelig oplevelse med. Så det var med lidt mere erfaring i rygsækken, vi tog på snorkling til Giftun. Vi tog med en flok andre turister ud på vandet i en stor båd og havde tre forskellige stop, hvor vi kunne ligge i overfladen og padle rundt. At ligge dér med hovedet under overfladen og udsigt til et kæmpe univers uden ende, er én af grundene til, jeg skal tilbage til Egypten. Så flot og naturlig i sin egen renhed og uskyld og helt stille foruden din egen vejrtrækning. Det er et øjeblik der mærkes helt ind i sjælen. Til slut på turen endte vi på den smukkeste ø, som jeg også helt sikkert skal tilbage til; Paradise Island – som taget ud af en rejsereklame med palmeparasoller, hvid sandstrand og drinks lavet af en hel ananas.

Hurghada City

Brand Manager for Atlantis Rejser, Mohammed Zakaria Ali, var vores kontaktperson under hele opholdet. Mohammed tog os med rundt i Hurghada City, hvor vi besøgte det lokale fiskemarked og det store grønttorv.

Generelt for oplevelsen med Atlantis Rejser er, at du aldrig er overladt til dig selv. Der er et højt informationsniveau og sikkerheden og trygheden er i top. ”Mit mål er, at når gæsten kommer hjem til Danmark, så de deler deres gode oplevelser,” fortæller Mohammed.

Jeg spurgte Mohammed lidt mere ind til sit arbejde hos Atlantis Rejser:

”Det er den bedste arbejdsplads jeg nogensinde har haft. Atlantis Rejser går meget op i sikkerhed, service og at gæsten er glad. Og så bekymrer de sig for deres personale, og motiverer dem til at leve Atlantis ånden,” fortæller Mohammed.

Atlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz UpAtlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz UpAtlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz Up

“Man skal ikke behandle sine kunder, som om man havde monopol.” DAT-direktør, Jesper Rungholm, om selskabets succes på Bornholm de sidste ti år.

DAT fejre 10 årsjubilæum

Jesper Rungholm har bogstaveligt talt holdt DAT på vingerne fra begyndelsen, for flyselskabets erfarne direktør og medejer er også uddannet pilot, og selvom firmaet i år runder 600 ansatte, træder han stadig gerne til som flykaptajn, når det kræves. Som direktør har han også haft en god fornemmelse for, hvor firmaet skulle hen, siden han sammen med sin kone fik rejst penge til at købe selskabets første flyvemaskine i 1989 – som et sideprojekt ved siden af hans daværende job som pilot i flyvevåbnet og hendes faste finansielle job som valutahandler i Sydbank. Fra 1992 har de begge brugt alle kræfter på familiefirmaet DAT, der er vokset sig til at blive verdens største regionale flytrafikselskab, målt på geografisk udbredelse, idet DAT fragter flypassager i et område på knap 4.000 kilometer fra Lakselv i Nordnorge til Lampedusa ved Middelhavet.

Og i år kan DAT tilmed fejre 10 årsjubilæum som eneudbyder af flytrafikken til og fra Bornholm. Faktisk så DAT allerede et hul i markedet i 2005, hvor DAT pludselig blev konkurrent med Cimber, der dengang havde skruet billetpriserne op og sat frekvensen ned, fordi de ikke havde konkurrence fra andre. Men sådan skulle de bornholmske flypassagerer ikke behandles, mente Jesper Rungholm.

”Vi var der fra 2005-2008 og fik sat gang i hjulene, da Cimber var ved at køre ruten ned til fire til fem daglige afgange og billetpriser på over 1.000 kroner pr. vej. Det var rigtig mange penge for en flybillet for 20 år siden, men i 2005 fik vi sat gang i noget lavprisflyvning. Dengang var Cimber dygtige til at få os klemt ud igen efter de tre år, der gik. Men da Cimber så gik konkurs for ti år siden, var vi heller ikke et sekund i tvivl om, at bornholmerruten var det vigtigste, der skulle samles op efter Cimber,” siger Jesper Rungholm, som fra begyndelsen ville behandle bornholmerne bedre end Cimber gjorde.

DAT, Bornholm, Bizz Up

Vi lytter til kundernes ønsker

Jesper Rungholm glæder sig over tilfredse kunder på klippeøen. ”Vi får stor support af bornholmerne. Den største ros, man kan få, fik jeg af en medarbejder i Transportministeriet, der gjorde opmærksom på, at det var ganske usædvanligt, at de faktisk ikke længere fik nogen klager over flyvningerne til Bornholm. For det var de vant til, før vi kom til. Noget tyder på, at det er lykkedes os at holde bornholmerne så tilfredse, som de nu kan blive med transport.”

DAT-direktøren beskriver også Bornholm som en særlig kundegruppe, som det er nemt at få i tale. ”Det er dejligt nemt at kommunikere ting ud i de lokale medier. Og vi har en rigtig god dialog med både passagerforeningen og pendlerforeningen. Selvfølgelig lytter vi til deres ønsker, for vi er jo til for kundernes skyld og ikke omvendt,” fastslår flyselskabsdirektøren, som fremhæver Folkemødet som en særlig sjov opgave de sidste ti år.

”Vi har jo simpelthen været med i opbygningen af Folkemødet, og det er vi da stolte af,” siger han. Selvom DAT fik en flyvende start for ti år siden på bornholmerruten, har der også været turbulens i markedet undervejs.

”Coronakrisen var jo en udfordring for hele flybranchen, og en anden kæmpestor udfordring var, da Københavns Lufthavn uden varsel i forhold til os lukkede hele Terminal 1 ned og flyttede operationen op, hvor man kender den i dag. Samtidig hævede de priserne, så vores omkostninger steg med over en million kroner om måneden hen over natten og uden varsel. Samtidig blev produktet forfærdeligt dårligt, fordi man flyttede security op til udenrigsflyvningerne. Det var et langt sejt træk at få lufthavnen til at gennemføre fasttrack for indenrigspassagerer og indføre en form for rabat for højfrekvensflyvning,” fortæller han.

Lufthavnen kunne nemlig ikke give indenrigsrabat, men ved at give rabat til dem, der flyver med høj frekvens, lykkedes det DAT at få barberet en del af den dramatiske prisstigning, som dog ifølge direktøren stadig kan mærkes, ligesom han undrer sig over, at DAT blot pålægges flere C02- afgifter, mens andre transportformer får støtte.

”Konkurrencen fra statsstøttet anden transport er ganske voldsom. Vi får ikke en krone i støtte, men færgen får over en million kroner i døgnet. Og det giver jo en skævvridning af konkurrencesituationen, der er til at føle på,” siger Jesper Rungholm, som alligevel er optimistisk, hvad angår både bornholmerruten og DATs fremtid med regionalflyvninger i Danmark, Norge, Finland, Tyskland og Italien de næste ti år.

”Vores aktivitetsniveau er blevet øget ganske betydeligt i de ti år med en omsætning, der er steget fra 3-400 millioner til over en milliard, som vi rundede inden covidkrisen i 2018 og 2019, så kom covid og lavede lidt om på det, men det har ikke mindst været en meget interessant rejse med ruten på Bornholm. Der kommer vi til at fortsætte. Og på europæisk plan ser jeg fortsat DAT som en halvstor operatør, der er spredt godt ud, som vi er i dag,” slutter DAT-direktøren.

DAT, Bornholm, Bizz Up

Hvad er InsideFlyer?

Få mere ud af rejsedøgnet InsideFlyer er for dig som ofte rejse og ønsker mere ud af hvert rejsedøgn. Uanset om du er på forretningsrejse eller på ferie.

Løbende events

Vi guider dig til at optjene flere bonuspoint, finde gode tilbud og få mere ud af rejsen og generelt give dig unikke muligheder på vores løbende events som netop denne: “DAT MD-83 “Mad Dog” Farewell Flight”.

Læs mere på: www.insideflyer.dk

Der blev spidset ører i Midt- og Vestjylland, da statsminister Mette Frederiksen holdt nytårstale. ”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute!” lød det fra skrivebordet i statsministerens embedsbolig på Marienborg.

Midtjyllands Lufthavn, Bizz UpMeldingen blev startfløjt til hektisk aktivitet i den modsatte ende af landet. Hvis der er noget, de ni kommuner bag Midtjyllands Lufthavn gerne vil, er det at gøre grønne drømme til virkelighed.

Efter nytårstalen holdt lufthavnen møde med Transportministeriet. Budskabet afleveret i København var klart: ”Vi er parate til at gribe bolden – vi vil være Danmarks første grønne indenrigsrute!”

Andre lufthavne i Danmark kan have samme drøm, men lufthavnsdirektør Frans Bjørn-Thygesen er sikker på, Midtjyllands Lufthavn står stærkt:

”Allerede nu er vi en lufthavn så grøn, som det i dag lader sig gøre. Vi har en strategi for 100 procent grøn omstilling af hele lufthavnen i 2024. I luften er ATR-turbopropflyene på ruten til København de mest klima- og miljøvenlige herhjemme. På jorden har vi med LED-belysning på flyenes standpladser og energieffektivisering i terminalen opnået besparelser på op mod 75 procent. Det giver jo ikke mening, at grønne fly lander i en sort lufthavn – vi har forberedt os godt.”

Gylle og blæsevejr

Udviklingen af grønt og bæredygtigt flybrændstof går primært i to spor – biogas og brint. Begge peger i en retning, hvor Midtjyllands Lufthavn er oplagt destination for en grøn indenrigsrute:

”Bæredygtigt flybrændstof er uløseligt bundet til to ting, vi i Midt- og Vestjylland er eksperter i: Landbrug og vindmøller. Hvis fremtidens grønne flybrændstof baseres på biogas, kommer råvaren primært fra landbrug. Hvis brint er drivmidlet i flymotorerne, bliver vandmolekyler spaltet i en proces kaldet elektrolyse, hvor brint og ilt bliver separeret. For at gøre processen bæredygtig, bliver elektrolysen drevet af strøm fra vindmøller eller solceller. Populært sagt bliver elektricitet lavet om til noget andet – en proces kaldet Power-to-X. Elektricitet fra vindkraft forvandles til grøn brint”.

Lufthavnsdirektøren trækker på smilebåndet: ”Man kan også udtrykke det på en jordnær jysk facon: Her på egnen har vi de to vigtigste ingredienser til grønt flybrændstof – gylle og blæsevejr.”

Forskning fører an

Nok så vigtigt har Midt- og Vestjylland en perlerække af virksomheder, der fører an i forskning, udvikling og produktion af bæredygtige brændstoffer til biler, skibe og fly: Energiparken GreenLab i Skive og virksomhederne Nel Hydrogen og Everfuel i Herning for blot at nævne tre. De to virksomheder i Herning er partnere i et konsortium, der tæller nogle af de største aktører i Danmark – heriblandt A.P. Møller-Mærsk, Ørsted, Haldor Topsøe, Københavns Lufthavne og DSV.

”Det er svært at forestille sig et flottere udstillingsvindue: At Danmarks første grønne indenrigsfly flyver i fast rutefart mellem København og vores region – de to brændpunkter herhjemme når det kommer til forskning, udvikling og produktion af fremtidens bæredygtige brændstoffer”, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Virkelighedens grønne eventyr Historien har det med at gentage sig: Midtjyllands Lufthavn og de ni kommuner bag den lille regionale nichelufthavn, kan sammen med lufthavnsdirektøren se konturerne af noget stort:

Midtjyllands Lufthavn, Bizz Up

”Målt per indbygger er vi Danmarks mest eksporterende landsdel. Midt- og Vestjylland har det netværk og globale udsyn, der skal til for at løfte en grøn indenrigsrute op på den internationale scene. Bæredygtigt flybrændstof kan blive Danmarks næste store eksporteventyr. Vores region førte an, da vindmøllerne årtier tilbage åbnede manges øjne og skabte fortællingen, at der er god forretning i sund fornuft. Vi kan gøre det igen med grøn flyvning. Tænk hvis alverdens flyproducenter, luftfartsselskaber og beslutningstagere rejser fra København til Karup i et indenrigsfly, der flyver på grønt brændstof. Besøger os og ser landbrug, vindmøller og virksomheder, som producerer bæredygtigt brændstof.”

Frans Bjørn-Thygesen er til daglig direktør i Midtjyllands Lufthavn. Han er også uddannet pilot. Han ved, at udvikling, test og godkendelse af flybrændstof tager tid. Luftfart er en branche, hvor sikkerhed kommer før alt andet.

”Den gode nyhed er, at EU de seneste år har været meget beslutningsdygtig. Vi har set det under Coronakrisen og i forhold til krigen i Ukraine. Europa virker stålsat i bestræbelserne på at gøre sig fri af fossile brændstoffer. Det giver mig en stærk tro på, at Green JetA1 Fuel – som grønt flybrændstof teknisk set kaldes – kan være virkelighed om føje år. I lille skala vel at mærke.”

Også her har Midtjyllands Lufthavn et trumfkort på hånden med relativt små fly og et overskueligt antal flyvninger med et publikum, som ifølge lufthavnschefen vil omfavne en grøn indenrigsrute:

”Vi er en nichelufthavn. Ni ud af 10 kunder er erhvervsfolk. Jeg er sikker på, at flertallet af kunderne med glæde vil løfte den grønne dagsorden og en lidt højere billetpris, hvis flyrejsen er grøn og bæredygtig. Mange af vores erhvervsrejsende arbejder til daglig med netop den dagsorden – en bevidst og holdbar fremtid,” slutter Frans Bjørn-Thygesen.

Der er den samme urkraft bag passionerede musikere og erhvervsfolk, siger musikeren, der midt i livet har genfundet sig selv med en ny solo-karriere.

Tekst: Kim MacKayzee
Foto: One Decision

One decision, Chief 1, Bizz UpSiden Lars Pedersen i midten af 80’erne blev til Chief 1, har han været hele møllen igennem. Populært hiphop-idol som DJ og rapper i Rockers By Choice og siden succesfuld musikproducer, sangskriver og manager for stort set alt hvad der kan krybe og gå i dansk musik.

Men undervejs glemte han sig selv, og i 2015 ramlede hans verden sammen. Chief 1 fik en depression og havnede i et mørkt hul. Hans dybe passion for musik blev vejen ud i lyset, og midt i livet tog han en beslutning om at bruge sine sange til at lancere en ny solo-karriere for ham selv.

”Jeg har i mange år været ham, der ligesom tog sig af alles problemer og sørgede for at alle havde det godt. Nu er det kun mig selv, der er ansvarlig for mig selv, og det føles som en ufattelig frihed, der er megakreativ og inspirerende. Jeg kan næsten ikke lade være med at lave en ny sang hver dag,” siger Chief 1.

Før interviewet har han undskyldt, at han er lidt syg og mangler energi, men efter et par sekunder er det som blæst væk, efterhånden som han taler sig varm. Chief 1 har noget på sinde og en historie at fortælle.

”Det er en frihed som jeg har fundet på et sent tidspunkt i livet og som er virkelig fantastisk, men som selvfølgelig også kan være lidt ensom en gang imellem, men det får jeg så opfyldt, når jeg er på turne med mit band.”

One decision, Chief 1, Bizz Up

Han bruger sin musik og sine sange til at formidle sit budskab og sin historie, men han er også begyndt at holde foredrag, hvor han tager publikum med gennem sin livshistorie.

”For mig er der ikke så stor forskel på at holde foredrag og spille koncerter. Tit så spiller jeg også sange til mine foredrag. Til mine koncerter fortæller jeg mellem hver sang, og til mine foredrag fortæller jeg så hele min historie på godt og ondt.”

Chief 1 fortæller at det næsten føles som en koncert for ham, og han bruger lige så meget energi, både fysisk og psykisk, på at lave foredrag.

”Måske er det faktisk hårdere, fordi hver eneste gang jeg har holdt et foredrag, har jeg det som om jeg har været til psykolog. Jeg vil aldrig kunne holde to foredrag på en dag. Det ville være alt for mentalt hårdt, fordi jeg giver så meget af mig selv, men det giver også mig selv noget.”

Det at holde foredrag giver ham en ekstra dimension og en mulighed for at komme ud og røre nogle andre mennesker end dem, man normalt møder til en koncert.

”Det er noget folk kan bruge. Jeg har haft gode oplevelser med folk som slet ikke har noget med musik at gøre, der kan nikke genkendende til min historie. Det kan godt være vi laver noget helt andet, men dybest set er vores bevægemønstre, følelser og passion det samme.”

”Drivkraften og urkraften i det, vi laver som kreative mennesker, er det samme. Jeg tror der er mange, som kan bruge mine foredrag til en ny måde at tænke gamle mønstre, vaner og historier på. Det handler dybest set om det samme, det handler om en kreativ ild, man ikke kan holde nede, og så handler det om at prøve at opnå den succes, man nu sætter sig for.”

One decision, Chief 1, Bizz UpMålgruppen for Chief 1 er derfor meget bred, og også i erhvervslivet er der efterspørgsel efter at høre hans foredrag.

”Succes er relativt og det kan være mange forskellige ting. Men det handler om at lykkes, være selvstændig, stå på egne ben og brænde for noget i modgang og medgang. Så det er dybest set det samme som toperhvervsfolk, jeg er så bare professor i musik.”

Der har altid kun været en vej frem for Chief 1. Musikken fylder alt i hans liv, på samme måde som andre ildsjæle brænder for deres passion, hvad enten de er iværksættere, erhvervsledere eller engagerede medarbejdere.

”Jeg har aldrig haft en plan B, jeg har kun haft en plan A. Det er mit DNA og hvis man tager musikken ud af mig, så er der bare en lille amagerklump, der ligger som en gelemasse ovre i hjørnet. Det er min drivkraft og grunden til, at jeg står op om morgenen.”

”Jeg synes, jeg er et godt sted i livet nu. Der sker meget, jeg skal bare være bedre til at nyde det. Det er svært, for jeg er en type, der sætter meget høje krav. Jeg øver mig i at skrue ned for de krav og at være i nuet. Så er jeg et godt sted? … jeg synes jo stadig der er ting der kan justeres. Det er jo også derfor, man er her.”

Foredrag skal inspirere os i en retning vi kan bruge i vores hverdag – ikke bare på jobbet og privat, men som hele mennesker. One Decision har nøje udvalgt sine foredragsholdere, fordi de formidler lærerige budskaber med et glimt i øjet.

Tekst: Kim MacKayzee
Foto: One Decision
One decision, foredrag, netværk, Bizz Up, Malene Von Kiær
Malene Von Kiær

”Vi vil ikke være et supermarked, men nærmere en delikatesseforretning,” fortæller Malene von Kiær, der er direktør for One Decision, når hun skal forklare den portefølje af foredragsholdere som bookingbureauet udbyder.

Det er et relativt lille, men eksklusivt udvalg af mennesker med fantastiske historier, vigtige budskaber eller nyttig viden, men først og fremmest en evne til at inspirere og tryllebinde publikum.

”Vi har ingen mission om at sælge underholdning, men vi har en vision om at vores foredragsholdere kan formidle deres historie med et glimt i øjet. Nogen er selvfølgelig sjovere end andre, men det må ikke blive et tørt konsulentoplæg,” siger Malene.

Alligevel spænder paletten bredt. Fra erhvervsfolk som Lars Matjeka og ”løver” som Jacob Risgaard, til skuespillere som Lars Brygmann eller musikere som Chief 1.

One Decision har sågar en humorist, nemlig Rune Green som er meget ude på de danske arbejdspladser og holde foredrag om arbejdsglæde og trivsel.

”Vi har profiler som kan inspirere os med indsigt, som vi kan bruge i vores hverdag – og det er ikke kun i jobbet eller privat, det er det hele menneske,” forklarer Malene.

Det nye og interessante

Gryden skal holdes i kog, og derfor er Malene von Kiær meget opmærksom på, hvad der rør sig i samfundet og i erhvervslivet.

”Vi er hurtige og gode til at navigere. Hvis den rigtige profil dukker op, så får vi dem hurtigt om bord, dvs. altid efter et test-foredrag og hvis vi tror på, at foredraget er noget for vores kunder. Jeg vil gerne være sikker på at vi kender vores foredragsholdere rigtigt godt, og det kræver at vi både ved, hvordan de performer på en scene og kender foredragets indhold i detaljer, foredragsholdernes mulighed for at vinkle deres foredrag, således kan vi bedre kan rådgive vores kunder om det rigtige match.”

I porteføljen er der også en række yngre iværksættere, for erhvervslivet efterspørger i høj grad spændende og hudløst ærlige historier om de bump, der er på vejen mod succes, og de vilde eventyr iværksætterne har oplevet.

Det vildeste iværksætter-eventyr

One decision, foredrag, netværk, Bizz Up, Jon Andersen
Jon Andersen

En af iværksætterne er Jon Andersen, der for otte år siden kastede sig ud i det vildeste eventyr, da han sammen med en ven besluttede sig for at skabe fremtidens energidrik … helt uden erfaring. En lang rejse med masser af modgang, der i dag er blevet til det højtprofilerede brand STATE med store sportsnavne som Caroline Wozniacki og Christian Eriksen som ambassadører og medejere.

”Folk bliver overrasket over den rejse vi har været på, og hvor mange bump der har været. Hvor meget ’go-get-it’ mentalitet det har krævet af os. Hvordan vi er blevet ved med at rejse os, på trods af at vi er blevet slået i gulvet så mange gange,” siger Jon Andersen om reaktionerne på hans foredrag.

”De sætter også pris på, at jeg er meget ærlig. Så det ikke kun er det polerede billede, der bliver vist, men også alle de ting der er svære. Det er fedt at mærke, at al den energi man har brugt, måske også kan hjælpe andre,” siger iværksætteren, der deler ud af sin historie både på det personlige og det forretningsmæssige plan.

”At finde den personlige balance har været en stor læring for mig. Det kan være svært, hvis man er passionsdrevet. At huske sig selv i det. Det har jeg i hvert fald mærket på egen krop, hvor vigtigt det er,” fortæller Jon Andersen.

En rejse med masser af bump

Noget han selv blev overrasket over, er hvor mange tæsk man egentlig skulle have undervejs.

”Man kunne have sparet mange år og mange penge, ved at vide det jeg ved i dag. Men sådan var præmissen jo. Det er svært at undgå at løbe ind i store udfordringer, men jeg synes godt nok at vi er stødt på mange. Men jeg var meget ung og havde energien og troen på, at det nok skulle gå uanset hvad.

Han håber især at inspirere andre til at bringe den energi det kræver, noget han selv tror er en af de vigtigste parametre for at STATE er kommet så godt ud af den rejse de er på.

”Hvordan skulle det ellers kunne lykkes for to unge gutter at få foden indenfor i drikkevarebranchen? Uden nogen som helst erfaring, uden netværk og uden at komme med kapital selv,” siger Jon Andersen.

Mennesker med noget på spil

Det er historier som Jons, der inspirerer og vækker interessen hos Malene von Kiær. Mennesker der har haft noget på spil.

”Det som er så interessant og spændende ved Jon, er at hans historie er så ekstrem. Der er så mange sjove og lærerige ting, og sådan er det med de her foredrag. Du bliver rigtig godt underholdt undervejs, men der er også dybde i det, og det kan jeg godt lide,” siger Malene.

One decision, foredrag, netværk, Bizz Up, STATE drinks

 

OM ONE DECISION

One Decision udbyder foredrag primært til erhvervslivet. Flere gange årligt inviterer bureauet til inspirationsevents rundt i landet, hvor man kan opleve nogle af deres profiler, før man booker et foredrag. Følg med i deres nyhedsbrev eller på sociale medier, hvornår det foregår i nærheden af jer. www.onedecision.dk