Bizz Up har spurgt fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fra Future Navigator om, hvad FN’s 17 Verdensmål betyder for virksomhederne i 2019.
”Verdensmålene betyder mere og mere for mange – især større – virksomheder. Der skal helst være opsat konkrete mål for, hvor meget der kan spares i klimaregnskabet. Det handler mindre om at pege fingre og give dårlig samvittighed, og mere om at skabe øget bevidsthed, blandt andet i form af beregninger, som deles op og efterfølgende kan tjekkes af. Men vi ser også, at mindre virksomheder kommer med på vognen.”
”På investeringsfronten skeles der også i højere grad til, hvad der kan give afkast i forhold til klimamålene, som jo handler om, at en investering skal være god hele vejen rundt – bæredygtig. Hvis vi gør tingene på den rigtige måde, er det med til at løfte hele verdens udvikling.”
Hvad kan man som virksomhed ellers bruge verdensmålene til?
”Vi har efterhånden stor mangel på arbejdskraft, og mennesker bliver mere og mere bevidste om, at de gerne vil foretage sig noget, der giver mening. Derfor bliver verdensmålene et kæmpe konkurrenceparameter i forhold til at få de rette kompetencer med om bord. Der må med andre ord gerne være en større overlægger end bare at lange tilfældigt ’produkt-bulimi’ over disken for at skabe bundlinje.”
”Verdensmålene er derfor et meget stærkt markedsgreb, men i endnu større omfang er de med til at appellere til kundernes hjerte, idet flere og flere har det skidt med den brug og smid væk-mentalitet, som hidtil har præget samfundet.”
Hvis man ikke tænker i bæredygtighed – har man så en forretning i fremtiden?
”Der vil altid findes billigt bras! Men fra at det har været en individuel stillingtagen til om man vil leve bæredygtigt, er der en tendens til, at bæredygtighed er en kollektiv ting. Fællesskaberne opdrager på hinanden, og når der opstår et kollektivt pres, så kan vi risikere, at der er virksomheder, som bliver frosset ud. Men, det er vigtigt at sige, at man ikke skal gøre det, fordi man er bange for at blive skilt ud – man skal gøre det af lyst, og fordi man rent faktisk har lyst til at gøre verden til et bedre sted. Det skal være en positiv vision om at skabe en fornyelse, der skaber overskud hele vejen rundt.”
Flytrafikkens CO2 udledning fylder i medierne. Hvem er de næste, vi hører om?
”Turen kommer helt sikker – og ganske snart – til IT-branchen, som er en mindst ligeså stor CO2-synder som flytrafikken. Grunden til, at det først sker nu, er at vi er blevet suget ind i mobiler, computere og tablets, som er blevet Need-to-have, men der går ikke længe, før man også begynder at sætte kraftigt spotlys på dette område. Der er allerede en modreaktion i gang, som går på, om man nu absolut skal have det sidste nye udstyr hele tiden, eller kunne vi måske gøre noget andet?”