Employee Experience (EX) er mere end et smart buzzword inden for ledelse. Flere globale virksomheder har for længst ansat en Employee Experience Manager, der skal hjælpe med at skabe optimale fysiske rammer for medarbejdere og sikre et perfekt flow i arbejdslivet. Herhjemme har Danmarks største nyhedsbureau, Ritzaus Bureau, påbegyndt deres Employee Experience proces.
Arbejdsmarkedet er i opbrud og for første gang længe, er det et arbejdstagermarked. Der er kamp om talenterne. Ansatte skifter job, nye generationer indtager arbejdsmarkedet og kommer med både ny viden og nye forventninger til, hvad man som arbejdsplads kan og skal tilbyde. Netop på den baggrund, er Employee Experience (EX) vundet frem blandt de virksomheder som forstår, at trivsel kan aflæses på bundlinjen.
Tendensen er også ved at gøre sit indtog Danmark, hvor Ritzaus Bureau er blandt de virksomheder, der for nyligt er begyndt at arbejde med Employee Experience. Christine Skovgaard, Sekretariats- og HR-chef hos Ritzau, ser EX som en måde at drive innovation på, øge kundetilfredsheden, tiltrække og ansætte de bedste mennesker, gøre arbejdet mere engagerende og forbedre den samlede præstation.
”For os startede EX som et compliance- og digitaliseringsprojekt i HR, men det gik ret hurtigt op for os, at det er langt større end det. Det handler om at give medarbejderne den bedste og letteste rejse gennem Ritzau og ikke mindst sikre, at rejsen afspejler vores værdier om ordentlighed og fællesskab. Vi har et stærkt fokus på digitalisering og automatisering, der styrker alle led i rejsen, og på at skabe fysiske og digitale rammer, der fremmer den måde, vi gerne vil arbejde på – og i sidste ende tiltrække, udvikle og fastholde de rette kompetencer.”
EX er et absolut must, hvis man vil overleve som arbejdsgiver i dag, pointerer Peter Ravnholt. Han er partner i den nystartede danske virksomhed Experience Design, der leverer digitale EX-løsninger på tværs i organisationer ved hjælp af applikationsudviklingsplatformen OutSystems. Som han forklarer: ”EX handler om at designe og levere friktionsfrie oplevelser til medarbejdere, og det kræver stærke ledelsesinitiativer og digital udvikling.”
Nøglen til optimal EX er digital
EX handler nemlig ikke bare om lækre omgivelser og en fed fredagsbar. Det skal være en totaloplevelse. ”Med en digital EX-løsning undgår du at behandle medarbejdernes mange berøringspunkter som siloer. Du sikrer et konsistent oplevelsessystem på tværs af forskellige afdelinger, der kan facilitere optimal EX, fra desktop og mobil, fra onboarding til offboarding,” siger Peter Ravnholt og tilføjer, at digital EX bliver mere og mere uundgåeligt på et arbejdsmarked med global konkurrence, hvor millennials fylder mere og mere. De har et digitalt mindset – og en dokumenteret kortere tålmodighed end ældre generationer. Et eksempel på at imødekomme deres forventninger er at: ”Du kan designe et åbent feedback-system, som medarbejderne kan bruge dagligt, så de nærmeste ledere får omgående notifikationer og medarbejderen får status direkte i appen, der gør det muligt at tage fat i aktuelle behov og ønsker i tide i stedet for at begrænse sig til en trivselsundersøgelse én gang om året. Det fjerner friktion af manglende kontrol og tid som bruges på opfølgning på e-mail, som ikke burde være nødvendig og som er med til at skabe dårlige rutiner i kommunikation og arbejde”
Avanceret udviklingsplatform fremtidssikrer EX
Udgangspunktet for EX er dog altid at tage udgangspunkt i den enkelte virksomhed – man undersøger de konkrete behov og starter med simple løsninger, der kan eksekveres på tværs. Herfra kan man løbende udvide oplevelsessystemet. ”Derfor bruger vi OutSystems, hvor man nemt og hurtigt kan designe skræddersyet EX-teknologi, der matcher virksomhedernes individuelle behov, siger Peter Ravnholt.”
Christian Jørgensen, Solution Delivery Manager for OutSystems, tilføjer: “OutSystems er verdens mest avancerede applikationsplatform. EX kræver gode mobilapplikationer, der er lette at bygge og at integrere med eksisterende systemer. Det skal være nemt, for virksomheder har brug for at kunne ændre på dem når som helst, så deres organisation kan leve op til medarbejdernes høje krav og forskellige behov og forventninger. EX er netop i bevægelse og ikke et endeligt, engangsprodukt.”
Definition af EX:
EX er den rejse, en medarbejder tager med en organisation. Det inkluderer enhver interaktion, der sker i medarbejderens livscyklus, plus de oplevelser, der involverer en medarbejders rolle, arbejdsområde, leder og trivsel.
Måden en medarbejder oplever et supporterende produkt eller service på, samt følelsen af at interagere med de bagvedliggende processer gennem menneskelige og digitale grænseflader.