At være en god leder er et vidt begreb, for hvornår er man en god leder? Og hvem bestemmer, om man er en god leder? Der er nogle overordnede træk, som de fleste er enige om, at en god leder, mere eller mindre skal besidde. I dette indlæg kommer vi ind på nogle af de forskellige træk, de fleste ønsker at se i en leder.

En god leder skal have styr på det praktiske

Det praktiske er essentielt, for at virksomheden skal kunne fungere godt. Det kan måske lyde lidt som et selvfølge, at remse det praktiske op, men for at leder og medarbejdere, skal kunne fungere indenfor virksomhedens rammer, er det vigtigt at der styr på det praktiske.

  • Hvis virksomheden er nyopstartet, er det vigtigt at have styr på finansieringen.
    • Er virksomheden finansieret af andre?
    • Hvor mange ressourcer har virksomheden til at løbe på, og i hvor lang tid, har virksomheden, før den skal have genereret profit. Her kan du også tænke over hvordan bogføring skal foregå.
  • Hvilken slags forsikring skal en virksomhed som din have?
    • Hvordan forsikrer du dig bedst i forhold til den ydelse eller service i tilbyder?
  • Inden du starter, er det ligeså vigtigt at finde et logo, et navn og få fat i et domæne.
  • Registrer din virksomhed. Det er vigtigt at du får registreret din virksomhed, og får oprettet et CVR nummer. Hvis din virksomhed er international, er det vigtigt at få et Leinummer, som er lovpligtig fra 1 januar 2018, for mange virksomheder.

Specifikke kompetencer

Der er visse kompetencer, som de fleste af os ønsker at se i vores leder. Helt overordnet skal en leder, være god til at balancere mellem det overordnede mål og det enkle individ. En leder skal evne at kunne tage ansvar, når virksomheden løber svære tider i møde.

At være leder er et kæmpe arbejde, da du både har en del magt og ansvar, og det er derfor vigtigt at kunne have en sund balancegang her. Du skal både kunne træffe hurtige og selvstændige beslutninger, og samtidig være god til at samarbejde. Generelt er det bedste du kan gøre, at være selvbevidst om dig selv, og dine lederkompetencer. Man kan altid arbejde sig hen imod at blive en bedre leder.

En god leder skal være kommunikativ

En leder står overfor, at skulle kommunikere, ud til sine medarbejdere og samarbejdspartnere, hver dag. Han eller hun, skal også kunne kommunikere, til andre ledere og direktører. Derfor er det uhyre vigtigt, at du som leder, kan formidle budskaber, som kan forstås på tværs af de forskellige komponenter.

Derudover skal du være meget afklaret med, hvor dine styrker ligger, og også stå klar til at håndtere vanskeligere kommunikationsopgaver, så som konflikthåndtering. Hvis konflikthåndtering ikke er din force, kan du med fordel tilmelde dig et kursus hos Fortuna, hvor du lærer at forebygge og løse konflikter.

De bløder værdier

I en verden som bliver mere og mere automatiseret, bliver der snakket meget om de bløde værdier. Empati er her, et af de vigtige værdier, som du helst skal besidde som leder. Det er nemlig en måde at sætte sig ind i medarbejdernes sted, og være god til at fornemme, hvordan dine medarbejdere føler og hvorfor de føler som de gør. Det er også vigtigt i forhold til dine kunder. Empati fortæller dig nemlig hvilken værdi, dine kunder får ud af, det arbejde du laver.

At lytte

Som leder, er du ofte den som taler. Men at lytte, kan give endnu mere værdi for dig, og indsigt i den virksomhed som du driver. Dine medarbejdere, opfanger måske noget andet, end hvad du selv gør. Det kan med sikkerhed gøre en kæmpe forskel, i din virksomhed, hvis du vælger at lytte mere til dine medarbejdere.