Teamet bag SHEER bestående af af Mads Ulrik Svendsen, Jacob Holst Mouritzen og Julius Sigurd Heilmann har rejst 1,65 millioner med DanBAN engle samt DanBAN’s egen Co-Investment Fond. Vækstvirksomheden skaber klarhed på influencer-markedspladsen, som indtil nu har haft en skæv fordeling og manglende professionalisme.
Med den nye kapitalindsprøjtning skal Sheer konsolidere sig som en reel spiller på det danske marked, tage markedsandele og skalere videre i skandinavien og resten af europa.
Vi tog en kort snak med founderteamet omkring deres vækstrejse og mission:
1. Hvad er Sheer, og hvad gør Jeres koncept unikt?
Sheer er en af verdens første ”influencer first” systemer og markedspladser der er designet til at hjælpe influenter og creators med at tage magten tilbage over egen data, forretning og medie. Herudover har vi taget en markant anderledes tilgang til markedet. Vi tilbyder et komplet system til håndtering af influencer marketing til både brands bureauer og agenter og influenter. I et forsøg på at løfte hele branchens professionalisme og skabe mere tillid har vi valgt at gøre det gratis for alle at bruge vores systemer. Vi tager kun en andel af en eventuel handel hvis en influent ender med at indgå et samarbejde via Sheer.
2. Hvem er teamet bag Sheer?
Teamet bag Sheer består af Mads Ulrik Svendsen, Jacob Holst Mouritzen og Julius Sigurd Heilmann. Mads er uddannet fra KU i 2020 med speciale i datalogi. Mads har arbejdet med softwareudvikling siden 2012 for bl.a. Danske Bank, IT Minds, Trackman og flere digitale bureauer. Julius er selv uddannet bachelor i datalogi fra KU i 2020 og har bla. arbejdet for virksomheden Simplesite. Jacob Har arbejdet med strategi og marketing i mere end 10 år og har bla. stået bag nogle af landets største influencer kampagner.
3. Hvordan har jeres vækst-rejse været fra idé start til i dag? Hvordan startede det?
Det startede med en generel frustration over manglende professionalisme og muligheder i branchen. En analyse af værdikæden viste ligeledes nogle voldsomt skæve fordelinger af hvem der faktisk tjente pengene vs. Dem der egentlig skabte værdien. Vi mente der var plads til en udfordrer. Med en god blanding af brancheviden, netværk, udfordrer mentalitet og tekniske færdigheder har vi fået skabt et rigtig stærkt fundament for et dansk væksteventyr.
4. Hvordan og hvornår kom I i kontakt med DanBAN?
Vi rakte ud til Lars Arne i starten af 2021 og brugte med vilje en del tid på at lære hinanden bedre at kende for at se om der kunne være et potentiel match. Herfra introducerede Lars Arne os til de andre investorer i DanBan netværket. Til sidst i processen kom DanBan Co-Investment Fonden, med Lars Neupart i spidsen, også ind over.
5. Hvordan var det at pitche foran vores medlemmer?
Det var en rigtig god oplevelse. Folk var meget nysgerrige og stillede skarpe spørgsmål, men vi følte aldrig at vi blev grillet for hårdt. De hårde spørgsmål og indvendinger skal der være plads til for at et godt samarbejde kan etableres.
6. Hvordan har det været at få DanBAN investorer om bord? Hvad er næste sted for Sheer?
Selvom det er kort tid siden vi landede investeringen på 1.65 mio kr, kan vi allerede nu mærke at vi har fået en gruppe enormt kompetente investorer ombord, som vi hyppigt kan bruge som sparringspartnere. Det er en stor fornøjelse.
Sheer skal i næste fase konsolidere os som en reel spiller på det danske marked. Vi skal bevise at vores forretningsmodel er holdbar og at konceptet fungerer. Herfra handler det om at tage markedsandele og skalere videre i skandinavien og resten af europa.
Men altid med et fast blik på vores mission – at skabe de værktøjer der skal hjælpe den næste generation af creators med at skabe sin egen forretning.
7. Hvilke råd vil I give til andre startups som søger funding, og som er på vækstrejse?
Lad være med at være bange for at søge kapital – men søg om nok så du faktisk har en realistisk chance til at få din virksomhed sendt rigtig godt afsted.