Hvad betyder mest når du skal købe et produkt eller en ydelse? Kvalitet, service eller pris? Aldrig har priser været så gennemsigtige, og alligevel er det ikke det afgørende parameter.  I en amerikansk undersøgelse fra 2018, er der kommet nogle interessante tal op, som dog slet ikke er overraskende: Anmeldelser kan være altafgørende for om kunden handler ved dig.

Skrevet af Lise, Bizz Up

Tillid over priser

Når vi køber et produkt – uanset om det er B2C eller B2B, så handler det i højere grad om tillid end om prisen, i forhold til tidligere. Det er nemt og gennemskueligt at finde den billigste vare på nettet, og der findes platforme som lever af at finde den billigste pris til dig: Søg efter firmaer og priser i dit område.

Men vi er som forbrugere blevet mere og mere skeptiske, og statistikker viser, at vi ofte kigger på anmeldelser inden vi køber.

Vækst din forretning med anmeldelser

Når vi ved at dine potentielle kunder ikke kun vil vide hvad produktet kan, om garantier og hvad det koster, men at de også vil vide hvilke oplevelser tidligere kunder har haft ved at handle med dig samt modtage og tage produktet i brug, så gør det nemt for dem. Tag fat på dine kunder og brug deres udtalelser til at få nye kunder til at trykke på køb-knappen, inden de fortsætter til næste. Gør det nemt at finde referencer på din hjemmeside, sørg for din virksomhed er nem at slå op på Trustpilot og prioritér en hurtig besvarelse på anmeldelserne.

Den online forbruger har magten

I Danmark er Trustpilot den mest benyttede platform til at finde anmeldelser i købsfasen. I udlandet er det Amazon, som er den største spiller. Når vi ved at anmeldelser kan være så afgørende for om du får salget, så kan det være skræmmende at tænke på, hvor meget magt det i realiteten giver forbrugerne. Men det er vel egentlig fair, er det ikke? Hvis du har haft en dårlig oplevelse med en virksomhed eller et produkt, så fortjener næste mand i rækken vel at vide det? Så lad være med at se det, som om at magten bliver taget fra dig som erhvervsdrivende, men brug i stedet muligheden for at uppe dig på kundeservice og brug anmeldelserne til at få flere salg i din forretning.

Fake reviews

Desværre har sker det jo ofte at nogle misbruger den gode mening med tingene. Dette er også gældende, når vi taler anmeldelser. Det ses desværre ofte, at konkurrencer går ind og giver dårlige anmeldelser, for at skade konkurrenten, hvilket for det første giver kunden et forvirret billede af den opfattelse de forsøger at skabe for den konkrete virksomhed eller produkt, og for det andet er det usportsligt og ødelæggende for den kultur man, både som forbruger og leverandør, har ansvaret for på nettet.

Hvad betyder en dårlig anmeldelse?

Hvis du har fået en lang række gode anmelders, så vent lidt inden du kaster armene i vejret og sløser med kundeservicen. Undersøgelserne viser nemlig, at det kræver 40 positive anmeldelser at gøre op for én dårlig anmeldelser. Så én dårlig anmeldelse kan altså være altødelæggende.

Ligeledes skal du også sørge for, at du hele tiden får nye anmeldelser ind. Over 80 % af de adspurgte amerikanere vurderer, at anmeldelsen ikke er noget værd, når den er over 3 måneder gammel. Det er ikke sikkert tallet er gældende for de danske forbrugere, men vi ved at vi adopterer købsadfærden fra amerikanerne, så mon ikke danskerne bliver lige så kritiske forbrugere inden længe.

Anmeldelse styrker dit brand

Særligt hvis du har et dyrt produkt har anmeldelser vist sig at være afgørende. Over 60 % af de adspurgte forbrugere stoler på et brand ud fra anmeldelser. Til gengæld skal der 40 anmeldelser til før det faktum sætter ind.

Så uanset om du sælger et produkt eller en ydelse, sælger B2B eller B2C, så er det med at få gang i anmeldelser og lad dem være et vigtigt parametre for dit salg.