Anders og Martin Bjergegaard har netop lanceret et nyt investeringsselskab med fokus på de ”ikke hippe” danske startups. Iværksætterbrødrene ser stort, overset potentiale blandt startups uden for tech-industrien.
I løbet af de senere år har danske iværksættere fået markant nemmere ved at rejse både start- og vækstkapital med en lang række nye, fremadstormende virksomheder til følge. Der er dog det skår i glæden, at nogle typer projekter og sågar nogle typer mennesker har sværere ved at skaffe kapital end andre. Det fortæller brødrene Anders og Martin Bjergegaard, der af samme årsag netop har lanceret investeringsselskabet Bjergegaard & Co., der fokuserer på danske startups og gammeldags sund forretning.
“I jagten på investorer er man allerede bagud på point, hvis man ikke kan sige, at man er tech, men der findes rigtig mange gode startups, hvor produktet ikke er noget, man har kodet. Og i modsætning til øvrige investeringsselskaber, der typisk først vil være med, når konceptets skalerbarhed allerede er bevist, vil vi gerne ind som den første investor – før hypet kommer”, siger Martin Bjergegaard.
Læs også » Danske Lenus har hentet 387.000.000 kr. i en Serie A-investering
Pengene, der skal investeres via Bjergegaard & Co., kommer i første omgang fra brødrene selv, der indledningsvist poster et tocifret millionbeløb i foretagendet. I den kommende tid vil virksomheden invitere udvalgte medinvestorer til at være med. Virksomhedens kapital skal dog ikke overstige 50 millioner kroner.
“Vi ønsker ikke at blive en stor fond, for skal du investere en milliard kroner, bliver det uinteressant at placere en eller to millioner i en startup. Vi er i det her, netop fordi vi elsker den tidlige fase, og vi skal ikke lave flere investeringer, end vi har tid til at involvere os personligt i. De iværksættere, vi arbejder sammen med, vælger os som partner, fordi vi har prøvet gamet på egen krop i et par årtier og har en indsigt, de kan få gavn af”, siger Anders Bjergegaard.
Leder bredt efter det bedste talent
Udover engagementet i Bjergegaard & Co. er Anders Bjergegaard blandt andet stifter og medejer af tandlægekæden Godt Smil, som i dag har 650 medarbejdere. Martin Bjergegaard har som medstifter af virksomhederne Rainmaking, Startupbootcamp, TechBBQ og Able været helt inde i maskinrummet af iværksætteriets udvikling gennem de seneste 15 år.
“Iværksættere har typisk set ud på en bestemt måde, og i dag er der desværre stadig stor ensretning i, hvem der får investeringskroner, og hvem der ikke gør. Hvis man er mand, har læst på CBS og har gået i de rigtige kredse i Nordsjælland, er det simpelthen nemmere. Set med investeringsbrillerne på er der masser af undervurderet talent derude, og vi vil meget gerne investere i stifterteams med diversitet. Spredning på både alder, køn, og baggrund er klart med til at styrke et projekt”, siger Anders Bjergegaard.
En god idé er ikke nok
Brødrene lavede tidligere i år deres første investering sammen i begravelsesforretningen Min Afsked, og projektet er et godt eksempel på investeringsfilosofien hos Bjergegaard & Co. Stifterne Else og Joakim havde selv åbnet de første forretninger, og ønskede nu kapital og sparring til at skabe en landsdækkende kæde og brand.
“I regi af Rainmaking og Startupbootcamp har vi gennem årene hjulpet mere end 1000 startups med at rejse kapital, og ingen får millioner med hjem ved kun at vise en PowerPoint. Der skal bygges noget, og de første kunder skal være der. Den base havde Min Afsked, og sammen laver vi nu en landsdækkende kæde af bedemandsforretninger. Den bundne opgave er altså at trylle den første smule succes frem for egne spareskillinger. På den måde viser man, at man som iværksætter er dygtig, kreativ og dedikeret, og det princip holder vi fast ved”, siger Martin Bjergegaard.