Har du nogensinde hørt om POAS før? Forkortelsen står for ”Profit On Ad Spend”, og kan på mange måder sammenlignes med det velkendte ROAS (Return On Ad Spend), som du højst sandsynligt har hørt om før. Du må dog ikke tage fejl. Selvom de to forkortelser minder meget om hinanden, så er de langt fra ens. Det kan sågar være skadeligt for din virksomhed, hvis du blindt kigger på ROAS – og netop derfor, er det vigtigt, at man som e-Commerce ansvarlig har POAS for øje i alle de annoncemæssige tiltag, man søsætter.

Nedenstående artikel har til hensigt at give dig et indblik i, hvorfor POAS meget vel kan gå hen og overtage ROAS’s position på markedet som nøgletal. Derudover håber vi, at det kan give dig inspiration til, hvordan du i din forretning måler dine markedsføringsaktiviteter.

Hvorfor er POAS vigtig?

De fleste ved godt, at omsætning ikke er lig med profit. Det er dog de færreste, der aktivt måler marketingindsatsen i profit fremfor omsætning. De fleste kigger på en ROAS-kalkyle, hvor man udregner, hvor mange marketingskroner der er gået på at skabe en given omsætning.

Selve udregningen af ROAS er meget nem – og det er højst sandsynligt også grunden til, at så mange bruger den. Et eksempel følger herunder:

  • Har du brugt 1.000,- DKK på annoncering, og har du skabt en omsætning på 10.000,- DKK, så har du en ROAS 10 (10.000/1.000 = 10). Med andre ord har du fået 10kr i omsætning for hver 1kr du har brugt på annoncering.

Men hvor meget fortæller det tal dig reelt set? Hvis du kun har meget få produkter, så kan det fortælle en stor del af historien; men har du et hav af produkter, som alle har forskellige profitmarginer, og giver du eksempelvis også gratis fragt, hvis en kunde køber for mere end 500,- DKK, så kan det pludselig blive svært at regne baglæns på fortjenesten. Har du samtidig en håndfuld ordre dagligt, så bliver det en stor opgave at udregne profitten.

Det er netop derfor, at POAS er vigtig. Her udregner du profitten for hver enkelt ordre fremfor at kigge på en overordnet ROAS.

Sådan bruges POAS i markedsføringen

POAS behøver ikke udelukkende være et nøgletal, som du kigger på i et Excel-ark. Det smarte ved POAS er, at du kan få det integreret i dine marketing dashboards. De fleste forretninger annoncerer på Google Ads og Facebook, og dét at kunne se sin eksakte profit i disse kanaler gør, at det er markant lettere at se, hvor man tjener penge, og hvor man taber penge henne.

Med Profit On Ad Spend er det endvidere markant lettere at skalere sine markedsføringskampagner. Du træffer beslutninger på et markant mere informativt grundlag, hvilket i sidste ende skal være med til at skabe bedre resultater for forretningens bundlinje.

Det er desværre de færreste forretninger, der i dag har implementeret POAS i de daglige aktiviteter. Med et tool som ProfitMetrics.io er det utroligt nemt at få samtlige udgifter (faste såvel som variable) trukket fra helt ned på ordreniveau. Det er, med andre ord, muligt at gå helt ned i detaljerne, hvor det bliver rigtigt interessant.