Bizz Up består af to kvindelige vestjyder som tager gammeldags metoder i brug for at udvikle erhvervslivet i Midt- og Vestjylland gennem events og magasiner. Og så kalder de sig selv iværksætterverdenens svar på Robin Hood.

Blogindlæg af Lise Korsgaard

Helt som Robin Hood, der tog fra de rige for at give til de fattige, foregår det dog ikke. Der er ikke tale om at stjæle og ”de rige” får også noget for pengene. Men tanken om, at dem der har meget giver noget videre i form af viden, erfaring, sparring og/eller økonomiske midler, til dem der ikke har så meget, for så i sidste ende at få noget tilbage, er en cirkulær tilgang, der tænder mig og min ”partner in crime” Elke Carleton.

”De fattige” i vores Bizz Up historiefortællingen er blandt andet iværksættere. De får gratis adgang til events og magasiner, hvor de kan få viden, sparring og de rette kontakter til at udvikle deres virksomhed.
Vi har et magasin, som nogle betaler for at få indhold i: kommuner, erhvervsråd, banker, revisorer, konsulenthuse, private virksomheder, mv. Måske leverer de selv spændende faglig viden eller også sponsorerer de siderne til inspirerende cases eller iværksætterprofiler. Derved kan vi lave gratis events for iværksættere og mindre virksomheder.

I 2013 lavede jeg det første netværksevent og erhvervsmagasin under navnet Bizz Up. I 2015 tog konceptet fart og i 2016 dannede jeg partnerskab med, Elke, som er jurist og bor og driver sin egen jura-virksomhed i Struer.

Offline nørd i en online verden

Bizz Up er et fysisk erhvervsmagasin og fysiske netværksevent for iværksættere, små og mellemstore virksomheder. Der bliver afholdt ca. 10 Bizz Up events rundt om i Midt- og Vestjylland og udgivet to magasiner årligt. Magasinet bliver distribueret i Midt- og Vestjylland og ligger også i DATs fly som blandt andet flyver mellem Karup og Kastrup. Det indeholder spædende artikler og faglig viden, nyheder, tips og inspiration til hvordan man bliver en bedre forretningsdrivende.

Både på event og magasindelen gør vi at gøre det anderledes. Vi satser på offline frem for online og fokuserer på ”land i stedet for by”.

Men hvorfor bygge sin forretning på disse anti-trends, når den digitale fremtid spår helt anderledes?

Fordi det er sjovere – og fordi at relationer nu engang bare skabes bedst offline!

Vi tror på at relationsbaseret netværk er godt for forretningen. Vi tror på at folk, netop i en online verden, sætter pris på at sidde og læse et fysisk magasin de kan have mellem hænderne, og hvor der er kræset for layout og kvalitet. Jeg tvivler ikke på der er plads på markedet til et fysisk magasin. Vi ser os selv som offline nørder i en online verden.

 

”Udkantsdanmark er bare sjovere”

Mange spørger om vi ikke kommer til Aarhus eller København eller hvorfor vi overhovedet gider at lave noget i de mindre byer. Men der er masser af iværksætteri i det såkaldte udkantsdanmark, så vi ser et kæmpe potentiale. Jeg er selv er født og opvokset på et autoophug Salling på Skiveegnen men to selvstændige forældre og ene pige blandt tre brødre.

Nogle gange skal man turde satse på en niche. Vores målgruppe er iværksættere og ejerledere i mindre virksomheder i Midt- og Vestjylland. Det er her vi afholder events og det er her vores magasin bliver distribueret.

 

Slut med at snakke om vejret

Et godt netværksarrangement, er hvor man bare kan høre snakken går og opskriften er simpel: Skøre, sjove og skæve events på 3-4 timer i anderledes rammer med lækker forplejning og dygtige foredragsholdere og ikke mindst forskellige afbrydelser, som giver smil på læben og kick-starter samtalen mellem deltagerne.

Når der er nogle ting der er helt oplagte at snakke om – vi kender det med vejret – så er det nemmere at netværke. Vi bruger aldrig elevatortalen eller andre af de kendte værktøjer for at få folk til at tale sammen. Vi sørger for at de har noget at tale om. F.eks. afbrydelser som modeshow, racerbiler, ballonklovne eller noget helt andet skørt, som kortvarigt tager deltagernes opmærksomhed. Så går snakken af sig selv bagefter. Det kan også være noget så basalt som de rammer, hvor vi afholder eventen. Det er i hvert fald noget af det jeg har konkluderet ud fra de mere end 400 events jeg har lavet i mine år som event koordinator.

Og af skæve rammer kan nævnes en del af i Bizz Ups historie. En båd, et teater, en travbane, et autoværksted, et mejeri er bare nogle af dem. Sågar et fly, hvor vi to gange har afholdt Bizz Up Sky i et fly fra DAT mellem Midtjyllands Lufthavn og Kastrup, for at sætte fokus på hvor nemt det er at lave forretning med hovedstadsområdet, selvom man bor i Vestjylland og omvendt.

Bizz Up-konceptet er agilt, det kommer lidt tættere på og er helt neden på jorden. Bizz Up er den frække dreng i klassen, med iværksætteri som valgfag. Og værksætteri er ikke defineret ud fra hvor gammelt dit CVR nummer er, som vi kender det fra erhvervsfremmesystemet. Det er et mind set!

Magasinet kan man finde rundt om i hele Danmark. Eventene er stadig forbeholdt Midt- og Vestjylland, men vi er ikke afvisende overfor at indtage hele Danmark med ”bue og pil”.
Lige nu vil vi gerne have fokus på erhvervslivet i Midt- og Vestjylland. Et område som let bliver overset både af politikkere, men også den almindelige borger og erhvervsmand. Magasinet vil vi dog gerne have ud til så mange som muligt, netop for at fortælle om de gode historier fra ”den oversete del” af Danmark.