I sjette sæson af DRs populære program “Løvens Hule” kunne man i torsdags se Camilla Schulze og Tine Bork præsentere deres virksomhed Bleschu og den grønne vaskeserie Care by Nature for løverne og de ca. 850.000 danskere, som også forventes at se med hjemme fra stuerne. 

Det endte ikke med en investering til Bleschu ved dén lejlighed, men det har ikke stået stille for Tine Bork og Camilla Schulze siden optagelserne af den grund. Fra april 2021 bliver Care by Natures vaske-serie rullet ud i 30 fysiske butikker i Sverige, Norge, Tyskland og Østrig, og vil derudover kunne købes online på 13 europæiske markeder.

”Vi fik positiv feedback på vores produkter og gode råd fra løverne, som vi har lyttet til og tager med os. Deltagelsen i Løvens Hule har også bekræftet, hvor vigtigt det er for os, at mulige investorer forstår vores mission og kan se det langsigtede potentiale i grønne forretningsmodeller. Selvfølgelig er vi ærgerlige over, at ingen af løverne ville med på vores rejse til kunder i Norden og resten af Europa, men der er ingen hurtige gevinster at hente, når man insisterer på at gøre bæredygtighed til en integreret del af virksomhedsstrategien. For os er det bare den eneste vej frem”, fortæller Tine Bork.

LÆS OGSÅ

Alle vores artikler fra Løvens Hule deltagere

Care by Nature producerer naturlige og plastik-frie produkter til tøjvask baseret på social ansvarlig og bæredygtig produktion. Virksomheden holder til i Skørping, men har tråde helt ud til Nepal, hvor mange af produkterne produceres.

Heftig udvikling midt i corona-nedlukning

“Siden optagelserne har vi knoklet videre med at udvikle nye produkter, ansat to nye medarbejdere, og fået nye forhandlere ind, der nu bringer os ud på flere europæiske markeder. I betragtning af, hvor svært et år 2020 har været for små virksomheder som vores, er det langt mere, end vi havde håbet at kunne udrette – selv med en løve-investor i ryggen” fortsætter Tine Bork.

Produktsortimentet bliver i 2021 udvidet med otte nye produkter, som falder indenfor kategorierne ”Laundry Care”, “Home Care” og nu også ”Personal Care” – alt sammen med udgangspunkt i saponiner, som er det naturlige sæbestof i sæbebær.

“Vi har siden 2016 specialiseret os i sæbebær og de mange muligheder for at bruge de allergivenlige saponiner i sæbebær til både tøjvask, rengøring og personlig pleje. Bleschu er de første i Danmark, som producerer egne produkter med udtræk fra sæbebær, og vi ser et kæmpe potentiale for produktudvikling netop her.

Interessen fra både forbrugere og virksomheder, som søger plastikfrie produkter, der ikke kun er miljøvenlige, men som også er ansvarligt produceret, er stærkt stigende. Vi er ikke et sekund i tvivl, at dette ikke blot er en megatrend, men at det er fremtiden, som banker på døren. For os er det ikke et spørgsmål om hvorvidt markedet findes for bæredygtige virksomheder og produkter – det er her allerede, og vi vil kun se det vokse. Derfor glæder vi os til at præsentere endnu flere af vores kompromisløse Care by Nature produkter i 2021” fortæller Camilla Schulze.

 

Om Bleschu Aps

Bleschu blev etableret i 2016 af Camilla Lendal Schulze som en af de første udbydere af plastikfri husholdningsprodukter i Danmark. Udover at stå bag Bleschu.dk, er Bleschu Aps desuden producent af Care by Nature – et naturligt alternativ til vaskemiddel, som fås i dagligvarebutikker i hele Danmark. I dag drives Bleschu ApS af Camilla Lendal Schulze og Tine Bork, der trådte ind som partner i 2019.

Om Care by Nature

I en dansk husstand med fire personer bruges der gennemsnitligt 25 plastikdunke med flydende vaskemiddel om året. Det kan erstattes af  2 x 500 g. sæbebær (i plastikfri emballage) med en gennemsnitlig pris på 0,72 kr. pr. vask. Sæbebær er plastikfrie, allergivenlige, komposterbare og produceres socialt ansvarligt i Nepal, hvor de er med til at støtte 125 familier i de yderste regioner af Himalayabjergene.

 


Udarbejdet I samarbejde med Dansk Gældsrådgivning. Vi tænker på klimaet!