Reklame

Daniel Johannesen kommer ikke just fra en iværksætterfamilie. Hans far er læge og hans mor er økonomiassistent – alligevel er Daniel en født iværksætter. Det beviste han overfor “løverne” med sin præstation i Løvens Hule i 4. sæson. Her fik han Jesper Buch og Christian Stadil til hver at investerer 250.000 kr. for 8 % af sin virksomhed. 

Daniel startede sin virksomhed som 17-årig. Han var elitesvømmer i mange år, han følte aldrig han kunne blive den bedste. I stedet stiftede han Watery.dk og vil i 2023 være Nordens største forhandler af svømmeudstyr og badetøj.

”Det er Daniel Johannesen fra Watery.dk, hvad kan jeg hjælpe med?” sådan startede samtalen mellem den unge iværksætter og Bizz Up.

Elitesvømmer, gymnasieelev og fuldtids-iværksætter

Daniel er i dag 19 år gammel, men da han startede Watery.dk var han blot en dreng på 17 år. Daniel har en fortid som elitesvømmer gennem 10 år, hvor han svømmede mindst seks gange om ugen. Han stoppede som svømmer, da han indså de andre på holdet blev bedre og større end ham selv, og han ville hellere bruge tid på sin nye virksomhed. Samtidig med at Daniel arbejdede på fuld tid på Watery.dk – og måske mere – gennemførte han i 2018 sin gymnasieuddannelse.

Udlandet var bedre

Watery.dk er en webshop, som sælger svømmeudstyr og badetøj. Virksomheden har stort fokus på at have et rigtig stort og bredt sortiment til lav pris.

Efter en svømmetræning i 2016, snakkede Daniel med sine svømmekammerater om, hvor de købte svømmeudstyr og badetøj. Nogle købte det i udlandet, fordi sortimentet i Danmark ikke opfyldte deres behov, og det var billigere. Dengang mente drengene at udbyderne på det danske marked var lidt kedelige og upersonlige. Der gik et par måneder efter snakken med drengene, og så var Daniel i gang med spadestikkene til Watery.dk.

Under vores samtale med Daniel bliver vi afbrudt, fordi der kommer en kunde ind. Det er tydeligt, at Daniel vægter kundeservice og personlig kontakt meget højt. Kunden havde et problem, og på under 30 sekunder havde Daniel fikset det – og begge parter gik hver til sit, glade og forventningsfulde.

Mobilholdere fra USA

Allerede i 8. klasse begyndte Daniel at drømme om iværksætteri. En kammerat ville importere mobilholdere fra USA, fordi han havde set produktet havde stor succes på kickstarter.com. Vennerne havde store ambitioner om at sælge til Wupti.com, Bilka og andre kæder. Men drømmen døde hurtigt. Èn forsendelse på ca. 5.000 kr. kom ikke frem, og forhandlerne var ikke lige så begejstrede for drengenes produkt, som de selv var. Selvom ideen med mobilholderne gik i vasken tændte det stadig en gnist hos Daniel. ”Jeg kunne godt lide, at se noget vokse fra ingenting, til bare én ordre om dagen, eller at hjælpe kunderne” fortæller Daniel. Baggrunden for svømning fik sat gang i Daniels næste projekt, swimlife.dk.

Swimlife.dk var en blog, hvor Daniel anvendte affiliate marketing, ved at skrive artikler om svømning og henvise til webshops som solgte svømmeudstyr – for at tjene lidt penge på det, men det var ikke tilfældet for Daniel. Han tjente aldrig en krone på det.

 


LÆS OGSÅ: OM SARA FRA KFORKAGE.DK – KUN 13 ÅR, JUNIORDIREKTØR OG YNGSTE DELTAGER I LØVENS HULE


 

Køb dig til det, som du ikke selv kan

Daniel fik ideen til Watery.dk i 2016. Han brugte sin sommer i farens kælder på at skrive 150.000 ord, som skulle udgøre produkttekster og kategoritekster. Daniel skulle ansøge hos Statsforvaltningen, om han måtte drive og eje en virksomhed – fordi han var under 18 år. Daniel havde en god mavefornemmelse, fordi han havde skrevet en god og uddybende forretningsplan, samt et fint og realistisk budget. Der gik fire måneder før Daniel fik svar. I de fire måneder havde Watery.dk allerede haft møder med de første leverandører. Det blev et afslag. Statsforvaltningen kunne ikke godkende ansøgningen pga. live-chat på shoppen fra kl. 08-21 og prismatch. Daniel og hans far indsendte en klage, hvori de fjernede live-chat og prismatch fra forretningsplanen, men den gik stadig ikke. På dette tidspunkt havde Daniel allerede indkøbt for ca. 100.000 kr. varelager. Penge som han delvist havde sparet op og delvist lånt af sin far.

Økonomien til opstarten

  • Opsparing 50.000 kr. fra sit job i Bilka og konfirmationspenge
  • Lånt 100.000 kr. af sin far
  • Website koster 25.000 kr.
  • Webshop koster 25.000 kr.
  • Vareindkøb for 100.000 kr.

I følge Daniel bør man investere mange penge i en webshop i starten, så det bliver lavet ordentligt – så giver det bedre og større konverteringer i sidste ende.

Efter andet afslag og teenage-værelset var fyldt med varer for ca. 100.000 kr. endte det med at Daniels far startede virksomheden Watery.dk, som en enkeltmandsvirksomhed. Watery.dk gik online 1. oktober 2016, og derved nåede de at få julehandlen med som en god start.

Selvom Watery.dk mødte mange store bump på vejen inden de gik i gang, så tvivlede Daniel aldrig på ideen.

Daniel, Watery.dk, svømmeudstyr, badetøj, Bizz Up

”Er fem dage nok?”

Daniel har været en trofast seer på programmet Løvens Hule i de sidste år. Det var næsten det eneste flow-tv, som han tog sig tid til at se i en ellers travl hverdag i virksomheden. Han havde aldrig overvejet at deltage, han synes bare det var spændende og interessant at se andre iværksættere og lære af deres virksomheder og høre Løvernes gode råd. Watery.dk havde ikke ambitioner om at have investorer, fordi der ikke var behov for det, da virksomheden har et positivt cash flow.

Fristen for tilmelding til 4. sæson udløb i sommers (2018). ”Pludselig en dag i oktober, kommer der en følelse strømmende i kroppen på mig, som man bare ikke kan forklare. Men jeg skulle bare med i Løvens Hule.” fortæller Daniel. Han sender en mail til programchefen, men tænker ikke mere over det, fordi fristen var for længst ovre. Efter nogle minutter ringer telefonen. Det var programchefen, og vil gerne have Watery.dk med i programmet. Det skal siges, at dette skete fem dage før optagelserne gik i gang.

Daniels grafiker kunne ikke nå at designe noget, så derfor tog han nogle produkter fra hylderne med – og det ender med at blive hans udstilling til præsentationen foran Løverne – og gøre hans virksomhed 500.000 kr og to kloge hoveder rigere.

 

Se hele udsendelsen af Løven Hule sæson 4 her 👇

Løvens Hule, B for Badedyr. K for Kage, Bizz Up5 hurtige om oplevelsen i Løvens Hule

1) Hvad ville du bruge en investor til?

Virksomheden havde ikke brug for pengene, men derimod erfaringerne. ”Hvis Watery.dk skal blive Nordens største webshop med svømmeudstyr og badetøj, så skal jeg have hjælp.” siger Daniel, og tilføjer at han sidder meget med virksomheden alene. Han har ikke en samarbejdspartner eller en kollega på lige fod med ham selv. Han sparrer meget med sin far, som har hjulpet med alt fra små til store beslutninger.

2) Havde du overvejet konsekvenserne?

”Jeg nåede slet ikke at overveje konsekvenserne før jeg var med i programmet, fordi det hele gik så stærkt. Der gik kun fem dage fra ansøgningen til optagelserne.” fortæller Daniel, og tilføjer at han havde snakket med flere fra sit netværk, fordi han var i tvivl om værdiansættelsen. Han havde aldrig tænkt over hvad Watery.dk mon var værd.

3) Hvordan forberedte du dig til programmet?

Daniel kender en deltager fra sidste sæson, og han en del hjælp og sparring derfra. Bl.a. 100 spørgsmål som Løverne havde stillet i alle sæsonerne. ”De spørgsmål hjalp mig meget. Jeg kom helt ned i dybden af min virksomhed, og jeg blev klædt godt på ift. mine forventninger til Løverne.” siger Daniel. Han lavede sin pitch én dag før optagelserne, og fik øvet den foran sin kammerat morgenen før.

4) Hvordan var mødet med Løverne?

”Det var ganske fint. De er helt almindelige mennesker, som var mega søde.” siger Daniel. Han fik meget ros under sin præsentation, som var hurtigt overstået, det tog omkring 25 minutter og så var han ude igen. Det tog heller ikke lang tid før én af Løverne havde givet Daniel det første bud. Det kommer fra Jesper Buch som byder 250.000 kr. for 15 % af Watery.dk. Men der bliver budkrig mellem Løverne og Daniel ender med, ved at komme med et modbud, at få Jesper Buch og Christian Stadil med til i alt 500.000 kr for 16 % at sin virksomhed. ”Jeg bliver først enig med mig selv, da jeg går over til krydset foran Løverne igen.” fortæller  Daniel, og tilføjer at han savnede sin far som sparringspartner derinde.

”De stiller nogle gode, realistiske og helt konkrete spørgsmål derinde, og jeg havde forberedt mig godt hjemmefra.” fortæller Daniel, og tilføjer at han havde nævnt meget i sin pitch, så Løverne havde ikke så mange spørgsmål omkring økonomi osv.

5) Har du et eller flere gode råd til nye deltagere?

Daniel fortæller, at nye ansøgere og deltagere skal have styr på deres værdiansættelse. Han fortæller også, at han satte sin en smule lavere end oprindeligt, fordi han ikke ville have slag for den. Det er noget Løverne (næsten) altid stiller spørgsmålstegn ved. “Man ikke skal være bange for at fortælle om sin økonomi i virksomheden – har man overskud eller underskud, hvad er der af indkomst og udgifter – det er vigtigt at vide for en investor, hvis virksomheden skal være interessant for dem” fortæller Daniel.

Daniel mener, at man skal tilmelde sig med det samme. Det værste der kan ske, er at de siger nej – men derudover har man fået en masse eksponering og nogle gode råd fra Løverne.

Faktaboks

  • Daniel Johannesen vandt Ehandelsprisen 2018
  • Omsætningsmål for 2019 er på 10 millioner kr.
  • Omsætningen for 2018 var på 4,5 millioner kr.
  • Gennem svømning har han lært, at man skal kæmpe for det man ønsker at få
  • Udpræget konkurrencemenneske
  • Daniel skal bl.a. inspirerer hele branchen af e-købmænd til Ehandelsdagen den 7. februar 2019 i Skive
Reklame