Man kommer ikke udenom, at der nogle gange må nye medarbejdere til – nogle gange bliver der åbnet nye stillinger, folk går på pension, bliver sygemeldt, får nyt job eller den gamle medarbejder passede måske ikke helt til jobbet alligevel.

Det kan godt føles som en længere og besværlig proces, at skulle ansætte en ny medarbejder. Først at skulle læse igennem et utal af ansøgninger, kvalifikationer og anbefalinger. Dernæst at hente alle ind til samtale, holde overblik og i sidste ende tage beslutningen om, hvem der skal være den nye kollega på arbejdspladsen.

Der er derfor mange fordele ved at få hjælp til rekruttering af en tredjepart.

Alle de gode fordele

Det kan aldrig blive en ulempe at ansætte en tredjepart, som er ekspert på det område, du søger hjælp til – du ved du får en kyndig og grundig arbejdskraft som samarbejdspartner.

Fordelene, når det handler om rekruttering, er blandt andet, at rekrutteringsfirmaet allerede har et stort kartotek af ledige folk, som de allerede på forhånd kan sige, om de passer til jobbet. De hiver ind til den første runde af samtaler og skærer behjælpeligt ned på mængden af samtaler, de efterfølgende skal holde. Herefter kan du afholde samtaler med de få udvalgte, enten med en fra rekrutteringsfirmaet tilstede til at være tovholder, og ellers vil de inden klæde dig godt på til at kunne varetage opgaven selv.

Det gode samarbejde

Det er selvfølgelig vigtigt med et godt samarbejde mellem dig og det firma, du hyrer til at varetage opgaven. De skal have klare idéer om, præcis hvilken medarbejder, du søger, også hvordan din arbejdsplads er, for at finde den rigtige kandidat. Tillid er et vigtigt element i samarbejdet.

En mand udefra handler altid objektivt og professionelt, og du kan derfor være sikker på, at de rent faktisk udvælger de bedste kandidater.