”Det var slet ikke gennemtænk, men processen lærte mig det.” Hun havde blot været i Danmark i få måneder, efter 4,5 år i Hamburg, da hun planlagde sit første event.
Hun sidder i et farvevæld af tøj. Tørklædet om hovedet et pink. Et hun har arvet af sin elskede mormor. Spraglede leggins og løstsiddende overdel. Hun tager i mod mig i Aalborgs nyeste Musikkvarter, hvor ”Byens Rum” ligger blandt alle bygge-projekterne. Kathrine Skovsgaard er formand for Aalborgs, og måske et af landets mest attraktive, iværksætterhuse. Hun var blandt de første til at flytte ind tilbage i 2013 og har været med fra starten til at indrette og udvikle huset og dets bruger. Hun elsker at søsætte projekter, fortæller hun begejstret, mens hun med store armbevægelser viser rundt i det store hus, hvor jeg bl.a. møder alt fra ”Street Studiet”, møbelsnedkere, ”Film-Arkademiet”, en DR programmør til ”Industrielle Designere”. På øverste sal sidder hun selv med sit firma Events by Skovsgaard, side om side med kollegaerne. For her betragtes de 40 selvstændige virksomheder huset rummer, som hinandens kollegaer. ”Det er af yderste vigtighed for os i bestyrelsen, at vi også har det godt socialt sammen” beretter hun.
Kathrine Skovsgaard sidder også i SMART, Aalborgs advicesory board, omkring udviklingen af byen, og hun mener, at det er essentielt for enhver by, at skabe brugerinddragelse og afgive ejerskab.
Det var trenden på youtube med fænomenet flashmob, som startede det hele.
”Det var helt tydeligt, hvordan det overraskende element, havde stort PR-potentiale, dog tænkte jeg slet ikke så langt dengang”, fortæller hun. Kathrine Skovsgaard kan se tilbage på de snart 300 events, hun har stået bag siden 2011, og kan nu bedre forstå resultaterne. ”Jeg var så uvidende om effekten. Det handlede blot om at bryde rammerne, og jeg anede slet ikke, hvilke muligheder der netop lå”. Det viste sig at være banebrydende, og Kathrine Skovsgaard har med sit firma Events by Skovsgaard været indstillet til fire priser gennem det sidste år.
Gennem de sidste par år har hun været med til at afvikle kommunale kampagner, som Men’s Health Week, Aalborg Bæredygtighedsfestival og mange flere, særligt med fokus på Street events og direkte facing med forbrugeren. ”Vi oversætter vores kunders sprog til deres kunders sprog, således kunden husker produktet. Vi skaber følelser, som huskes”. Smågriner hun. Oplevelsesdesign, kommunikation og en ordentlig omgang humor er cocktailen.
”Jeg elsker at skabe følelser hos mine kunders kunder. Det er jo helt tydeligt, de husker produkterne efterfølgende!” siger hun fast. Udover de store events, er firmaet ofte inde over mindre arrangementer, som Open by Night-tiltag og underholdning og fyldet til mindre.
Firmaet er under stor udvikling og den nationale efterspørgsel har gjort det muligt nu at offentliggøre det tre spor, firmaet udbyder.
”Det ene er stadig events, det andet agency og det tredje consulting” forklarer hun. Events omfatter alt fra private ønsker fra runde fødselsdage til kampagner og festivaler. Agency er mere rettet mod ønsket om eks. en musiker, en komiker mm. Consulting er baseret på oplæg, workshop og teambuilding. ”Derfor dur navnet heller ikke helt længere” forklarer hun. Men hvad det skal hedde fremover, vil hun endnu ikke røbe.
De sidste to år har hun stået bag festivalen AaMAZE, som er en blanding af kultur-, kunst- og musik, hvor essensen er at få undergrunden frem. Heraf er en stor del af firmaets kartotek bl.a. opstået. ”Hvorfor skal det kun være de store, som får lov at stå på en scene? Slut! Nu skal flere have lov. Basta.” griner hun. Med et fantastisk frivilligt team, har hun skabt foreningen AaMAZE, og deres planer er store.
I sommers blev Aalborgs først ”Pride” afviklet, hvor hun med en bekendt på få måneder fik stiftet en forening, og skabt en parade med 1500 deltagende og en Square med næsten 5000 besøgende i byens skønne bypark, Karolinelund. ”Det er særligt vigtigt for mig, at vi skaber bedre forhold og anerkender hinanden for ligeværdige” påpeger hun bestemt. Siden hun var lille, har det altid været vigtigt for hende, at alle blev behandlet fair.
En anden forening kaldet Iværksættermødet, som afvikles årligt på Læsø, har hende og styregruppen særligt fokus på at hjælpe iværksætteren med andet end det sædvandlige netværk. De mener nemlig, at det igen handler om at skabe personlige relationer, som får løftet virksomhederne. Gæsten er inviteret til workshops, personlig sparring og ud af vante rammer, væk fra hverdagens vaner. ”Foregik eventen i Aalborg, ville den besøgende forlade eventen kl 16, og gå glip af de unikke relationer, som først skabes, når paraderne er sunket” fastslår hun.
Kathrine Skovsgaard er en dame, som vil fremad, og der er ingen tvivl, om der er fuld fart over feltet. Hun har store drømme, og vil bl.a. skabe flere større nationale og endda internationale events, gerne kampagner. ”Jeg tror stærkt på, at less is more, når det udføres med hjertet” Kathrine pointerer slutteligt af, at det er slut med kommunikation på tekst. Hun tror på, at afsenderen skal skabe følelser hos modtageren og helst gennem gode oplevelser.