Reklame

Jesperhus er en af Danmarks ældste oplevelsesparker. Historien rækker tilbage til 60´erne, hvor det startede med en purk, som hedder Jesper, en flytning, en flot have, en driftig familie og et kæmpe hul i markedet.

Bizz Up kørte til Mors for at få et indblik i virksomheden, som mere aktuel end nogensinde og som har taget de rette skridt for at skabe et marked i vækst. Det er Jesper, der tager imod. Hvem ellers? Jesper Overgaard er administrerende direktør og den ene ud af fire brødre, som tilsammen ejer Jesperhus Feriepark. Derudover er der nedsat en knivskarp bestyrelse, og virksomheden hyrer udelukkende indsatte ind, som kan tale til målgruppen.

Brandstrategi på plads

Der er bunker af oplevelsesparker og forlystelser strøet ud over det ganske land. Konkurrencen er hård, så det handler om at skille sig ud og være 100% bevidst om målgruppens behov. Jesperhus har de seneste år skabt bedre og bedre resultater på trods af dårlige og dårlige vejr. Det kan lyde besynderligt, når der blandt andet står tulipaner og teltliv på programmet. Så hvordan gør de? Jesper fortæller: ”Siden 2012 har vi arbejdet med en veldefineret og langstrakt brandstrategi, som vi har udviklet sammen med bestyrelsen og eksterne kompetencer. Vi tænker hele tiden ind i målgruppen; Hvad er oppe i tiden? Hvad rører sig i børnefamilierne og hvordan bevæger de sig? Vi har tilbud i mange prisklasser og kan give folk en unik oplevelse uden at bekymre os om regnvejr. En sådan strategi, er afgørende, når man selv aldersmæssigt er vokset ud af målgruppen. Vi ved ikke altid selv, hvad der er mest optimalt. Det kræver erkendelse at komme dertil, men det virker.”

Da Hugo kom på holdet

En af de store forandringer er den kendte figur, Jungledyret Hugo, som Jesperhus har investeret i rettighederne til. ”Hugo tænkes ind i alt, hvad vi laver både i blomsterparken og feriecentret,” siger Jesper og uddyber: ”Han er den gennemgående karakter, som skaber relationer til børnene gennem forskellige arrangementer, hvor shows og eventyrvejen er omdrejningspunktet. Dertil kommer det grafiske udtryk, hvor Hugos univers tænkes helt ned i de små detaljer som farvevalg, skiltning osv. Alting kan naturligvis ikke bredes udover alle parkens kvadratmeter på én sæson. Det er en proces, som tages i etaper.”

Evaluering af fremtiden i nutiden

Jesper, der er vokset op på den 50 år gamle græsplæne i blomsterparken, hvor hans barndomshjem lå, er ikke i tvivl om, hvad der har været den vildeste forandring for Jesperhus gennem tiden: ”Det vildeste er, at vi via vores online tilstedeværelse kan se, hvordan vores målgruppe bevæger sig – og så være dér, hvor de er. YouTube er et godt eksempel. Her har vi alene i år delt 50 nye videoer, er gået fra 4.000 til 13.600 abonnenter og har fået 14 millioner views fra 900.000 personer. På Facebook har vi over 75.000 følgere, som er det næsthøjeste tal i branchen. Vores følgerne er loyale og giver os SÅ meget brugbar feedback. Denne brugerdrevne tilgang er fantastisk! Vi kan bruge folks feedback til at evaluere den fremtid, vi gerne vil have,” fortæller Jesper.

Men hvad med negativ feedback? Den er vel svær at undgå. Jesper siger: ”Vi har meget få negative kommentarer på de sociale medier, men selvfølgelig laver vi fejl, og så er der altid ’brokkerne’, som er umulige at gøre tilfredse. Der har vi en kompromisløs kompensationspolitik; vi lægger os fladt ned. Det kan aldrig betale sig at gå ind i en diskussion eller årsagsforklare, og der kommer sjældent noget godt ud af det for nogen. Så vi kompenserer og undskylder. På den måde tages brodden ud af problemet i en fart, alle kan komme videre og vores omtale lider ikke. Tværtimod.”

Vigtigt værtsskab

Og så er der medarbejderne. ”Der ligger en kæmpe opgave i at få alle medarbejdere tunet ind på værtskabstanken. Oplevelsen her i Jesperhus handler ikke om god eller dårlig service, men om værtskab. At tænke hele vejen rundt om gæsten er en kultur, der skal indarbejdes. Derfor er vi nøje i vores udvælgelse af medarbejdere, som er vores ansigt ud mod kunderne – og så er vi tilbage ved de sociale medier, vores loyale følgere og den brugerdrevne tilgang. En gammel park i et ungt setup – det fungerer optimalt for os,” slutter Jesper, før han tager os med en tur rundt i den smukke park med underholdende anekdoter i ærmet.

FAKTA:

Jesperhus Feriepark har plads til 930 familier i 153 feriehuse, 90 udlejningstelte og resten på campingpladsen.

90% af gæsterne er danskere, de øvrige 10% er fra Norge, Sverige, Tyskland og Holland.

På Feriecentret er der ca. 220.000 overnatninger og mellem 230.000 og 250.000 besøgende i Blomsterparken

Stedet beskæftiger 40 medarbejdere i vintermånederne og 330 i højsæsonen

 

Reklame