Amazon er verdens største online markedsplads. Her kan du købe alt mellem himmel og jord, og det har næsten hele verden fundet ud af. Men i Danmark venter vi stadig på onlinegigantens indtræden på markedet. Rygterne har svirret længe, og de fleste peger på, at Amazon indtræder på det danske marked i løbet af 2019. Når det sker, er det en god ide at være godt forberedt. For alle andre steder hvor Amazon har gjort sin indtræden, har de disrupteret onlinemarkedet i det pågældende land og overtaget størstedelen af al e-handlen.

Derfor får du og din virksomhed her en guide til, hvad i skal tage højde for, hvis i vil vinde kampen om kundernes gunst på Amazon.

Prisen er supervigtig

Alle brugerundersøgelser viser, at prisen er den største motivationsfaktor for, hvorfor de fleste brugere vælger at handle gennem Amazon – specielt hvis du sælger et produkt, som mange andre også sælger, er det vigtigt, at du har fordelagtige priser.

Fordi pris er så vigtig en faktor, når det kommer til at sælge på Amazon, så kan konkurrencen for at sælge til de laveste priser også blive så hård, at det nogen gange ikke kan betale sig at sælge sine varer på Amazon.

Derfor skal du, inden du begynder at sælge specifikke produkter på Amazon, undersøge konkurrencen for produktet. Hvis du konkurrerer med rigtig mange andre, skal du undersøge, om det overhovedet kan betale sig for dig at sælge produktet på Amazon med de pågældende priser.

Så overvej om det er konkurrencen værd, og om du har råd til at sælge til de gældende priser, inden du bare kaster dig ud i det, er vores første råd.

Fulfillment by Amazon – Amazons eget distributionssystem kan komme dig til gode

Fulfillment by Amazon (FBA) er Amazons eget distributionssystem. FBA tillader sælgere på Amazon at få distribueret deres produkter gennem et Amazon Fulfillment Center. Det betyder, at sælgere (dig), pakker sine varer, så de er klar til at blive sendt afsted til forbrugeren. I stedet for at sende dem til forbrugeren, bliver de bare sendt til et Amazon Fulfillment Center. Her opbevarer Amazon så en masse varer for forhandlerne, og så står de selv for videreforsendelsen til forbrugere, kundeservice samt tracking af alle pakker afsendt herfra.

Ved at gøre brug af FBA, vil du også få en fordel, når det kommer til at ende højt på søgeresultatsiden, når kunder søger efter dit produkt. FBA sikrer nemlig hurtigere leveringstider og en høj standard af kundeservice, som kommer forbrugeren til gode. Derfor rangerer Amazons FBA-sælgere højere i søgeresultaterne end sælgere, der selv står for distributionen gør.


LÆS OGSÅ: DANMARKS FØRSTE AMAZON BUREAU


Både konkurrencen på pris og prisen for at blive en del af FBA kan selvfølgelig være forbundet med visse omkostninger. Hvis du skal bruge ekstra startkapital til at starte dit Amazoneventyr, så kig forbi Lendme og få muligheden for at komme godt i gang med at sælge på Amazon.

SEO på Amazon

Ifølge Amazon selv, er produktsøgninger den vigtigste og mest brugte måde, kunderne finder de produkter, de køber. Derfor er det supervigtigt, at du investerer ressourcer i, at dine produkter er optimerede til at kunderne nemt kan finde dig, og at du ligger højt i søgeresultaterne.

Som med alle andre søgemaskiner ændrer algoritmerne sig ofte for at gøre det nemmest for forbrugeren at få de mest optimale søgeresultater. Derfor er anbefalingen herfra, at du allierer dig med specialister i Amazon markedsføring, så du sikrer, at alle dine produkter hele tiden ligger så højt placeret som muligt, så kunderne nemt finder lige præcis dine produkter.

Med disse tips skulle du være godt klædt på til at sælge på verdens største e-commerce platform, men vær opmærksom på ændringer. Amazon prøver hele tiden at forbedre brugeroplevelsen, så sørg for at holde dig opdateret på, hvad der gør sig gældende, så du altid kan efterkomme kundernes krav – og gøre Amazon glad for dig, så du bliver fundet af kunderne.