Har du tænkt over, hvad du trækker ned over hovedet på dine medarbejdere?
”Bæredygtighed er meget mere end blot miljø!” Rene Tandrup, kommerciel direktør hos ID® Identity, vil hellere tale om ansvarlighed end alene bæredygtighed. Han mener, at bæredygtighed i for høj grad er blevet et buzzword, der primært peger ind i miljødebatten. Og drister man sig til at nævne ’bæredygtighed’ i forbindelse med tøjproduktion, er der ofte en forventning om, at hele virksomhedens kollektion er certificeret bæredygtig uden kendskab til betydningen af de enkelte certifikater
Tekst: Majbritt Mikkelsen
Foto: Preben Stentoft
Du har sikkert selv gået rundt i et stykke tøj fra ID® Identity. Du opdager det bare ikke, idet der er et andet brand trykt på tøjet; den lokale badmintonforening, din arbejdsplads eller et logo fra en festival. Virksomheden blev grundlagt i 1983, og ID® Identity er i dag en international virksomhed beliggende i Holstebro.
”Vi er en virksomhed, der på mange måder udlever både vores navn og mission om at levere profilbeklædning, som understreger virksomheders synlighed og identitet. Fra den spæde start har ansvarlighed været en af vores hjørnesten. Dengang talte man ikke om CSR og bæredygtighed, men havde som mål at være en leverandør, der gjorde tingene ordentligt og tog ansvar for indflydelse på mennesker og miljø,” lægger René Tandrup ud.
Høj kvalitet er bæredygtigt
Tekstilbranchen spænder vidt, lige fra billigt brug-og-smid-væk-tøj til den dyreste luksus. ID® Identity har for længst valgt at placere sig ét bestemt sted på skalaen for profiltøj. Rene Tandrup fortæller: ”For nu at dvæle ved begrebet ’bæredygtighed’, så dækker det hos os over begreber som kvalitet og holdbarhed, idet vi udelukkende producerer tøj, som skal kunne holde i lang tid. Et godt produkt, der holder længe, er langt mere etisk og miljøvenligt end ”brug og smid væk” kulturen. Det gør vores bidrag til bæredygtighed konkret og effektfuld, da det er indarbejdet i alt, hvad vi gør hver eneste dag. Bæredygtighed er med andre ord ikke noget nyt hos os.”
ID® Identity har fuld værdikæde, lige fra inhouse designere, kvalitet og indkøbsafdeling med tæt kontakt til supplykæden til et stort produktions-setup i østen, logistikcenter samt salg og marketing.
Logistik i højsædet
ID® Identity er samtidigt et handelshus, med et stort logistikcenter og et professionelt netværk af forhandlere: ”Vi befinder os i den del af tekstilbranchen, hvor behovet hos kunderne opstår med kort varsel i modsætning til den øvrige modebranche, hvor indkøbet er bundet op på sæsonkollektioner. Vi lever af at profilere andre end os selv – typisk virksomheder hvor kendskabet til tøj er begrænset, og en bestilling derfor ikke er noget, der altid planlægges flere måneder i forvejen. Skal der afholdes et event med behov for 200 hvide T-shirts med tryk, så skal vi kunne levere dem lynhurtigt. Derfor har vi bygget vores virksomhed op omkring et stort lagerprogram, hvorfra vi kan plukke og levere varerne fra dag til dag,” fortæller René.
Blomsten for bæredygtighed
Gennem tre årtier har generel ansvarlighed hos ID® Identity været baseret på et tæt samarbejde med en række leverandører: ”Ansvarlighed i hele værdikæden har altid været grundlæggende for os. Men de senere år er bæredygtighed blevet mere og mere rettet imod miljøet og er i den forbindelse gået fra at være procesorienteret til at være langt mere produktrettet; hvad er produktet lavet af? Er det økologisk? osv. Dette er selvfølgelig en drejning, vi i en vis grad også selv har taget; at store dele af vores produktkatalog skal være certificeret med fx EU-Blomsten – det europæiske miljømærke, som er kundens garanti for, at der er taget hensyn til miljøet på hele rejsen fra fremstilling til levering.”
Som det seneste skud på stammen, er ID® Identity netop blevet GOTS certificeret – en internationalt anerkendt certificering inden for økologiske fibre, der giver mulighed for at arbejde med økologisk bomuld, som er garanteret en miljømæssig og social ansvarlig produktion gennem hele forsyningskæden: ”Vi er meget bevidste om at foretage de rigtige valg i forhold til de certificeringer, vi gerne vil opnå. Alene inden for tøj og tekstil findes der flere internationale standarder, end vi kan overskue, så for os handler det om at foretage de rigtige valg. Med et GOTS certifikat i hånden står vi stærkt i vores fremtidige produktudvikling og understøtter samtidig vores CSR-strategi om hele tiden at orientere os mod de certificeringer, som giver bedst mulig mening for hele værdikæden”, slutter René.
Fakta:
- ID® Identity står på tre forretningsben: Corporate Wear, Textile Service og Private Label
- Organisationen beskæftiger 80 medarbejdere i 8 forskellige lande
- ID® Identity er leveringsdygtig inden for både helt små og helt store leverancer
- Se mere på www.id.dk