Rosa har efterhånden været på alles læber, også hos dem der slet ikke har fulgt med i “Den Store Bagedyst” på DR.
For Rosa har en personlighed, der skinner så meget igennem, at det blænder helt over på andre kanaler, ja, på helt andre medier.

P3 har flere gange kåret hende som “the Queen of quotes” og fået hende til at dele ud af sin livserfaring og give gode råd, om end det så er til de kommende studenter, en nytårshilsen eller til de “stakler” der skal betale restskat.

Dans eller doughnut – Autografen er død

For få måneder siden fristedes man til at sige, at Rosa er én af de mange kendisser, som har haft sine “15 minutes of Fame.
Når jeg siger ”man”, så mener jeg faktisk, at vi selv skrev det i forårets udgivelse af Bizz Up, hvor artiklen handler om Rosas 60 års lange liv og et CV så langt, så langt, et 10 års jubilæum som iværksætter, kontra – og her brugte vi netop termen – hendes “15 minutes of Fame”.

Men nu er den kage efterhånden kølet af og Rosa er stadig hot. Nu skal bagedronningen endda være med i Vild Med Dans. Så mon ikke den dér kendiseffekt fortsætter lidt endnu? Ligesom hun med bandeord og flormelis i håret, kunne charme dommerpanelet gang på gang i bagedysten, så skulle det undre mig, om Rosa ikke også har et par forbudte trin, når det er fødder mere end hænder, der skal sikre hende en plads i finalen.

Hvordan tager de det så hjemme i Glyngøre, at de nu ser Rosas smilende ansigt ligeså ofte på TV, som når de er nede og hente morgenbrødet i Brugsen?

Ifølge Rosa er alt det samme og der er ingen kø efter autografer:

”Der er ingen forskel. Der er ingen fotografer om hjørnet. Børnene kan man se det på. De peger og kigger og siger ”se!”. Men der er ingen der vil have autografer. Det er selfies i dag. Det med autografer, det er simpelthen yt. Det er heller ingen, der render rundt med en kuglepen”, smiler Rosa. Og det har hun måske egentlig ret i.

Generelt siger Rosa om at gå fra lokalkendt til landskendt:
“Det er en helt ny vinkel, der er kommet på mit liv. Men det er ikke negativt. Det har simpelthen været positivt det hele”, fortæller altid positive Rosa.

Ingen tvivl om at Rosa er gået ind i folks hjerter og vundet deres kærlighed. Men hvem er hun egentlig, hende Rosa? DR giver seerne indtrykket af, at hun er den her lidt skøre, pensionerede farmor, som går og hygger sig med at bage dagen lang. Det var én af grundene til at bringe artiklen med den vinkel om Rosas spændende erhvervskarrierer, som langt fra er slut. Nok er hun skør og nok er hun farmor. Men pensioneret og bager hele dagen. Det er langt fra sandheden.

10 års jubilæum som iværksætter

Rosa har et spændende erhvervsliv bag sig. Lige fra at drive et autoværksted til at være mediespecialist hos Postdamark. Men de seneste 10 år har Rosa haft kagerullen i egen hånd og selv bestemt trinene i valsen. Hun kan i år nemlig fejre 10 års jubilæum med virksomheden H2O Branding. Og hvordan de to mødtes er en sjov historie, som du både kan læse mere om i artikel i magasinet eller i nedenstående klip fra selv samme interview.

Det var et sjovt interview med Rosa, og der var indhold nok til at fylde hele magasinet med den farverige kvinde. Så det er begrænsningens kunst, når det skal kortes ned til en artikel. Det er heldigvis også én af mange spidskompentencer hos min super-journalist, Majbritt Mikkelsen.

Vi tager ned til Glyngøre Havn, Rosas yndlingssted, for at tage de sidste billeder til artiklen. På vej ud til bilen, bemærker jeg, at Rosa har parkeret sin vogn noget særpræget. Kort sagt, hendes store Toyota fylder det bedste af to pladser. Men til spørgsmålet om hvorvidt der burde være plads til to biler, svarer Rosa på anarkistisk vis, at pladserne er små og hun gider ikke at nogen hamre døren op i hendes bil, så nu sørger hun for det ikke sker. #SelvTak

Hold fokus, for fanden!

Til sidst (og i bedste P3 stil) har vi fået Rosa til at dele ud af sine erfaringer og give os det ultimativt bedste råd til iværksætteren i dagens Danmark: Hold fokus og giv det en chance! Og så skal du ha’ (citat Rosa) røven på kogepladen.

Af Lise Korsgaard