ShopAlike.dk har udarbejdet en dybdegående analyse af forbrugernes adfærd, for at finde ud af hvor længe det tager for kunderne at tilføje produkter i kurven, og videre til kassen. Der er indsamlet data fra 13 lande, for at analysere forskellige nationers online adfærd – og hvilke lande, der er både mest og mindst beslutsomme, når kreditkortet skal bruges på nettet.
Under én dag
Overtøj, picnickurve og casinospil er de ting vi er hurtigst til at gå fra klik til køb. Det er tydeligt, at det er hast eller spontanitet der er grund til disse produkter. Overtøj til når sæsonerne skifter, slitage, udskiftning eller gode tilbud. Picnicture opstår ofte spontant eller over kort tids planlægning. Køb af casinospil opstår i øjeblikket kunden gerne vil spille, gamble eller oddse.
Overtøj | 1 time og 10 minutter
Picnickurve | 4 timer og 38 minutter
Casinospil | 15 timer og 21 minutter
1 dag
Ninjakostumer | 1 dag, 1 time og 21 minutter
2 dage
Håndklæder | 2 dage, 18 timer og 11 minutter
I gennemsnit bruger en europæer 1 time og 10 minutter på at vælge overtøj. I Danmark bruger vi dog 9 dage og 6 timer.
3 dage
Stole | 3 dage, 22 timer og minutter
4 dage
Træsko | 4 dage, 11 timer og 55 minutter
Svenske shoppere bruger 14 dage og 3 timer på at købe kropsplejeprodukter. Danskerne bruger halvt så længe, nemlig 6 dage og 23 timer.
5 dage
Sneakers | 5 dage, 13 timer og 10 minutter
6 dage
Bukser | 6 dage, 1 time og 36 minutter
7 dage
Kjoler | 7 dage, 23 timer og 38 minutter
9 dage
Solbriller | 9 dage, 4 timer og 41 minutter
10 dage
Barnevogne | 10 dage, 11 timer og 8 minutter
Det tager i gennemsnit en danske 2 timer og 3 minutter at handle arbejdssko, hvorimod højhælede sko tager 11 timer, sneakers 8 timer og 3 timer.
12 dage
Heldragter til børn | 12 dage, 8 timer og 3 minutter
14 dage
Bilsæder til børn | 14 dage, 12 timer og 0 minutter
17 dage
Regntøj til børn | 17 dage, 7 timer og 30 minutter
Beregningerne viser at brugerne ønsker det bedste for deres børn, og tager derfor længere tid om beslutningerne, inden produktet bliver sendt til kassen. Barnevogne og bilsæder er produkter, som kræver meget research før der opnås et perfekt match for dig og dit barn. Selv når der er tale om regntøj og heldragter til børn, så tager det lang tid fra klik til køb. Handler det om at købe overtøj til brugeren selv, så tager det ikke lang tid – der bruges ikke mere end 1 time. Det tager i gennemsnit 7 dage for en europæer at købe en kjole, men hele 13 dage fra klik til køb for en dansker.
Land mod land
De hurtigste lande
Finland | 3 dage, 13 timer og 12 minutter
Østrig | 3 dage, 13 timer og 39 minutter
Holland | 4 dage, 2 timer og 26 minutter
De langsomste lande
Slovakiet | 8 dage, 6 timer og 11 minutter
Tjekkiet | 7 dage, 13 timer og 40 minutter
Polen | 7 dage, 10 timer og 50 minutter
Den gennemsnitlige europæer bruger 5 dage, 14 timer og 7 minutter fra klik til køb, når der handles online. Danmark ligger pænt i midten af listen med 5 dage, 14 timer og 53 minutter.
De danske onlineshoppere
De langsomste produkter
- Børnemode (boleroer til børn) | 17 dage, 13 timer og 50 minutter
- Boligtilbehør (strygebræt) | 16 dage, 4 timer og 54 minutter
- Mode (kjoler) | 13 dage, 1 time og 17 minutter
- Legetøj (rollespil) | 10 dage, 1 time og 50 minutter
- Boligtekstiler (sengelinned) | 4 dage, 10 timer og 47 minutter
De hurtigste produkter
- Boligtilbehør (nøgleringe) | 1 time og 49 minutter
- Sko (arbejdssko) | 2 timer og 3 minutter
- Tasker (arbejdstasker) | 3 timer og 1 minut
- Have (badebassiner) | 6 timer og 9 minutter
- Skønhed (hårfjerningsprodukter) | 7 timer og 28 minutter
Danskerne er hurtige fra klik til køb på hverdagsprodukter til os selv. Hvorimod produkter til børn og bolig, tager længere tid til overvejelse.
LÆS OGSÅ: KÆRE KUNDE GÅR DU OGSÅ GLIP AF EN MASSE KUNDER
Hvordan er interessen for onlineshopping fordelt i Danmark?
Tøj
- Greve Strand
- Skanderborg
- Kolding
Sko
- Charlottenlund
- Nørresundby
- Holte
Tasker
- Helsingør
- Næstved
- Svendborg
Møbler
- Højbjerg
- Odder
- Fredericia
Skønhed
- Frederiksberg
- København
- Odense
Onlineshopping generelt
- Silkeborg
- Vejle
- Hvidovre
*Dataene er indsamlet fra Google Trends, fredag den 18. januar 2018. Googles tal opdateres løbende, og kan derfor variere.