Danske Shoppingcentres centerportefølje og stormagasinet Censuum giver nyopstartede iværksættere landet over en enestående mulighed for at vinde konkurrencen om deres helt egen butik i tre måneder.

Iværksættere fra hele landet har nu chancen for at se deres egne produkter på hylderne i en fysisk butik, kigge forbrugeren i øjnene og se deres iværksætterdrøm tage næste skridt ind i detailhandelen. For nu inviterer Danske Shoppingcentre og Danmarks nye stormagasin Censuum iværksættere til at deltage i en konkurrence om et eftertragtet lejemål i et shoppingcenter og i Censuum.

”Vi ønsker at give startups og nye visionære koncepter en mulighed for at folde sig ud og markere sig i detailhandlen. Derfor tilbyder vi en unik mulighed for at prøve kræfter i en fysisk butik, der kan være det næste store skridt ind i detailhandlen,” siger Jesper Faurholdt, CEO i Danske Shoppingcentre.

Som iværksætter kan man være med i konkurrencen, hvor ens virksomhed bliver bedømt af anerkendte og profilerede erhvervsfolk. De vil i samarbejde udvælge de mest spændende virksomheder, der til slut vil vinde præmien om at åbne deres helt egen butik.

Dommerpanelet består af Katrine Lee Larsen, indehaver af det bæredygtige badetøjsmærke Copenhagen Cartel, trendforsker og adm. direktør af pej gruppen, Louise Byg Kongsholm, indretningsekspert Nicola Kragh Riis, founder af tøjvirksomheden Basic Apparel, Camilla Balle, ejer af sko-brandet Woden Carsten Holm og medstifter af det prisvindende beauty-brand Lavinde Copenhagen Cecilie Vinde. De vil bedømme deltagerne indenfor kategorierne apparel, beauty, home, kids og food & beverage.

Adgang til kundestrøm og sparring

Startups, der deltager i konkurrencen, skal have et sortiment af produkter, der kan sælges i en fysisk butik. Aktørerne bag opfordrer derudover iværksættere med en nyopstartet virksomhed og en endnu større iværksætterdrøm i maven til at deltage med deres idé og vision – uanset hvor i landet, de befinder sig.

”Vi sætter lejemål til rådighed i de sidste tre måneder af 2022, hvor vinderne kan møde kunderne side om side med andre butikker og midt i en højspændt periode med Black Friday og julehandel,” siger Lotte Vestergaard Skou, Head of New Bizz & Innovation i Danske Shoppingcentre.

Konkurrencen er landsdækkende, og lejemålet udbydes i en begrænset periode på 3 måneder i oktober-december 2022 i hhv. Censuum og i Danske Shoppingcentres shoppingcentre, som er placeret i hele Danmark.

Oven i det vil vinderne modtage skarp rådgivning og sparring af både Danske Shoppingcentre og Censuum om, hvordan de etablerer sig i fysisk retail og udvikler deres butik. Herudover vil vinderne også få rådgivning om den kommercielle opbygning af brandet og markedsføring af produkter fra reklamebureauet Det nye sort.

Desuden tilbyder retail-tech konceptet Zliide vinderne en opkobling i deres retail-app, hvor de kan nå ud til endnu flere mennesker med deres iværksætteridé.

En del af Danmarks største retail-aktør

Danske Shoppingcentre har en portefølje på 18 shoppingcentre i bl.a. Aalborg, Herning, Kolding og store dele af Sjælland og København. Med flere end 78 millioner kunder og en samlet markedsandel på 24 % er Danske Shoppingcentre den største retail-aktør i Danmark.

Censuum er et nyt stormagasin for ansvarlige, upcoming og online brands og har på kort tid åbnet to stormagasiner i hhv. København og Lyngby Storcenter med flere på vej.

“Idéen til Censuum opstod, da vi så, hvordan utrolig mange nye fantastiske virksomheder med en ansvarlig profil klarede sig godt online. Der var dog ofte en kompleksitet – eller en historie som skulle fortælles omkring produkterne, materialevalg, produktionsvalg osv. Derfor startede vi Censuum for at give disse brands et vindue udadtil, hvor det er muligt for kunderne at mærke, dufte, røre deres produkter, samt få fortalt deres historie,” fortæller Dion Guldbjerg, der er founder og CEO i Censuum.

Sammen har Censuum og Danske Shoppingcentre et ønske om at forme fremtidens detailhandel i en ny retning, hvor der er plads til nye, innovative butikskoncepter og måder at drive retail på, der giver plads til startups, online brands og ansvarlige koncepter i den fysiske danske detailhandel.

”Med denne konkurrence giver vi brands, som vil kunne fremmes ved en fysisk tilstedeværelse, en ekstraordinær mulighed for at bryde igennem barrieren til fysisk retail,” siger Dion Guldbjerg.

Iværksættere og startups skal altså have mulighed for at give deres bud på fremtidens retail, udvikle deres egen virksomhed og samtidig bidrage til, at der kommer nye, innovative koncepter i detailhandlen.

For at deltage skal man indsende et pitch om sit brand. Tilmelding og nærmere info findes via: www.vindretail.dk Deadline for deltagelse i iværksætterkonkurrencen er 1. juli 2022.