De danske iværksættere fra Foodture vil være verdensmestre i fermenterede bælgfrugter, og til at indfri den ambition har de nu fået en drømmeprofil med ombord. Claus Meyer har investeret i den kun tre år gamle virksomhed.
Foodtures fermenterede bælgfrugtprodukt går under det nordisk klingende navn ‘Tæmpeh’, fordi det er baseret på økologiske bælgfrugter dyrket på Lolland og i Skåne. Tæmpeh kan steges på panden eller i ovn, bruges i salater eller i sammenkogte retter og kan i det hele taget anvendes i stedet for kød. Desuden har produktet et klimaaftryk på bare et kilo CO2 pr. kilo Tæmpeh.
– Vi er mega stolte over at tiltrække så stærk en profil som Claus, der ligesom os ser vores Tæmpeh-produkter som et helt suverænt plantebaseret kødalternativ, siger Christian MunchJakobsen, stifter af Foodture.

Claus Meyer: Efterspørgsel på gode plantebaserede produkter
Selvom tempeh endnu ikke er særlig kendt i de danske køkkener, har det ifølge Claus Meyer et kæmpe potentiale, fordi det er et bæredygtigt, rent og ganske lidt forarbejdet produkt, som kan bruges til nærmest alt.
– Jeg har været vild med tempeh, siden jeg smagte det første gang i Singapore for mere end tyve år siden. Vi var faktisk selv i gang med en tempeh-produktion hos Meyers for nogle år siden, og Erik Lautrup-Nielsen, som nu er medejer af Foodture, er min tidligere kollega, så det er med stor glæde, at jeg nu engagerer mig i Foodture, siger Claus Meyer, der ser en stor efterspørgsel på netop produkter som tempeh.
– Tempeh har en umiskendelig nøddeagtig smag med masser af umami, og er meget let at tilberede. Det kan indgå i alverdens køkkener og retter på samme måde som fx kylling. Mange forbrugere og professionelle køkkener efterlyser plantebaserede og proteinrige clean label-produkter. Her rammer det danske Tæmpeh spot on, lyder det fra Claus Meyer.
Foodture – for fremtidens bæredygtige fødevarer
I Indonesien er tempeh baseret på fermenterede sojabønner og er et gammelt håndværk. Men der er ikke mange, der laver det af nordiske og økologiske råvarer. Det gør Foodture.
Foodture vil være blandt de dygtigste i verden til at skabe plantebaserede proteiner ved hjælp af fermentering. Og den rejse skal lykkes med hjælp fra investorer, egen ekspertise og samarbejde med forskningsverdenen. Blandt andet arbejder virksomheden i øjeblikket på at få en endnu dybere forståelse og evidens for de sundhedsfremmende effekter, som fermenteringen skaber.
Man finder allerede nu Tæmpeh i udvalgte supermarkeder, hos Aarstiderne, i salatblandinger i 7-Eleven, i færdigretter hos blandt andet Coop, og i foodservice, hvor Meyers er blandt kunderne.