”Hader du ikke også bare ledninger? Jo!” cirka sådan, eller i hvert fald i helt grove træk, lød samtalen mellem de to kammerater, Ruben Fog-Fredsgaard og Kenneth Melchoff Bahnsen, over et par øl tilbage i 2011. Den samtale blev startskuddet til en fantastisk iværksætterrejse.

Tekst: Pernille Torpdahl Andreasen, Bizz Up

 

KREAFUNK, iværksætteri, Bizz Up

 

 

KREAFUNK er et dansk livsstilsbrand, som designer bluetooth-audioprodukter i flot minimalistisk scandi-stil, og med en kompromisløs holdning til god lyd.

I lækkert samspil mellem æstetik, funktionalitet og brugervenlighed, er disse easy tech produkter med til at sætte standarden indenfor trådløse lydprodukter.

Det hele startede tilbage i 2011 hvor de to venner, Ruben og Kenneth, tog et par øl og en snak om en af livets små irritationer. Derfra var der ikke langt fra tanke til handling, og pludselig var bolden i rul.

Blot 2-3 uger efter den indledende snak, om det første produkt og ønsket om at starte selskab sammen, havde de bygget den første prototype på det åbne værksted, Huset i Aarhus. De fandt også relativt nemt en kontakt i Danmark, der kunne source en fabrik som de kunne producere på.

Der var stor opbakning til projektet fra venner og familier, og en meget tidlig investering fra noget familie, gav startkapital til at få produktet færdigudviklet. Da der først var et færdigt produkt, gik det relativt nemt at få finansieret den første produktion.

”Det hårde arbejde startede faktisk først, da vi skulle til at afsætte de første 300 stk. Vi brugte virkelig meget tid på at få skabt noget omtale via blogs og hjemmesider, rundt om i verden, og bearbejdede samtidigt hele vores netværk, for at finde gode forhandlere rundt i Danmark. Så det blev til virkelig mange telefonsamtaler og mange kilometer på landevejen – altså hardcore kanvassalg,” fortæller Ruben Fog-Fredsgaard og fortsætter:

”Det første produkt, aSHELF hylden var virkelig nyskabende, og da vi kom på markedet i 2012, var der ikke andre lignende produkter på markedet, så vi mente at vi havde skabt et revolutionerende produkt, som ville blive en verdensomspændende succes. Succesen blev ikke helt så stor som vi dejligt naivt forestillede os, men det åbnede nogle døre for os, som vi den dag i dag stadig bygger videre på.”

KREAFUNK, iværksætteri, Bizz UpMed en god idé og en god kammerat

kan man nå langt

De to iværksættere har vidt forskellige baggrunde, et langt venskab og en delt passion for højtalere og lyd. Det gør at kompetencerne spænder vidt og bredt, samtidigt er visionen og missionen fælles. Der er som bekendt forskellige holdninger til det at blande privat og forretning, her deler Ruben Fog-Fredsgaard lidt om KREAFUNKS erfaring på området:

 

”At starte en forretning med en kammerat har sine klare fordele og ulemper. En af fordelene for os, var at vi kendte hinanden ret godt forinden, og vi vidste fra starten at vi hver især havde forskellige kompetencer at byde ind med. Kenneth kommer med en baggrund fra design og indretningsbranchen, hvor jeg kommer med en baggrund i salg og ledelse fra detailbranchen. Men vi havde til fælles, at vi begge interesserer os for design og æstetik, og har begge to rodet med højtalere og lyd da vi var børn og unge. Det paradoksale er, at det også kan være en ulempe, at vi kender hinanden så godt efter et langt venskab, og nu partnerskab med virksomhed i 10 år. Da vi kender hinanden indgående, er det relativt nemt at gå hinanden på nerverne, og vi ved lige præcist hvilke knapper der skal trykkes på for at irritere modparten.”

KREAFUNK, iværksætteri, Bizz Up

I dag sidder Kenneth Melchoff Bahnsen som hovedansvarlig for design og produktudvikling, hvor Ruben Fog-Fredsgaard sidder med en mere administrativ ledende rolle i virksomheden. Der lægges stor vægt på at få udnyttet hinandens forskellige kompetencer og interesser.

”Vi udvikler os stadig voldsomt som virksomhed og brand, og står nu i 2022 meget stærkere end vi nogensinde før har gjort. Vi har i de seneste par år lanceret virkelig relevante og spændende produkter, og vi har aldrig haft så stærke partnere, forhandlere og distributører som vi har nu,” Siger Ruben Fog-Fredsgaard.

Kursen rettet mod mere

bæredygtighed og velgørenhed

Med CARE serien, som blev lanceret i januar 2020, er en ny rejse startet for KREAFUNK. CARE produkterne har 35% mindre plastik. Plastikken er erstattet med hvedestrå fibre, som er et naturligt biprodukt fra hvedeproduktion. Tekstilmaterialet på højtalerne i CARE kollektionen er lavet af 98% genbrugspolyester, som laves af Gabriel – en dansk tekstil virksomhed som har stort fokus på bæredygtighed og som kan bryste sig af, at være C02 neutral. Der er ligeledes skiftet til en ny emballage, som er produceret af 100% genbrugspap.

KREAFUNK, iværksætteri, Bizz UpDette er første skridt i en mere bæredygtig retning for KREAFUNK, hvor et af de langsigtede mål er at komme helt væk fra oliebaseret plastik.

Der arbejderes hårdt på at gennemføre at materiale skift i den generelle produktion, udover CARE serien. Går alt vel, vil alle KREAFUNK produkter være produceret af genbrugsplast i løbet af 2022.

”Vi arbejder med et mål om at kunne producere alle vores produkter af hovedsageligt naturlige og naturskabte materialer. Men teknologien og teknikkerne er ikke på plads, til at kunne skabe en rentabel forrentning, med udspring i dette endnu. Men det kommer i fremtiden, det er helt sikkert – Og KREAFUNK vil være med,” siger Ruben Fog-Fredsgaard.

Udover de mere bæredygtige materialer i CARE kollektionen, så støtter KREAFUNK velgørende formål gennem salg af CARE produkterne. Det vil sige at for hvert solgte CARE produkt, donerer KREAFUNK to kroner til organisationer, som arbejder på at gøre verden til et bedre og renere sted. Desuden har KREAFUNK på nuværende, plantet 5800 træer svarende til 18 fodboldbaner.

10 år med god lyd til folket

KREAFUNK har nu fejret 10-års jubilæum. Det giver anledning til refleksion hos de to iværksættere, og tid til at se tilbage på rejsen indtil nu. Men ikke mindst tid til at kigge fremad, for der er masser af ambitioner og drømme endnu.

”Efter de første 10 år, er vi meget glade for vores plads på markedet i Danmark, såvel som rundt om i verden. Men drømmene er til meget mere end de 30-35 markeder vi sælges på nu. Igennem vores fokuserede produkt- og brandudvikling, samt vores CSR-rejse tror vi på, at vi i de næste par år vil udbygge vores brand awareness og position på de markeder vi sælges på pt, og samtidigt komme langt længere ud i verden,” afslutter Ruben Fog-Fredsgaard.

 

Funky Facts

  • KREAFUNK har HQ i Åbyhøj lige uden for Aarhus
  • Der er doneret 140.000DKK gennem CARE velgørenhedsprojektet
  • Du kan gå på opdagelse på www.kreafunk.com hvor du bl.a. finder forskellige playlister