Når det kommer til, hvordan virksomheder håndterer data, har den sociale bevidsthed ændret sig markant de seneste år. Mere end nogensinde før, forventer forbrugerne, at personlige oplysninger behandles med respekt. I kølvandet på en skærpet regulering skal e-handelsvirksomheder og annoncører i fremtiden klare sig med væsentligt færre tilgængelige data. Det, der skal til i 2022, er derfor løsninger, der fortsat skaber digitale oplevelser – til gavn for både brands og forbrugere, fortæller Ingager.

 ”Digitale brands og e-handelsbrands fortsætter med at flytte deres marketingbudgetter mod digitale kanaler. Der er ingen ende i sigte på denne tendens i 2022, selvom indsamling og brug af data bliver stadig mere reguleret. Apples iOS 14.5-opdatering proklamerede endda “enden på cookien”. Forståeligt nok er mange spillere på onlinemarkedet rådvilde og spekulerer på, hvordan de kan fortsætte med at bruge digitale marketingværktøjer til deres fordel trods de store begrænsninger. Nedenfor har vi samlet fire konkrete anbefalinger til, hvordan man kan få succes”, fortæller Jimmy Jakobsson, CEO for Ingager.

Evaluer strategier og find nye løsninger

”en detaljerede målretning af platforme som Facebook og Google gør online marketingkampagner ekstremt effektive. Algoritmen, som er baseret på personlige egenskaber og interesser, gør det muligt at henvende sig til den rette målgruppe med det rette produkt. Sådan har det i hvert fald været indtil nu. Hensynet til privatlivets fred begrænser nu i høj grad antallet af brugere, der kan se reklameindhold, der er skræddersyet til dem. Som følge heraf nås færre potentielle købere.

Det er derfor vigtigt at vurdere de konkrete konsekvenser af restriktionerne for det produkt, du tilbyder. Bruger du primært brandingkampagner eller er dine marketingstrategier baseret på digitale konverteringskampagner? Afhængig af din personlige strategi er der stadig måder og midler til at nå dine målgrupper på en målrettet måde. Her er for eksempel et bevist “trick” til Facebook og Instagram: Udvid din remarketing-målgruppe fra et 14-dages til et 30-dages vindue. På denne måde øger du målretningspuljen, og du kan nå ud til flere potentielle kunder.

Brug alternative værktøjer til tredjepartsdata

Digitale platforme har traditionelt været afhængige af data fra tredjepartscookies. For eksempel har Facebook- og Instagram-annoncer traditionelt brugt cookiedata til at spore konverteringer ved hjælp af Facebook Pixel. Med Conversion API tilbyder Facebook nu en ny måde at spore brugerhandlinger, der ikke kræver tredjepartscookies.

For at verificere pålideligheden af ​​Conversion API bør du sammenligne konverteringsdata fra alle tilgængelige kilder. Denne krydsanalyse er et kraftfuldt værktøj, der vil hjælpe dig med at forstå den reelle effekt af kampagner. Udnyt også CRM’er og andre analyseværktøjer uden for dine digitale platforme for at få relevante og autentiske præstationsdata.

Fokus på førstepartsdata

Hvad er der tilbage, hvis tredjepartsdata ikke kan bruges i fremtiden? Virksomhedsejede kundedata vil spille en væsentlig rolle igen i fremtiden. De gør det muligt at arbejde på en databeskyttelseskompatibel- og omkostningseffektiv måde på samme tid. Derudover hjælper disse førstepartsdata med at opbygge tillid og varige relationer med forbrugerne.

Direkte relationer til hjemmesidebesøgende og tidligere kunder giver mange muligheder for at optimere kundeoplevelsen, især inden for e-handel. Ved at analysere kundeinteraktioner med hjemmesiden og andre digitale kanaler får brands vigtig indsigt i, hvad de skal forbedre i deres interaktion med leads og kunder.

Test og eksperimenter

Digital markedsføring er en af ​​de industrier i verden, der udvikler sig hurtigst. For marketingprofessionelle er konstant testning og eksperimentering en del af deres daglige arbejde. Det er der sort behov for, hvis de berørte virksomheder skal kunne fortsætte med at udvikle og anvende nye værktøjer og teknologier.

Et praktisk eksempel: Hvis der i forvejen er mindre data til rådighed i forbindelse med en ny kampagne, skal der udføres flere A/B-tests og eksperimenter for at finde frem til det rigtige mål. Så nu er det især værd at implementere et omfattende testprogram.

 Konklusion: Tilpasningsevne er trumfkortet i 2022!

”’Enden på ​​cookies’ betyder på ingen måde enden på digital markedsføring. I de næste par år kan man forvente nye reklameinnovationer, især fra tech-giganter som Google og Facebook, som vil kompensere for den begrænsede tilgængelighed af cookiedata. Indtil da er ’the name of the game’ at reagere fleksibelt og komme med kreative løsninger. Det er det værd: De, der med succes tilpasser sig de nye krav, vil være vinderne i fremtiden”, afslutter Jimmy Jakobsson, CEO for Ingager.