Black Friday 2020 står til at blive en af historiens største salgsdage. Med en corona virus, der har lammet store dele af den fysiske detail handel med begrænsninger, har de fleste nu flyttet deres øjne mod de digitale kanaler.

Med andre ord: Konkurrencen bliver hårdere end den tidligere har været – og det kan være, at der skal tages ekstra store forholdsregler i forhold til at få det maksimale ud af platformen i år. De andre år har det været den digitale markedsføring, der har været i højsædet – og jovist det vil det meget vel også blive i år, og der er også en lang række tiltag man kan gribe.

Det er dog ikke disse jeg vil udpensle i artiklen her; der findes nemlig rigeligt med guides indenfor dette område. I stedet for vil jeg tage fat i de elementer, der bevæger sig ud over de normale markedsføringshåndtag, som de fleste i forvejen er gode til at gribe i.

 

Introduktion

Hav styr på jeres varelager – on-site betyder mere end det har gjort tidligere.

En af de vigtigste ting ved Black Friday er at få optimeret ens varelager. Forstået på den måde: Det er nu du kan komme af med de ting, du ikke normalt kan få solgt – men du skal også købe korrekt ind. Vi har i år set rigtig mange trends i forhold til coronas indtog på vores handelsmønstre. Flere brancher såsom restaurationsbranchen og rejsebranchen er virkelig blevet ramt – hvilket er helt forfærdeligt. Til gengæld har andre brancher såsom takeaway, puslespil, sweattøj, rulleskøjter og hjemmetræning fået en helt ny opblomstring. Så sørg for at i er med på hvordan jeres branche forandrer sig. Er i på forkant med de kategorier der kommer til at bevæge sig til vinter i år? Pas på med at købe ind baseret på tidligere års trends.

Se herunder hvordan Google’ søgningerne tydeligt viser stigninger i vertikaler.

Mickey Weiss, Black Friday, webshop, Bizz Up

On-site algoritmisk optimering

I forlængelse af punkt 1 – er det vigtigt at man har styr på hvordan ens hjemmeside tager sig ud rent algoritmisk. I stedet for at man manuelt sidder og retter ens kategorisider mv. så er det vigtigt at man tænker over, om det kan styres automatisk via algoritmer. Herunder kommer jeg med et par eksempler, vi har implementeret indenfor e-commerce de sidste par år.

    1. Automatisk sortering baseret på antal på lager: Hvis et produkt trender, men pludselig er udsolgt, og du ikke opdager det, så kan der hurtigt være en stor skuffelse for potentielle kunder, der kommer ind på siden og leder lige præcis efter de produkter. Det er noget vi har kodet os ud af via algoritmer. Der er ikke noget værre end produkter der er udsolgt. Alternativt, hvis det er top-5% sælgere, så sørg for at du på produkterne siderne anbefaler lignende produkter således at folk i det mindste finder produkter der minder mest om dem de produkter, der er udsolgt.
    2. Bundle automatisk produkter sammen: Denne er lidt sværere at kode, da der kan være uhyre mange variabler i sådan en algoritme. Dog kan det give en meget højere gennemsnitlig ordre. Det vil sige at jeres system automatisk finder produkter, der bliver købt sammen og laver disse til en bundle. Det fungerer udelukkende via algoritmer og er ikke båret af eksempelvis manuel ”håndkraft”.
    3. Lav margin & marketingtilskud: Har du 3-parts brands der betaler for placeringer? Sørg for at disse er forhåndssorteret via algoritmer. Lad os antage at brand x betaler jer 100.000 om året i produkter eller marketingtilskud – sørg for at dette bliver kodet ind i algoritmen så de produkter i sælger mest af også er dem i ”pusher” mest på Black Friday. Modsat hvis i har produkter med meget lav margin skal disse produkter heller ikke være dem i sælger flest af. Black Friday handler stadig om at tjene penge.

Generelt er alt det her semi-AI-kunstig intelligens noget vi gør mere og mere ud af, men det kræver oftest ikke kun en programmør. Det kræver også en CTO der forstår at bygge arkitekturen bag dette. Og det skal gerne testes med ”dummy” data og interne teams, da det går stærkt på Black Friday.

LÆS OGSÅ

Content creation – mere end bare billeder

Personalisering

Afslutningsvist er det også vigtigt, at man kigger på, hvordan man kan skabe markedsføring der passer bedre til den enkelte bruger end blot at skyde de gammeldags blast e-mails ud til alle. Så derfor er det vigtigt, at man bruger et e-mailsystem, der håndterer adfærd – specielt hvis man driver større e-commerce sites. Af systemer der kan dette, er min personlige favorit Klaviyo.

    1. Husk at mange køber gaver i den her periode, så det kan være du skal have fokus på dette i de mails du sender ud. Hvis du kan eksportere data fra sidste års Black Friday og julesalg kan du se disse trends. Hvis man laver co-hort analyser så kan man se at dem der køber i juleperioden ofte, ikke køber lige så hyppigt som kunder der kommer ind andre måneder på året.
    2. Hvis et produkt er udsolgt så sørg for at skrive hvornår det kommer på lager, hvis det kommer på lager igen. Og husk at gøre det muligt at få tilsendt en mail når varen er tilbage på lager.
    3. Hvis i har et meget intelligent e-mailsystem, så kan det være en fordel at koble sammen med punkt 2. Eksempelvis kan man koble de bundle pakker vi snakkede om tidligere sammen med folks e-mails adfærd. Så hvis man kan se at folk der køber produkt B oftest også køber produkt C, men ikke fik det med i deres bestilling så kan man passende sende en mail efterfølgende og lave op-salg herpå.

Jeg håber ovenstående kunne give jer lidt inspiration til, hvordan man får det maksimale ud af Black Friday i år. Jeg tror, at vi får en meget, meget vild handel at se online, og det kan sagtens være 2020 byder på rekorder digitalt – specielt hvis vi ser yderligere restriktioner.