Det kan være svært at holde hovedet oven vande, når corona-epidemien buldrer afsted. Mange nyopstartede virksomheder og iværksættere står overfor deres største udfordring nogensinde. Nogle har allerede måtte kaste håndklædet i ringen, andre har stadig et håb, nogle går helt upåvirket igennem denne ellers sårbare periode og andre med vækst. Hører du til de fortvivlede, der snart ikke ved, hvilket ben, de skal stå på? Så læs med her.

Skrevet af Amalie Bech Worm Pedersen

Du har sikkert mange spørgsmål, men det primære spørgsmål, du bør stille dig selv, er, hvad du kan gøre for at overleve og puste nyt liv ind i virksomheden. For tænk engang, hvis man kunne få den til at vokse i en tid som denne. Sikke et mirakel og en lettelse, det ville være. Men hvordan?

boboonline, bizz up

Hjælp fra uventet kant

Der er ikke mange måder, men nogle måder at styrke, og potentielt redde, sin virksomhed, når den er udfordret i en sårbar og corona-præget hverdag. Og hvis der en én ting, vi har lært af at se samtlige sæsoner af Løvens Hule, så må det være, at det er benhårdt arbejde.

Ingen siger dog, at du bliver nødt til at tage kampen alene. Sådan udvikler en virksomhed sig sjældent. Det sker ofte i samspil med andre mennesker, og hvilken bedre anledning til at bringe nye ressourcer og tiltag ind i virksomheden?

 

 

For de rette praktikanter kan både bidrage med ny energi, viden og indsigt i virksomheden, og de er samtidig nogle af de mest tilgængelige og anvendelige ressourcer, man kan finde – det er i hvert fald tilfældet, hvis man spørger Christian og Nicolai Østergaard, der til daglig driver BOBOonline.dk.

Brødrene Østergaard har de sidste 3 år haft stor glæde af at bringe praktikanter ind i deres online interiør- og møbelunivers af en virksomhed, hvor praktikanter bl.a. har beskæftiget sig med markedsføring, multimediedesign og webudvikling. Praktikanterne har derfor haft mange berøringsflader, store ansvar at vokse under samt rig mulighed for at præge deres arbejdsplads indenfor e-commerce. Lige fra udarbejdelse af SoMe, nyhedsbreve og kampagner til programmering, linkbuilding, tekstforfatning og SEO.

Alligevel blev Christian og Nicolai Østergaard begge imponeret over deres praktikanters nysgerrighed, gåpåmod og færdigheder, hvorfor interessen steg for de hidtil oversete men i dag værdifulde ressourcer.

En verden til forskel

I dag huser BOBOonline i alt 8 motiverede praktikanter, der hver dag arbejder på at forbedre shoppingoplevelsen på webshoppen og markedsføre den korrekt ved bl.a. at appellere til de helt rigtige, på de helt rigtige tidspunkter og på de helt rigtige platforme. Praktikanterne får nye idéer, som, de skal vide, altid er kærkomne, og bidrager med ny viden. Egenskaber, man sætter pris på, idet BOBOonline tilstræber at følge med tidens trends og ønsker at forblive en opdateret og oplyst virksomhed.

Alt dette og mere til spiller en stor rolle ift., hvad BOBOonline er blevet til i dag. Og det er ikke så lidt.

BOBOonline har klaret sig til ug med at komme igennem corona-epidemien indtil videre. Faktisk så godt, at deres omsætning skiftevis er øget med 50-100% under nedlukningsperioden. Til at forklare denne udvikling, lægger brødrene Østergaard vægt på, at de, som før nævnt, driver en onlinevirksomhed, hvilket tydeligvis har været en styrke i denne periode, hvor særligt udsatte og mange andre har holdt sig mere indendørs.

Boboonline, Bizz Up

En vigtig drivkraft til forandring

Under denne periode har praktikanterne været medvirkende til, at virksomheden stadig har kunne følge med og holde farten på deres markedsføringstiltag, hvor det meste af Christian og Nicolai Østergaards egen tid udelukkende er gået med drift forårsaget af den øgede omsætning. Praktikanterne har altså fået praktisk læring og indflydelse i en helt anden kaliber end, de har været vant til, og BOBOonline har ikke set sig nødsaget til at hjemsende medarbejdere.

”Praktikanter kan sidde fuldtid på områder, man på ingen måde ellers ville finde råd til, når man er en lille virksomhed, og for virksomheder, der har oplevet nedgang, er det særlig værdifuldt,” fortæller Nicolai Østergaard.

Det er derfor en unægtelig styrke at have praktikanter i virksomheden på et tidspunkt som dette, men også på et hvilket som helt andet.

”De har alle dage bidraget til en arbejdsplads med højt humør, og hvor der er højt til loftet samtidig med, at de er gået seriøst til opgaven og har bidraget med værdifuld viden, vi ikke ville have været foruden”, fortæller Christian Østergaard.

De gode relationer

Virksomhedslederne kan derfor varmt anbefale alle, men i særdeleshed hårdtramte virksomheder i disse tider, at undersøge muligheden for at bringe praktikanter ind i virksomheden – og de rette praktikanter. Ved du, at virksomheden er gået i stå eller især halter på ét eller flere punkter, findes der garanteret en uddannelse indenfor det pågældende felt. Praktikanterne er tiden værd og kan ende med at blive en vigtig drivkraft til forandring i virksomheden.

Når din virksomhed er kommet helskindet igennem perioden, kan man altid udforske mulighederne for at deltage i et valgfag på en særlig relevant uddannelse som virksomhedscase. BOBOonline har selv deltaget i en række forskellige valgfag på UCN’s uddannelse til markedsføringsøkonom, og næste gang deltager de i faget, Sustainable Business, med fokus på udvikling af bæredygtige forretningsmodeller, opnåelse af verdensmålene og meget mere.

Uddannelsesinstitutionen har alle dage sendt dygtige praktikanter deres vej, hvorfor det er meget vigtigt for virksomheden at pleje deres relation. Du kan læse meget mere om samarbejdet her.