De cyberkriminelle er igen på dupperne og forsøger at få adgang til følsomme oplysninger fra dit hjemmekontor ved hjælp af svindelnumre. Læs med her og få 8 gode råd til IT-sikkerhed på hjemmekontoret. 

Corona-pandemien tvinger fortsat mange danskere til at arbejde hjemme. Og hvor længe det kommer til at vare, er der ingen, der kan svare på.

Du er måske allerede blevet godt garvet til at håndtere it-sikkerheden på hjemmekontoret både hvad angår backup, netværk og VPN-forbindelse.

Men hvis ikke det er tilfældet, så læs med her, hvor IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen fra IT-firmaet AnyTech365 giver en række tips til, hvordan du beskytter dit hjemmekontor mod cyberkriminelle.

I øvrigt kan det også tilføjes, at i disse tider, hvor flere og flere af os arbejder på hjemmekontor, er det utroligt vigtigt at vi arbejder ergonomisk korrekt. Det vil altså sige, at du har det rette udstyr på dit hjemmekontor, som f.eks. et hæve sænkebord eller en god ergonomisk korrekt kontorstol. Du kan læse meget mere om hjemmekontor her.

1: Vær opmærksom på corona-svindel

Det er vigtigt, at du ikke sænker paraderne i forbindelse med IT-sikkerhed, når du sidder hjemme og arbejder. Det er der mange, der har en tendens til, fordi det hele kan virke mere afslappet.

Tankegangen hos de cyberkriminelle er alt andet end afslappet, da de gør alt for at narre danskerne gennem phishing-mails, mistænkelige telefonopkald og falske SMS-beskeder.

Det er derfor utrolig vigtigt at være opmærksom på svindelnumre, der relaterer sig til corona-situationen, både som privatperson og på dit hjemmekontor.

2: Installer en VPN-forbindelse

VPN beskytter din internetforbindelse. Den opretter forbindelse via en krypteret server og forhindrer dermed uvedkommende i at opsnappe, hvad du foretager dig på nettet. Det svarer lidt til at du låser din hoveddør.

Fordelene ved en VPN er at din IP-adresse bliver skjult, dine data bliver krypteret og samtidig skjuler den også din location.

Hvis ikke allerede du har en pålidelig VPN-tjeneste, så snak med din arbejdsplads om en fælles løsning, så arbejdsrelateret data ikke risikerer at havne i hænderne på de forkerte.

3: Anskaf et antivirus-program

Sørg for at installere et effektivt antivirus-program på din arbejdscomputer. Ligesom med VPN-forbindelsen, kan et antivirus-program også sammenlignes med at beskytte sit hjem mod indbrud. Får de cyberkriminelle fingrerne i private og følsomme data fra din computer, kan man stå med samme følelse som ved et indbrud.

Et effektivt antivirus-program scanner filer, du henter på nettet, advarer mod mistænkelige websider og får din computer til at køre hurtigere.

4: Brug stærke passwords

Det første skridt i retningen af øget sikkerhed er stærke passwords. Med passwords der er svære at knække, bliver det langt sværere for cyberkriminelle at få adgang til dine private og arbejdsrelaterede data. Brug derfor både store og små bogstaver, tal og tegn og lav dine passwords af minimum 10-12 tegn. Lav en sætning, som kun du kan huske. Fx ”Huset_brændte_i_1990” eller ”Hundenfødte5Hvalpe”. Generelt er det en god idé at ændre passwords regelmæssigt, gerne hver tredje eller fjerde måned.

5: Sørg for at systemet er opdateret

Hvor mange tænker ikke, at det sagtens kan vente lidt med de få opdateringer, der popper op nede i hjørnet af computeren? Især hvis du har sat dig for at nå et par vigtige opgaver inden frokost, kan det være frustrerende at bruge tid på en opdatering, der sagtens kan tage 15-20 minutter, fordi computeren også skal genstartes, inden den er klar igen.

LÆS OGSÅ

Dit hjemmekontor er hackernes nye mål

Gør dig selv den tjeneste at opdatere computerens system, så snart der kommer en ny opdatering. Ja det tager tid, men ofte er opdateringer til styresystemet utrolig vigtige, da de er med til at lukke små huller i systemet. Det kan netop være med til at holde de cyberkriminelle væk fra dine data på computeren.

6: Beskyt dit trådløse netværk

Ligesom med alle andre passwords, er det en god idé at ændre password til din router engang imellem.

Log aldrig på naboens netværk, hvis du oplever at dit eget internet kører lidt for langsomt. Tjek om du har nogle opdateringer, der ligger og venter. Eller tag fat på din internetudbyder og undersøg mulighederne for at skifte til en højere hastighed. Du kan også benytte dig af internetdeling via din telefon, hvis du har mulighed for det. Her er det vigtigt at huske at oprette en kode, så hvem som helst ikke kan logge på din telefons netværk.

7: Lav backup

Det er en god idé at lave en backup af dagens arbejde, så du ikke mister vigtige filer, hvis uheldet er ude. Gør det til en vane at lave en backup af relavant data, inden du afslutter din arbejdsdag. Måske har du mulighed for det via din virksomheds interne system, og ellers kan du gøre brug af en ekstern harddisk.

8: Hav kontakt med din IT-afdeling

Sørg for at have kontakt med IT-afdelingen i din virksomhed, så eventuelle problemer kan afhjælpes med det samme. Det er vigtigt at vide, hvem du skal kontakte, hvis du pludselig får brug for hjælp. En god idé er at teste fjernadgangen til din kontaktperson i IT-afdelingen, så du ved at det virker, hvis du en dag akut får brug for hjælp.