Hurghada – en destination på manges bucket list og en sand fornøjelse og sikker vinder hos dem der holder af den bagende sol, det salte vand og varme sand – og ikke mindst – et hav af aktiviteter for enhver smag.

Den nærmere location hedder Cleopatra Luxury Beach Resort Makadi Bay. Lækkert feriested har lange navne. Vi skulle stifte bekendtskab, med et nyere koncept i rejsebranchen, ”adults only”. De fleste voksne, som skal nyde en ferie uden børn, kender skrækken for at ende på et hotel med skrigende unger og kø til (is)baren. Frygt ej mere. Koden er knækket!

Et resort inde i resortet

Vi tjekkede ind på hotellet og blev kørt i en golfvogn til vores værelse, hvor der stod frugt og en let anretning klar på et lækkert hotelværelse med den helt ikoniske charter-udsigt over strand og vand. Allerede fra vi landede i lufthavnen, blev vi mødt med den udbredte gæstfrihed der kendetegner Egypten.

Hvis du er én af dem, der rejser fra børnepraktik og en hektisk hverdag, så er lykken ikke at ligge ved en pool med skrigende unger og at køen til drinks er den samme, som til is og sodavand. Men hotellet her har knækket koden: En oase, hvor gæster under 18 ikke har adgang, således der er egen pool, bar og restaurant til de voksne.

Aktiv ferie

Der er så stort et udbud af aktiviteter, at du sagtens kan få både en uge og 14 dage til at gå uden at savne inputs udefra. Et aftenprogram spækket med forskellige restauranter, sky lounge med udsigt og gode cocktails, spil og spænding og lokale festligheder og specialiteter. Et dagsprogam med et helt univers af sport og motion med alt lige fra tennisbaner og motionscenter til flying yoga og alt i vandsport. Vi kastede os ud i Arabisk Aften, bueskydning og flere oplevelser i vandkanten.

Men de mange tilbud på hotellets matrikel, holdt os ikke tilbage for at opleve Egypten, som bugner af ”must see and do”.

Atlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz Up

Dykning med James & Mac

Én af de største og mest grænseoverskridende oplevelser jeg nogensinde har haft, er dykning. Øjeblikket, hvor du overlader din egen sikkerhed i hænderne på en fremmed instruktør og må stole på, at udstyret lader dig trække vejret på 12 meters dybde, er grænseoverskridende. Uanset om du er garvet dykker eller står overfor din debut, så er Atlantis Rejsers samarbejdspartnere ikke et dumt sted at starte. Sikkerheden er i top, og omgivelserne er ubeskrivelige. Egypten under vand er lige så smuk som over, og jeg er til stadighed taknemmelig for vores professionelle guider og hele sikkerheden hos James & Mac Diving Center.

Luxor

Turen fra vores hotel til Luxor tog 4 timer og startede tidlig morgen, så vi kunne nå byen tidlig formiddag. Men det var hele køreturen værd. Vi havde en dygtig engelsktalende guide, som vidste alt om Luxor. Ikke kun det traditionelle turiststof, men han kunne også om befolkningen, den grønne omstilling, uddannelse og politik.

I Luxor fik vi indfriet forventningen til det historiske Egypten; Templet i Karnak med de ikoniske statuer. Deir el-Medina, som er en oldnordisk landsby, hvor håndværkere og kunsterne boede under samme tag under Faraoernes styre. Sidst, men ikke mindst; Valley of Kings som er dalen, hvor de gamle Faraoer blev begravet. Vores engelske guide havde alverdens røverhistorier om enbenede, barnløse konger og jagten på magt og eftermæle. Hvordan man i datiden sikrede gravkamrene mod tyve og hvordan bønderne betalte skat, ud fra hvor højt vandet stod i Nilen. Havde min historielærer været bare halv så passioneret, så havde jeg måske hørt lidt mere efter.

Super Safari

Hvis man er bare en lille smule til fart og spænding, så er en safaritur et hit. En kombination af et ”must see” i ørkenen med fatamorgana, sand så langt øjet rækker og besøg hos de indfødte, som i dag lever af, at vise nysgerrige europæer, hvordan de til dels lever i dag, men særligt i det gamle Egypten. Ridetur på kamel, racerkørsel i ørkenen, mad over bål og underholdning med mavedans og ildkunst.

Det viser sig, at der, særligt før Corona, har været rigtig mange tilbud om safariture til turister. Hele 48 konkurrenter har lukket under pandemien. Hvis du spørger indehaveren af Super Safari, Atef, så er sikkerhedsniveauet årsagen. Der er sikkerhedsseler i bilerne og uddannet køkkenpersonale. De går op i hygiejne, friske råvarer og de overholder de forskellige lovgivninger og mere til. Folk vil gerne betale ekstra for sikkerhed og høj sikkerhed er et krav fra rejsebureauer som f.eks. Atlantis Rejser.

Snorkletur til Giftun

På dykkerturen lugtede vi lidt til snorkling, som jeg heller ikke har haft en sammenlignelig oplevelse med. Så det var med lidt mere erfaring i rygsækken, vi tog på snorkling til Giftun. Vi tog med en flok andre turister ud på vandet i en stor båd og havde tre forskellige stop, hvor vi kunne ligge i overfladen og padle rundt. At ligge dér med hovedet under overfladen og udsigt til et kæmpe univers uden ende, er én af grundene til, jeg skal tilbage til Egypten. Så flot og naturlig i sin egen renhed og uskyld og helt stille foruden din egen vejrtrækning. Det er et øjeblik der mærkes helt ind i sjælen. Til slut på turen endte vi på den smukkeste ø, som jeg også helt sikkert skal tilbage til; Paradise Island – som taget ud af en rejsereklame med palmeparasoller, hvid sandstrand og drinks lavet af en hel ananas.

Hurghada City

Brand Manager for Atlantis Rejser, Mohammed Zakaria Ali, var vores kontaktperson under hele opholdet. Mohammed tog os med rundt i Hurghada City, hvor vi besøgte det lokale fiskemarked og det store grønttorv.

Generelt for oplevelsen med Atlantis Rejser er, at du aldrig er overladt til dig selv. Der er et højt informationsniveau og sikkerheden og trygheden er i top. ”Mit mål er, at når gæsten kommer hjem til Danmark, så de deler deres gode oplevelser,” fortæller Mohammed.

Jeg spurgte Mohammed lidt mere ind til sit arbejde hos Atlantis Rejser:

”Det er den bedste arbejdsplads jeg nogensinde har haft. Atlantis Rejser går meget op i sikkerhed, service og at gæsten er glad. Og så bekymrer de sig for deres personale, og motiverer dem til at leve Atlantis ånden,” fortæller Mohammed.

Atlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz UpAtlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz UpAtlantis rejser, Lise Korsgaard, Jimmi Hjort Jensen, Bizz Up