Bankr vil hjælpe bankkunderne med at få bedre rådgivning. Nyt firma vil guide kunderne i bankjunglen.
Danske boligejere skifter oftere og oftere bank i dag, og det er først og fremmest fordi det er blevet nemmere, og ikke mindst konkurrencen er blevet større. Men hvordan får man både den bedste og den billigste bank, det vil den nye hjælpeportal – Bankr.dk – nu hjælpe de mange danske boligejere med.
Bankr er navnet på en ny online service, som netop nu er lancheret som et nyt tilbud til de danske boligejere:
”Kort fortalt, så er det i dag ret nemt og simpelt og skifte bank. Det har de danske boligejere heldigvis allerede fundet ud af, og flere og flere sparer hvert år tusindvis af kroner. Men desværre oplever flere og flere boligejere også, at billigst ikke altid er bedst. Når først banken har fået kløerne i ens bankforretning, så er det ikke altid at den bedste rådgivning følger med efterfølgende”, siger stifter af Bankr Morten Amstrup.
Rentestigninger og konverteringer
Særligt markedet for obligationer har i 2022 været en svær periode at være boligejer i. Både positivt og negativt:
”Renten er steget kraftigt og hurtigt. Det giver nogle muligheder for nogle boligejer og nogle begrænsninger for andre boligejere. Men fælles for dem er, at de skal have den bedste rådgivning. Skal de konvertere deres boliglån? Skal de låne i friværdi? Skal de låse deres rente? Spørgsmålene kan være mange, og der er det bankens rådgivning og troværdighed, som skal være boligejernes sikre havn, og det er det desværre langt fra”, siger Morten Amstrup.
Derfor vil Bankr ikke bare sikre boligejerne den billigste løsning – men også den bedste:
”Vi ser ikke kun på bankens tilbud, men også på bankrådgiveren. Desværre er alt for meget bankrådgivning i dag bundet op på kasser og systemer i bankens computer, hvor boligejeren føler at man skal håbe på at komme igennem det lille nåleøje, for at kunne udnytte sin økonomi i bolig mest optimalt. Men mange bankrådgivere er virkelig dygtig til at hjælpe boligejerne i netop disse situationer – og det er de bankrådgivere og banker vi finder til boligejerne”, siger Morten Amstrup.
64 banker i Danmark
Der er flere andre portaler som allerede nu hjælper tusindvis af boligejere hverdag med at skifte bank. Men Bankr levere noget andet ifølge stifter Morten Amstrup:
”I 2022 er der omkring 64 banker, sparekasser og andelskasser i Danmark, og der er derfor rigeligt at vælge imellem for boligejerne. Mulighederne for hjælp er ligeledes mange. Men det hele foregår på en meget tilfældig måde. Man skriver sine oplysninger ind, og så får man tre tilbud. Men de tre tilbud er fra de tre hurtigste banker – og man kan derfor ikke være sikker på, at det er de tre bedste tilbud man får. Bankr sender ikke bare boligejerne ud i udbud – vi behandler hver boligejer som en individuel case, hvor vi sælger casen ind til den bank vi mener vil være den bedste for netop den boligejer”.
Og Morten Amstrup fortsætter:
”Den bedste bank kommer også an på mange individuelle faktorer, hvorfor den bedste bank i virkeligheden er forskellig fra person til person. Det er heller ikke nødvendigvis statisk, men derimod afhængig af dine behov, der hvor du er i livet. Den bedste bank da du skulle købe hus, er måske ikke længere den bedste bank når du ønsker at omlægge dine lån”.
Bankr er gratis – og der er mange penge at spare
Beregninger fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at en almindelig familie i ejerbolig kan spare 24.000 kroner om året ved at skifte bank. Det er vigtigt at huske, at jo større engagement du har ved banken, jo mere kan du potentielt sparre. Det er også derfor, at førstegangskøbere og husejere typisk kan spare så meget som de kan:
”Det koster ikke noget at undersøge det, og det er også gratis at få Bankr til at undersøge om man kan få en bedre og billigere bank. Vi lever at finde de rigtige matches for både boligejer og bank. Men ikke kun et match der dur lige nu og her – det skal helst være et langvarigt og godt samarbejde for både boligejer og bank”, siger Morten Amstrup.