Hvis du har din egen bil, måske det endda er en nylig tilføjelse til dit liv, så er der en masse ting, som er rare at vide om bilen. Det er ikke muligt at gennemgå dem alle kort, men indsnævret får du her tre ting du absolut bør vide!

Hvor tit bilen skal til periodisk syn og serviceeftersyn

Forhåbentlig er periodisk syn og serviceeftersyn ord, der ringer klokker i din hjerne – ellers er det yderst heldigt, at du læser med her. Et periodisk syn er faktisk lovpligtigt, og fungerer som fuld inspektion af din bil. Her får du tjekket bilen for sikkerhedsmæssige fejl, for eksempel ved bremser og lignende, samt de miljømæssige aspekter ved bilen, for eksempel at den ikke forurener mere end grænseværdierne tillader. Et serviceeftersyn er modsat helt frivilligt, dog stadig en forholdsvis grundig gennemgang og til tider ordning af bilen.

Hvad forskellen er på sommer, vinter og helårsdæk

Sommer- og vinterdæk giver ved navn ret nem anvisning til at det ene sæt bruges om vinteren og det andet om sommeren. Et sommerdæk er hårdere end et vinterdæk og har mindre dybe riller end et vinterdæk. Det gør at sommerdækket har mindre friktion mod vejen. Skiftning af dæk foregår som en forholdsvis naturlig del af enhver bilejers eksistens, og ofte gøres det ved en autoriseret autopartner, der kan foretage skiftene professionelt. Helårsdækket er en mellemting mellem de to, men fordelen heri ligger i besparelsen på skiftet og bestemt ikke funktionen.

Hvordan man tjekker olie

Det er bedst at tjekke olien, når bilen er varm, som efter en køretur, da olien her er tyndest. Lad bilen stå lidt inden der tjekkes, og træk da pinden op. Tør den af igen, sæt den på plads og træk den op. Herpå kan du aflæse olieniveauet, der bør befinde sig mellem de to streger.

At flytte kan være en besværlig proces, der kræver tid og planlægning. Men heldigvis er der nu en aarhusiansk start-up ved navn Gomule, der er klar til at hjælpe med alle de administrative opgaver og gøre flytningen mere enkel og problemfri.

En hjælpende hånd til det administrative arbejde

Gomule er en ny virksomhed, der går efter at blive danskernes digitale muldyr i den forstand, at de nok skal tage en stor del af det praktiske læs under flytninger. Platformen kan hjælpe med at gøre flytningen mere overskuelig ved at tage sig af alt det administrative.

Gomule sørger for at registrere dele af din flytning hos relevante myndigheder og leverandører som el, forsikringer osv., ligesom de gør det nemt for dig at finde nye leverandører på den nye adresse, hvis det har interesse. På den måde kan du fokusere på selve flytteprocessen uden bekymring for papirarbejdet.

Salg af kvalitetsflyttekasser

Udover de administrative tjenester tilbyder Gomule også salg af flyttekasser, som jo er et must have til hver en flytning. Kasserne er af høj kvalitet og beskytter dine ejendele under hele flytteprocessen. For dem der ikke har brug for kasserne efter flytningen, tilbyder Gomule også en leje-service, hvor man kan aflevere de brugte flyttekasser tilbage.

Ekspertise i administrativ håndtering

Gomules primære fokus ligger stadig på at gøre det nemt at klare alt det administrative forbundet med en flytning. På deres online platform kan brugere nemt og hurtigt indtaste information om deres nye og gamle adresse samt de tjenester, de ønsker at skifte eller opsige. Gomule håndterer herefter alle ændringer korrekt og effektivt.

Anbefalinger til pålidelige samarbejdspartnere

En anden fordel ved at bruge Gomule er muligheden for at få anbefalinger til pålidelige samarbejdspartnere og leverandører i det nye bopælsområde. Gomule har opbygget et stærkt netværk af pålidelige virksomheder inden for forskellige brancher, herunder forsikring, elselskab og læge. Brugerne kan derfor være sikre på at få de bedste tjenester på deres nye adresse.

Succes og popularitet i Aarhus

Gomule har allerede opnået stor succes og popularitet blandt århusianske flyttefolk. Deres brugervenlige platform og omfattende udvalg af tjenester har gjort dem til det foretrukne valg for dem, der vil gøre flytningen mere bekvem og overskuelig.

Hvis du står over for en flytning og ønsker at minimere stress og besvær, er Gomule det rette valg for dig. Lad dem tage sig af alt det administrative arbejde, så du kan nyde din nye bopæl uden bekymringer. Besøg deres hjemmeside i dag for mere information om, hvordan Gomule kan hjælpe med at gøre din flytning til en enkel og problemfri oplevelse.

 

Skal din bil snart synes, og er du lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå? Så læs med her og få et par gode tips og tricks til, hvad du selv kan gøre inden dit bilsyn.

Bestil en tid lidt ude i fremtiden

Når din bil skal synes, så er det en god idé at vælge en synshal, som ligger forholdsvis tæt på dig. Du kan få lavet et bilsyn i Aalborg eller en anden by, som ligger tæt på dig. Ved at bestille en tid via det online bookingsystem, kan du få en tid, som passer godt ind i din kalender. Så ved du også på forhånd, hvornår din bil helst skal være klar, så den kommer igennem bilsynet, og du slipper for at skulle gennem et omsyn. Du kan med fordel få din bil til service et par uger inden, så sandsynligheden for, at din bil kan synes, er højere.

På dagen for dit bilsyn

Når dagen kommer, og din bil skal synes, så er det en god idé at have sat tid af til det. Du kan ikke vide, om der er ekstra travlhed, eller der opstår problemer under synet. Sørg derfor for at have lidt luft i kalenderen omkring tiden. Det kan være, at du går ud i Aalborg og løber et par ærinder, imens du venter på, at bilen bliver synet. Det kan også ske, at du er medlem og bliver i synshallen, hvor du kan sætte dig ned med din telefon og surfe rundt på synshallen Wi-Fi, imens du drikker en gratis kop kaffe. Hvis du skulle have spørgsmål til dit bilsyn, så kan du udnytte ventetiden og henvende dig til de dygtige fagfolk på værkstedet. De har mange års erfaring, og de kan helt sikkert svare på det, som du kan være i tvivl om i forbindelse med dit bilsyn.

I en økonomisk presset tid søger danskerne tilbage til et bilmærke, de kender, og bilforhandlere kan med fordel finde de gamle dyder frem og tale ind i kundens bilkøbshistorik, siger bilforhandler.

Højere energipriser, krig, komponentmangel og kaos i forsyningskæderne har ændret danskernes købsvaner, men nybilsalget er i fremgang. Ifølge De Danske Bilimportører bød april på en fremgang på 15 procent i indregistrerede personbiler sammenlignet med samme periode sidste år. Mange af dem, der prioriterer at købe ny bil, søger imidlertid tryghed i et for dem velkendt bilmærke. Ifølge analyseinstituttet Voxmeters seneste rapport vil cirka hver anden dansker købe samme bilmærke igen, og det svarer til en stigning på 7 procent i maj sammenlignet med maj 2022.

44-årige Per Jensen fra Aabenraa er blandt dem, der er gået tilbage til et velkendt bilmærke i krisetiden. Han købte i 2022 en Toyota Aygo X efter tidligere af to omgange at have ejet dens forgænger, Toyota Aygo. Han er tilsyneladende ikke den eneste, da netop Agyo-modellen har været kendt som Toyotas mest solgte bil i Danmark, og Aygo X med rekordfart indtog en førsteplads i Toyotas bilsalg i 2022 med 3109 nyregistrerede personbiler.

Jeg har de senere år kørt andre bilmodeller end Aygo, men da min bilforhandler fortalte om den nye Aygo X, blev jeg nostalgisk og endte med at købe den. Jeg havde faktisk ikke forudset, at jeg ville ende med en Aygo X, men i den lidt økonomisk foruroligende tid mærkede jeg behov for en bil, som jeg af erfaring vidste var økonomisk, praktisk og driftssikker, siger Per Jensen.

Forhandleren, der solgte bilen til Per Jensen, er Roberto da Cruz, der driver Autohallen – et bilhus tilknyttet det danske netværk af Toyota-forhandlere Det Digitale Bilhus. Og netop strategien med at tale ind i kundens individuelle bilkøbshistorik kan være afgørende for et salg i øjeblikket, fortæller Roberto da Cruz:

– Kunderne er ikke til falds for pitch af nye, innovative bilmodeller i markedet, som ligger fjernt fra det velkendte. Det fører langt oftere til et salg i øjeblikket at fremvise opgraderede og nyere versioner af deres forrige bil.

Tilbage til de gamle dyder
Under corona vandt online bilsalg for alvor frem som en ny salgstrend, hvor danskerne i stigende grad valgte at konfigurere og bestille bilen på nettet. Det tvang bilforhandlere over en bred kam til at rykke online og markedsføre sig som digitale. Blandt andet Det Digitale Bilhus blev til under en fælles ambition hos 21 bilhuse om at styrke digitaliseringen, men nu har netværket vendt strategien på hovedet.

– Som situationen er nu, har vi valgt at skrue markant op for de gamle dyder med at møde kunderne i rare, fysiske rammer, hvor vi kan signalere troværdighed og vække tillid i en grad, som kun kan opnås ved fysisk øjenkontakt. Kunderne efterspørger tryghed over bekvemmelighed i øjeblikket, siger Thomas Erner, udviklingschef hos Det Digitale Bilhus.

Driftssikkerhed vægtes højt
Ifølge Thomas Erner er ’driftssikkerhed’ et af de mest benyttede tryghedsfremmende ord i forhandlerlokalet i øjeblikket. Det er også det parameter, som gjorde udfaldet for Per Jensens seneste bilkøb, fortæller han:

– Jeg pendler over 200 kilometer til arbejde om dagen, og derfor var det afgørende for mit køb, at bilen havde det nyeste sikkerhedsudstyr. Udover at høj driftssikkerhed giver en tryghed bag rettet, giver det en tryghed rent økonomisk.

To danske iværksættere har på fire år skabt seks brands inden for guld- og pantmarkedet, og den årlige omsætning har rundet 40 millioner kroner. Nu stiles der mod de internationale markeder.

På fire år har partnerne og bedstevennerne Sander Lerche Rasmussen og Thomas Persson skabt ekstraordinær succes i guld- og pantmarkedet med deres hurtigvoksende handelsvirksomhed Nofipa. Virksomheden driver i dag seks brands inden for investeringsguld og køb og videresalg af brugte brugsgenstande som guldsmykker, designertasker, ure og elektronik. Siden opstarten er antallet af ansatte tredoblet, og omsætningen steget fra 2,2 millioner kroner i 2019 til 42,9 millioner kroner i 2022. Sidste års omsætning forventes næsten fordoblet i 2023.

Med opstarten af seks brands er ambitionen at eje både købs- og salgskanaler og dermed gøre sig uafhængige i markedet. Nofipa opkøber danskernes brugsgenstande via Strakssalg.dk, skrotguld via guldhandleren NordiskGuld og værdigenstande med tilbagekøbsret gennem pantelåneren Pantsat.dk. De genstande, som ikke bliver genopkøbt hos pantelåneren eller omsmeltet hos guldhandleren, bliver typisk videresolgt gennem tre salgskanaler – smykkehandleren Another’s Legacy, urhandleren Chrono Collective og taskehandleren The Vintage Trade.

– Vi går målrettet efter at skabe specialiserede købs- og salgskanaler frem for at skyde med spredehagl på en samlet kanal med forskellige koncepter og varegrupper. Ved at have flere platforme kan vi målrette og markedsføre vores produktudbud til bestemte målgrupper, siger Sander Lerche Rasmussen og tilføjer:

– Vi arbejder kontinuerligt på at flytte os op i værdikæden for at sikre bedst mulig kapital, ved at vi undgår fordyrende mellemled, og samtidig giver det en tryghed at være uafhængige af samarbejdspartnere. For eksempel er vi i dag markedsførende inden for guldhandel, så en række danske guldsmede videresælger danskernes skrotguld til os, hvor det tidligere var omvendt. Vi optjener cirka tre procent mere af guldsalget ved, at det sker gennem vores egen kanal, NordiskGuld.

Spotter huller i eksisterende markeder
Ved opstart af nye brands har Sander Lerche Rasmussen og Thomas Persson fokus på at spotte huller i eksisterende markeder, hvor der er stor efterspørgsel. Det sker med afsæt i deres aktuelle forretningsgrundlag.

– Man behøver ikke opfinde den dybe tallerken for at få succes med iværksætteri. Vi giver gamle, brogede koncepter nyt liv ved for eksempel at give pantsætning en renæssance i Danmark i en moderniseret onlineversion, Pantsat.dk. Vi har opfundet guldbrevet for at tilbyde sikker forsendelse af guld. Og vi er first-movers i Danmark på en professionel vintagesmykkeplatform, Another’s Legacy, som er Nordens største takket være vores gigantiske indehav af smykker fra vores købskanaler, siger Thomas Persson.

Alt det er de dog enige om ikke havde været muligt, hvis det ikke var for Sander Lerche Rasmussen og Thomas Perssons stærke samarbejde. De to iværksættere, der begge er i 30’erne, har et indgående kendskab til hinanden både professionelt og privat, hvor de har holdt sammen siden folkeskolen.

– Vi er på mange måder ens og alligevel vidt forskellige, og det udnytter vi i partnerskabet. Jeg er den kreative og idérige med stor passion for at bygge nyt og større, mens Sander er den økonomiske, strategiske og analytiske, der evaluerer på ideerne i forhold til at gøre dem realiserbare og skabe proof of concept, siger Thomas Persson.

– Vi er ens på den måde, at vi handler ud fra devisen om hellere at forsøge og fejle end slet ikke at forsøge. Vi har en enorm viljestyrke og har haft hænderne i mulden og lært os selv det meste fra bunden, lige fra det produktnære til det forretningsmæssige, supplerer Sander Lerche Rasmussen.

I fire lande om fem år
Sander Lerche Rasmussen og Thomas Persson har konstant fokus på at forfine og udvide forretningskonceptet. I 2023 planlægger de blandt andet at oprette et unikt gulddepot via NordiskGuld, hvor man kan investere i guld, men slipper for besværet med opbevaring og forsikring. De udvider også ved at brede forretningskonceptet ud over landegrænsen.

– Cirka 10 procent bliver solgt til kunder i udlandet, og der er et langt større potentiale på grund af den store efterspørgsel på dansk design. I løbet af fem år forventer vi at være etableret i fire lande ud over Danmark, og vi har lige nu kig på lande med eksisterende guld- og pantmarkeder som Sverige, Tyskland, England og USA. Her har vi et forspring, fordi vi vægter højteknologiske IT-systemer og moderne markedsføring højere end normalen hos guld- og plantehandlere, siger Sander Lerche Rasmussen.

De to partnere forventer at omsætte for over 150 millioner kroner i 2025.

Konflikter og uenigheder er uundgåelige i ethvert professionelt miljø, også i konsulentbranchen. Som konsulent er det afgørende at udvikle effektive strategier til at håndtere konflikter og uenigheder, der kan opstå med kunder, kolleger og interessenter.

Forstå den grundlæggende årsag til konflikten

Et vigtigt skridt i konflikthåndteringen er at forstå de underliggende årsager. Ved at lytte aktivt og engagere sig i åben kommunikation kan konsulenter afdække motivationer, interesser og bekymringer hos alle involverede parter. Denne forståelse giver mulighed for en mere empatisk tilgang til konfliktløsning, hvilket gør det muligt for konsulenterne at tage fat på de grundlæggende årsager og finde gensidigt acceptable løsninger.

Fremme åben og gennemsigtig kommunikation

At skabe et miljø, der tilskynder til åben dialog, er afgørende for effektivt lederskab og for at blive en bedre leder. Gennemsigtig kommunikation fremmer ikke kun udvekslingen af ideer, men skaber også klarhed og hjælper med at forhindre misforståelser. Ved at opdyrke en atmosfære af tillid og respekt kan konsulenter forbedre deres lederevner og mere effektivt håndtere og løse konflikter. Ved at lade os inspirere af erfarne ledere som Kasper Knudsen, der ejer et reklamebureau i Danmark, kan vi lære noget værdifuldt om vigtigheden af transparent kommunikation for at blive bedre ledere. For at få yderligere indsigt anbefaler jeg, at du ser dokumentaren om Kasper Knudsen, som går i dybden med hans exceptionelle lederegenskaber og ekspertise i at håndtere konflikter i en konsulentrolle.

Øv dig i aktiv lytning

Aktiv lytning er en grundlæggende færdighed i konfliktløsning. Det indebærer at give den talende udelt opmærksomhed, forsøge at forstå deres perspektiv og udvise empati. Gennem aktiv lytning kan konsulenter få værdifuld indsigt i alle de involverede parters interesser, behov og bekymringer. Denne forståelse danner grundlag for effektiv problemløsning og fremmer stærkere relationer.

At være ledig og på dagpenge kan være en udfordrende tid fyldt med usikkerhed og mange spørgsmål. En af de mest presserende bekymringer er ofte: Hvad kræves der af mig som ledig på dagpenge? I denne artikel vil vi dykke ned i dette spørgsmål, gennemgå nogle af de krav, der er sat af lovgivningen, samt diskutere, hvordan a-kasser kan hjælpe med at navigere i systemet.

 

Ledighedskrav og aktive jobsøgningsforpligtelser

 

Når du først melder dig ledig og begynder at modtage dagpenge, stilles der en række krav til dig. Disse er skabt for at sikre, at du er aktiv i din jobsøgning og klar til at tage imod arbejde, når det bliver tilgængeligt.

 

En af de vigtigste forpligtelser er jobsøgningen. Du skal aktivt søge job og dokumentere dette. Der stilles krav om et vist antal ansøgninger pr. uge, og disse ansøgninger skal være bredt orienteret, hvilket betyder, at du ikke kun kan søge inden for dit felt, men også skal søge bredere for at øge dine chancer for at finde arbejde.

 

Dertil er der krav om at være til rådighed for arbejdsmarkedet. Det betyder, at du skal være klar til at tage imod arbejde med kort varsel, og du kan ikke uden videre tage på ferie eller på længere rejser uden at informere din a kasse.

 

Obligatoriske møder og kurser

 

Der er også krav om at deltage i møder og kurser arrangeret af jobcentret eller din a-kasse. Dette kan omfatte samtaler om din jobsøgning, CV-workshops, eller opkvalificerende kurser. Disse aktiviteter er designet til at hjælpe dig med at forbedre dine jobudsigter og give dig de nødvendige værktøjer til at navigere på arbejdsmarkedet.

 

A-kassernes rolle i processen

 

A-kasserne spiller en vigtig rolle i at hjælpe ledige med at navigere i disse krav. De tilbyder vejledning om, hvordan du opfylder kravene, hjælper med dokumentationen og giver rådgivning om jobsøgning. Desuden kan de hjælpe med at finde relevante kurser eller uddannelser, der kan øge dine jobmuligheder.

 

A-kasserne fungerer også som et bindeled mellem dig og jobcentret, og de kan hjælpe med at kommunikere og koordinere mellem de forskellige instanser.

 

At finde den rette a-kasse

 

At finde den rette a-kasse kan være afgørende for din oplevelse som ledig. Du bør overveje a-kassens serviceniveau, deres ekspertise inden for dit felt, samt hvilke yderligere fordele og services de tilbyder. Nogle a-kasser kan f.eks. have særlige services for selvstændige, mens andre er mere fokuserede på bestemte brancher.

 

Konklusion

 

At være ledig og på dagpenge kræver, at man forholder sig til en række forpligtelser og krav. Dog er der hjælp at hente hos a-kasserne, som kan guide og rådgive om, hvordan man bedst opfylder kravene. At vælge den rette a-kasse kan i den forbindelse være afgørende for, hvor let det er at navigere i systemet og komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Vil du gerne gøre din virksomhed mere bæredygtig? Det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal gribe en grønnere omstilling an som virksomhedsleder – og derfor kan det være en god idé at søge hjælp og rådgivning.

 

I artiklen nedenfor vil vi introducere dig for ClimEdU, som er en virksomhed, der rådgiver andre virksomheder og forretninger om bæredygtighed. Forbrugerne vil nemlig have mere bæredygtighed. Vi vil også præsentere dig for nogle af de fordele, som en virksomhed kan opleve ved at lave nogle bæredygtige tiltag.

Hvem er ClimEdU?

ClimEdU er et firma, som har fokus på at udbrede viden og rådgivning om miljø, klimaforandringer, bæredygtig virksomhedsdrift og CSR. Måden hvorpå ClimEdU hjælper en virksomhed, er ved at udarbejde forskellige produkter, i form af bæredygtighedsrapporter, deklarationer og klimaregnskaber, som fortæller noget om virksomhedens eksisterende drift i forbindelse med miljø, klima og bæredygtighed

 

Med disse ydelser kan ClimEdU hjælper dig i jeres bæredygtige omstilling, så I kan nå jeres bæredygtige mål, og efterkomme lovgivningen.

Derfor bør du søge ekstern rådgivning

Mange virksomheder er klar over, at de skal gøre sig mere umage med bæredygtige initiativer, da dette emne er ekstremt omtalt i samfundet. Hvis ikke en virksomhed følger med denne nødvendige omstilling, kan det have uhensigtsmæssige konsekvenser. Dog laver mange virksomheder den fejl, at de tror, at de selv kan igangsætte en grøn omstilling.

 

Det er vigtigt at huske på, at man ofte er biased som virksomhedsejer eller ansat, idet man ser virksomheden ud fra ens egen opfattelse, som oftest er yderst subjektiv. En ekstern rådgiver eller konsulent er oftest i stand til at se fejl, mangler og muligheder, som interne medarbejdere nemt overser.

For virksomheden: Fordele ved bæredygtige og sociale initiativer

Der bliver stillet større krav til virksomheder i forbindelse med bæredygtighed og socialt ansvar – og langt flere virksomheder igangsætter grønne initiativer. Som nævnt før, kan det have fatale konsekvenser for en virksomhed, hvis ikke de følger denne omstilling. Forbrugerne vil nemlig vælge bæredygtige alternativer, og det betyder i sidste ende, at en virksomhed kan miste omsætning, hvis den ikke tilpasser sig.

 

Vi bliver også oftere eksponeret for de ødelæggelser, som er følgerne af klimaforandringerne. Det er på tide at handle etisk korrekt, og som virksomhed kan man nemt få rådgivning til at komme i gang med at tage de rette valg og blive mere bæredygtig.

 

Nordlys Vikar – fra Facebook gruppe til virksomhed med millionomsætning på bare ét år. For danske Helen Latifi startede iværksætterrejsen med en Facebook gruppe for lægekollegaer, og udviklede sig derfra til en virksomhed med over 100 millioner norske kroner i omsætning på bare ét år. Helen Latifi er speciallæge i almen medicin og mor til 4 børn. Hun er bosat i Danmark men har tidligere arbejdet som vikarlæge i Nordnorge. Det var i den forbindelse hun fik ideen, til det der senere skulle vise sig at blive en fuldstændig vanvittig iværksætter historie.

Det norske sundhedssystem er hårdt ramt af læge- og sygeplejerskemangel og hård konkurrence mellem de store norske, svenske og danske vikarbureauer, som har eksisteret i over 20 år. Med sin iver for iværksætteri samt fokus på faglighed, ansvarlighed og værdibaseret ledelse trådte Helen Latifi ind på det norske marked med sin virksomhed, Nordlys Vikar, i juli 2022. Siden da har virksomheden oplevet et enormt boom og opmærksomhed i både Norge og Danmark.
Succesen afspejles i tallene, hvor Nordlys Vikar forventes at omsætte for næsten 120 mio. norske kroner efter bare et år!

Vi har ca. 50 læger ude samtidig og ca. 80-90 læger står på venteliste for et vikariat helt frem til sommer 2024. Vi har også fået de første sygplejerskere og svenske læger ud på vikariater i Norge og samarbejder i øjeblikket med 40 norske kommuner, fortæller Helen.

Virksomheden har nu også oprettet en afdeling i Danmark, hvor de til august forventer at have 9 fastansatte, – 4 i Danmark og 5 i Norge. Fra Helens eget arbejde som lægevikar i Norge, havde hun fået et stort netværk af danske vikarkollegaer. Og selvom hun selv var taget tilbage til Danmark og havde fået fast arbejde her, holdt hun kontakten med de tidligere kollegaer i Norge. Desværre var denne kontakt præget af frustration. Vikarkollegaerne berettede jævnligt om uheldige hændelser og manglende information fra de vikarbureauer som de var tilknyttet. Det var gav vanskeligheder ved at navigere i det norske sundhedssystem, og i værste fald betød det, at der blev begået fejl. De savnede også kollegial støtte, og netop det fik Helen til at oprette Facebook gruppen ”Danske læger i Norge” – en gruppe på Facebook for lægevikarer i Norge.

Efter bare et år havde gruppen 4.000 medlemmer. I gruppen var der en let og fri tone vikarerne i mellem. Der blev udvekslet erfaringer såvel som udfordringer. Men hurtigt blev det også tydeligt blandt gruppens medlemmer, at de manglede faglig opbakning.
Det fik Helen til at oprette et 2-dages kursusforløb med sig selv som medunderviser – på trods af at hun på det tidspunkt, havde fast arbejde i en specialklinik. Kurset mødte stor opbakning, men fik også mange af deltagerne til efterfølgende at henvende sig til Helen, i håb om at hun kun hjælpe dem i deres søgen på nye og bedre jobmuligheder – og ikke mindst vilkår.

Helens drivkraft er passion; Passion for sit fag, men også passion for ordentlighed og trivsel i branchen.
I Norge har man modsat Danmark, ingen overenskomst for vikarlæger.
Derfor tog hun en stor beslutning, som ændrede hverdagen. Ikke bare for hende, men også for hendes mand og deres fælles familie. Efter flere opfordringer fra Facebook gruppens medlemmer, startede hun i juli sidste år – sammen med sin mand – vikarbureauet Nordlys Vikar. Et iværksætterprojekt med udgangspunkt i et vikarbureau, hvor de ville formidle vikariater for danske vikarlæger i Norge og ikke mindst varetage og styrke deres rettigheder i Norge. 
”Fokus var ikke at der skulle sorte tal på bundlinjen med det samme, men at skabe forandringer i den norske vikarbranche for læger” fortæller Helen.

Det var nyt for Helen er blive arbejdsgiver, og der var pludselig en hel masse praktiske ting, som hun skulle sætte sig ind i. Hun arbejdede 16 timer om dagen, primær på research og udvikling i begyndelsen. Hun skulle vinde indpas i en branche, som i meget høj grad bygger på tillid. Hun skabte sig kontakt til kommuner og læger og gik i dialog med dem, for at kunne tilbyde en bedre løsning for alle. Missionen var at vikarerne skulle være bedre klædt på og bedre forberedt til de opgaver de blev givet. Det var særligt vigtigt for vikarerne, men i høj grad også for de enkelte kommuner, at vikarerne kendte til det norske sundhedssystem.

Helen og hendes mand driver Nordlys Vikar sammen, men det er Helen Latifi som er ansigtet ud ad til.
” Det er første gang man har set en kvinde i topledelsen i lægevikarbranchen” fortæller Helen Latifi. Hun lægger stor vægt på værdier som tryghed, nærvær og omsorg i hendes arbejde. ”Det er værdier man ikke så ofte oplever i vikarbranchen” siger Helen.
”Det er utrolig givende at opleve vikarlæger der trives og er glade”, supplerer hun.

”Jeg føler en forpligtelse overfor både kommunerne, patienterne og vikarlægerne. En forpligtelse til at sikre at alle er tilfredse og får den bedst mulige behandling.
Jeg ser vikarerne som mine kollegaer, og samtidig fungerer jeg som sparrings- og samarbejdspartner overfor kommunerne. Jeg har set det som en fornem opgave at sætte fokus på vikarlægernes rettigheder i kommuner, og at de får lige muligheder” kommer det fra Helen Latifi.

Virksomhedens kerneværdier er troværdighed og tillid, ansvarlighed herunder forpligtelser og faglighed samt innovation. ”Vi tilbyder vores vikarer en række kurser i samarbejde med de norske myndigheder. Det er første gang, at et vikarbureau har skabt et godt samarbejde med offentlige myndigheder i Norge” fortæller Helen.
Derudover onboarder de alle deres vikarer med et online kursus, for at sikre et højt informationsniveau fra start.

Men hvordan er det positivt for Danmark, at der sendes så mange læger fra Danmark til Norge?

”Det er det fordi, at et vikariat i Norge typisk varer mellem 3 og 6 måneder. Derefter kommer 99% af lægerne tilbage til Danmark, alle en stor portion erfaring rigere, til gavn for danske patienter” svarer Helen.

Hvad er jeres plan med det Danske marked, nu hvor I har åbnet en dansk afdeling?

”I Norge er der flere og flere etablerede lægepraksisser som overtages af kommercielle aktører. Det ser man efterhånden også nogle enkelte steder i Danmark. Det kan være i de mindre byer eller i det såkaldte ”udkantsdanmark”. Her er det svært at trække læger til, og få dem til at bosætte sig, for at drive en praksis. I stedet for at nedlægge disse lægepraksisser, bemandes de i stedet i en turnus af lægevikarer. Og det tror jeg, at vi kommer til at se mere til her i Danmark også,” siger Helen.
”Vi vil gerne tænkte innovativ og gøre det anderledes end hidtil set. Derfor er vi også åbne for investorer og samarbejdspartnere, som læner sig op ad vores værdier” afslutter Helen.

Fakta:

  • I Norge er der op mod 35 vikarbureauer for læger der ønsker at arbejde i Norge. Derfor er det imponerende, at Nordlys Vikar med bare ét år på bagen, er kommet op på samme niveau, som mange af disse.
  • Nordlys Vikar er de største i Danmark til at sende læger til Norge.

Siden 2000 har vi hos Stopnu hjulpet hundredevis af mænd og kvinder ud af nikotinafhængighed. At stoppe med at ryge er en af de sværeste ting, men sådan behøver det ikke at være. Der findes nye og effektive metoder – som ikke er at erstatte røg med nikotinprodukter, men som er mindst lige så effektiv. Metoden hedder Biofeedback.

Biofeedback er svage elektro-magnetiske impulser, som mærkes som snurren eller summen i kroppen. Det er en smerte- og bivirkningsfri metode, som fjerner trangen til nikotin og abstinenser én gang for alle på blot 2×1 time. Og da man ikke har trangen til nikotin længere, har man ikke behov for at erstatte den med snacks. Derfor vil man heller ikke tage på. Den effektive behandling og professionelle hjælp du modtager hos os, hjælper dig til at du kan stoppe hurtigere, lettere og for altid. Succesrate er på +92 % og det betyder at over 92% af vores rygestop-klienter i klinikken stopper med at ryge og holder det bagefter. Mange vil indvende, at det næsten lyder for godt til at være sandt, men man skal være indstillet på et rygestop og efterfølgende arbejde med sine vaner, ritualer og håndtering af dem. Heldigvis får man via den nøje tilpassede samtale hjælp til at se på de rygemønster, vaner og det “gode” som rygningen har givet den enkelte. Sammen med klienten kigger vi på hele den forandring, men skal igennem for at skabe tryghed og ro i processen. De nye strategier og brugbare redskaber, som vi finder frem til vil understøtte røgfriheden.

 

Desuden sørger biofeedback for at skabe ro i nervesystemet  og sætter gang i udrensningen af nikotin og affaldsstoffer. Det der adskiller vores metode fra andre metoder er, at vi på en gang afhjælper både den fysiske og den mentale afhængighed.

Vi skræddersyr din behandling, så den passer, til det rygemønster du har.

Er du afhængig af nikotinprodukter, e-cigaret eller snus kan vi også hjælpe dig til at blive nikotinfri ved blot 2 behandlinger.

 

 

Hvad er Biofeedback?

Biofeedback-metoden går i korte træk ud på, at der bliver sendt svage elektro-magnetiske impulser ind i kroppen via elektronisk udstyr. Biofeedback skaber specifikke svingninger i celler, organer og væv, og resultatet er, at der bliver tilføjet energi og skabt balance, ligesom de biokemiske processer overalt i kroppen-også i hjernen- forløber bedre. Dermed udebliver abstinenserne ved ryge/nikotin stop, ligesom uro og ubehag i kroppen forsvinder og nervesystemet falder til ro. Det er kun muligt, fordi kroppen i sig selv er et elektro-magnetisk felt. Hver eneste celle har en bestemt svingning, og når svingningen igen bliver stærkere, genvinder kroppen sin modstandskræft og styrke.

 

Klient udtalelse

“Det er helt fantastisk. Jeg tør slet ikke se på klokken. Det er gået 2 timer siden behandlingen og jeg har ikke engang lyst. Jeg røg siden jeg var 14 år og var så afhængig af cigaretterne, at jeg røg mindst to i timen og ca. 40 om dagen. Jeg har forsøgt at kæmpe mig ud af afhængigheden med alle tænkelige rygestop-metoder. Det er bare aldrig lykkedes. Tværtimod har det hver gang sendt mig i et helvede af abstinenser. Den ene fiasko efter den anden. Men sådan er det ikke denne gang,- det kan jeg allerede mærke”

Anna røg 40 cigaretter om dagen