Markedspladser såsom Wupti Marketplace, Trendsales og Miinto vinder fortsat ind hos forbrugerne og stjæler opmærksomheden fra de traditionelle webshops.

 

Når man som forbruger ved, at man trygt kan shoppe modetøj via Miinto eller sammenligne priser via PriceRunner, hvorfor så overhovedet bruge tid på at google sig frem til forskellige produkter og priser på diverse mindre webshops?

 

Selvfølgelig kan mindre webshops vinde hjerterne hos forbrugerne og skabe et community af loyale kunder, men hvis man som webshop vil sælge produkter til købeklare forbrugere, som man ikke har en relation til i forvejen, bliver man nødt til at benytte sig af andre platforme.

I blogindlægget her, vil jeg illustrere den bedste fremgangsmåde.

 

1. Vælg de rette markedspladser

Der findes hundredevis af markedspladser bare i Skandinavien, så det første du skal gøre, er at finde frem til dem, som er mest relevante for din forretning.

 

Sælger du modetøj, vil Trendsales og Miinto være gode bud. Der vil du også kunne sælge tasker, men det kan du faktisk også via Wupti Marketplace.

 

Er dine priser niveauet under konkurrenternes? Så anvend PriceRunner, Kelkoo eller Google Shopping, som forbrugerne benytter til prissammenligning.

 

Du kan også vise dine produkter til forskellige forbrugersegmenter via dynamiske Facebook annoncer, som automatisk viser de nyeste produkter fra kategorier på din webshop efter eget valg.

 

Facebook har i skrivende stund ikke en konkret ”markedsplads” for virksomheder, men de er i gang med at rulle Facebook Marketplace – en platform til lokalt salg af brugte varer – ud i flere lande.

 

Man kunne forestille sig, at webshops på længere sigt ville kunne annoncere og sælge deres produkter via denne, så du kan lige så godt forbinde din webshop til Facebook allerede i dag – om ikke andet for at kunne køre dynamiske annoncer.

 2. Forbind dig til markedspladserne via produktfeeds

For at markedspladserne kan hente produkterne fra din webshop, kategorisere dem rigtigt og løbende opdatere den nyeste data, skal de bruge et såkaldt ”produktfeed” fra din webshop.

 

Det er i princippet bare en fil, som indeholder produktdata såsom titler, beskrivelser, billeder, links og kategorier. Det smarte er, at filen automatisk opdateres, når du opretter nye og ændrer i eksisterende produkter.

 

De fleste webshopsystemer kan danne produktfeeds, men de færreste kan danne dem i et format, som passer til kravene fra de forskellige markedspladser.

 

PriceRunner kræver nogle bestemte datafelter, mens Facebook kræver nogle andre – og for de fleste webshops, kan dette blive en dyr fornøjelse, hvis en udvikler skal ind over.

 

Heldigvis behøver man i dag ikke en udvikler, for at danne produktfeeds til diverse markedspladser.

 

Ved hjælp af et værktøj som avecdo, kan du danne produktfeeds til de populære markedspladser uden specialudvikling eller teknisk viden.

 

Alt du skal gøre er installere avecdo på din webshop og kortlægge dine kategorier, så de matcher dem, som markedspladserne anvender.

 

Når først dette er gjort, kan du danne produktfeeds til de ønskede markedspladser med et enkelt klik!

 

3. Lav en aftale med ønskede markedspladser

Du kan komme i gang med at sælge dine produkter via kanaler som Facebook og Google, så snart du har oprettet produktfeeds til dem.

 

Markedspladser og prissammenligningssider såsom Wupti Marketplace, Trendsales, Miinto, Kelkoo og PriceRunner skal man kontakte og sende sit produktfeed til på gammeldags vis – nemlig via e-mail.

 

Nogle platforme tager betaling, hver gang du sælger noget (f.eks. Wupti Marketplace) – andre, når en potentiel kunde klikker sig videre til dit website (f.eks. PriceRunner).

 

Når du betaler for kliks, er det vigtigt, at du holder øje med, hvorvidt at trafikken resulterer i salg. Men én ting er sikkert – de besøgende er på jagt efter produkter som dine!

 

God fornøjelse.

 

En let løsning i en til tider tung branche

 

I et kontorfællesskab i Skive sidder to mænd, der har taget et forfriskende opgør med en branche præget af traditioner. Sammen har de skabt Proviido.dk – en tilbudsportal, hvor klassisk skovbrugsviden fusioneres med data og splejser skovejere og entreprenører sammen omkring rådgivning og tilbudsgivning i forbindelse med en opgave

 

Når en skovejer har en opgave, der skal løses, foregår det typisk sådan, at han ringer til skovfogeden, der kommer ud og besigtiger opgaven og derfra giver et tilbud, som skovejeren i vid udstrækning er tvunget til at sige ja til. Den model afskærer skovejeren fra selv at træffe beslutninger og dermed have indflydelse på, hvordan opgaven skal løses og til hvilken pris. Det fortæller Martin Viborg og Rasmus Fejer Nielsen, som er de to stiftere af Proviido.dk – et online værktøj, der går væk fra den traditionelle eksperttænkning og giver skovejeren mere medbestemmelse. Martin siger: ”Vi tror ikke på, at den moderne skovejer vil belæres om, hvad han skal foretage sig på sin ejendom. Derfor har vi skabt et værktøj, som gør det nemt at komme i kontakt med entreprenøren, fjerner uigennemskueligheden i tilbudsgivningen, gør skovejeren i stand til at træffe egne beslutninger og ikke mindst vælge den rette løsning til den rigtige pris.”

Lækre overfor entreprenørerne

Helt konkret foregår det sådan, at skovejeren beskriver opgaven ved at svare på en række spørgsmål, hvor der er mulighed for at vedlægge billeder mv. omkring projektet. Indenfor kort tid modtager han tre tilbud fra professionelle fagfolk, som er nøje udvalgt af Proviido. Rasmus fortæller: ”Vores primære sigte er fagfolkene eller entreprenørerne, idet det skal være lettere for dem at komme i betragtning til opgaverne og dermed indtage en plads i markedet, hvor de kan være konkurrencedygtige. I skovbranchen har entreprenørsiden gennem mange år været besat af få, men større spillere, som har holdt de mindre aktører fra fadet. Det vil vi ændre på. Derfor er det overfor entreprenørerne, at vi skal gøre os lækre. De skal se værdien i, at deres dyrt købte maskiner er i brug så mange timer af døgnet som muligt, og at de ikke behøver at skulle ud og besigtige opgaven for at kunne give et tilbud.”

For hver enkelt ordre en entreprenør lander gennem portalen beregnes et servicebidrag, som entreprenøren betaler for at være synlig overfor skovejerne.

 

Skive sætter iværk

I forbindelse med opstarten af Proviido.dk har Rasmus og Martin gjort brug af Skive Kommunes forskellige erhvervstilbud til iværksættere. Martin fortæller: ”Vi har haft glæde af iværksætternetværk og muligheder for konsulenthjælp, hvori vi har kunnet få relevant sparring på forskellige områder. Vi har desuden pitchet vores idé foran lokale investorer og investeringsfonde gennem Vækst Aktion, som også er et af Skiveegnens Erhvervs- og Turistcenters tiltag.”

Fysisk deler Proviido kontor med en række andre virksomheder i Step1 – Huset for iværksætteri. ”Jeg kommer fra Holstebro og Martin fra Højslev, så Skive var det optimale sted at etablere os, da det ligger centralt for os begge og har de rigtige iværksættertiltag. I Step1 har vi mulighed for dialog, sparring samt det at have et vindue ud til omverdenen. Det er fedt, givtigt og hele tiden med til at skubbe os i den rigtige retning med Proviido,” siger Rasmus.

 

Forståelig faglighed

De to stiftere har begge en fortid som skovfogeder hos Skovdyrkerne – ét ud af to store firma, som rådgiver skovejerne på traditionel vis. I foråret 2015 opstod idéen om portalen, og i efteråret samme år var Proviido.dk en realitet. Fra at Martin og Rasmus sagde deres faste jobs op, er der brugt oceaner af timer og energi på at få nørklet viden og kompetencer ind i det online univers. Martin siger: ”Vores egen udfordring har været at skulle stoppe masser viden ind i et system, bevare vores faglighed og samtidig kommunikere den ud i lægmandssprog for netop at tage afstand til den traditionelle – og til tider bedrevidende måde – at yde rådgivning på. Vi har ligesom vores kollegaer gået mange år i skole for at tilegne os viden, og det er der tradition for at skilte med. Det at flashe sin faglighed har ingen relevans i forhold til Proviido. Der skal vi bidrage med viden og erfaring med det ene sigte at finde det rette match mellem skovejer og leverandør.”

 

Ikke kun online

Selvom Martin og Rasmus er vant til at færdes i skovbunden, er de ikke nervøse for at miste kontakten til skovejerne, nu hvor de er blevet digitale. ”Vi har altid gummistøvlerne liggende bag i bilen, da der altid skal og vil være mulighed for at køre ud til vores kontakter, gå en tur i skoven og tage en kop kaffe ved køkkenbordet,” siger Rasmus og understreger: ”Uanset opgavens art og omfang er det en tillidssag at lægge et stykke arbejde i hænderne på fremmede. Det skal vi fortsat komme i møde ved at holde fast i de personlige relationer.”

 

FAKTA:

– Proviido.dk blev stiftet i oktober 2015, og portalen gik i luften i december samme år

– Proviido’s mål er, at entreprenører skal kunne fokusere på opgaveløsningen og betjeningen af deres kunder og ikke behøver koncentrere sig om SEO, onlinemarkedsføring og et ofte tidskrævende salgsarbejde

– Virksomheden blev sat i verden og lever fortsat uden hjælp fra investorer

 

FAKTA:

Skive Kommune arbejder strategisk med iværksætteri som egnsudvikling

– Fra Step1, som er Huset for iværksætteri i Skive Kommune, udspringer iværksættercafeén, som er et månedligt og gratis tilbud til alle iværksættere og potentielle iværksættere, hvor man kan få gratis vejledning fra lokale rådgivere

– Step1 afholder to gange årligt en Workcamp, hvor der kommer iværksættere fra hele Danmark og arbejder i andre rammer

E-handelsdagen, som også støttes af Skive Kommune, tiltrækker 200 e-købmænd fra hele landet, som kommer for at få viden, inspiration og netværk

Alle initiativer er støttet af Skive Kommune.

Jesperhus er en af Danmarks ældste oplevelsesparker. Historien rækker tilbage til 60´erne, hvor det startede med en purk, som hedder Jesper, en flytning, en flot have, en driftig familie og et kæmpe hul i markedet.

Bizz Up kørte til Mors for at få et indblik i virksomheden, som mere aktuel end nogensinde og som har taget de rette skridt for at skabe et marked i vækst. Det er Jesper, der tager imod. Hvem ellers? Jesper Overgaard er administrerende direktør og den ene ud af fire brødre, som tilsammen ejer Jesperhus Feriepark. Derudover er der nedsat en knivskarp bestyrelse, og virksomheden hyrer udelukkende indsatte ind, som kan tale til målgruppen.

Brandstrategi på plads

Der er bunker af oplevelsesparker og forlystelser strøet ud over det ganske land. Konkurrencen er hård, så det handler om at skille sig ud og være 100% bevidst om målgruppens behov. Jesperhus har de seneste år skabt bedre og bedre resultater på trods af dårlige og dårlige vejr. Det kan lyde besynderligt, når der blandt andet står tulipaner og teltliv på programmet. Så hvordan gør de? Jesper fortæller: ”Siden 2012 har vi arbejdet med en veldefineret og langstrakt brandstrategi, som vi har udviklet sammen med bestyrelsen og eksterne kompetencer. Vi tænker hele tiden ind i målgruppen; Hvad er oppe i tiden? Hvad rører sig i børnefamilierne og hvordan bevæger de sig? Vi har tilbud i mange prisklasser og kan give folk en unik oplevelse uden at bekymre os om regnvejr. En sådan strategi, er afgørende, når man selv aldersmæssigt er vokset ud af målgruppen. Vi ved ikke altid selv, hvad der er mest optimalt. Det kræver erkendelse at komme dertil, men det virker.”

Da Hugo kom på holdet

En af de store forandringer er den kendte figur, Jungledyret Hugo, som Jesperhus har investeret i rettighederne til. ”Hugo tænkes ind i alt, hvad vi laver både i blomsterparken og feriecentret,” siger Jesper og uddyber: ”Han er den gennemgående karakter, som skaber relationer til børnene gennem forskellige arrangementer, hvor shows og eventyrvejen er omdrejningspunktet. Dertil kommer det grafiske udtryk, hvor Hugos univers tænkes helt ned i de små detaljer som farvevalg, skiltning osv. Alting kan naturligvis ikke bredes udover alle parkens kvadratmeter på én sæson. Det er en proces, som tages i etaper.”

Evaluering af fremtiden i nutiden

Jesper, der er vokset op på den 50 år gamle græsplæne i blomsterparken, hvor hans barndomshjem lå, er ikke i tvivl om, hvad der har været den vildeste forandring for Jesperhus gennem tiden: ”Det vildeste er, at vi via vores online tilstedeværelse kan se, hvordan vores målgruppe bevæger sig – og så være dér, hvor de er. YouTube er et godt eksempel. Her har vi alene i år delt 50 nye videoer, er gået fra 4.000 til 13.600 abonnenter og har fået 14 millioner views fra 900.000 personer. På Facebook har vi over 75.000 følgere, som er det næsthøjeste tal i branchen. Vores følgerne er loyale og giver os SÅ meget brugbar feedback. Denne brugerdrevne tilgang er fantastisk! Vi kan bruge folks feedback til at evaluere den fremtid, vi gerne vil have,” fortæller Jesper.

Men hvad med negativ feedback? Den er vel svær at undgå. Jesper siger: ”Vi har meget få negative kommentarer på de sociale medier, men selvfølgelig laver vi fejl, og så er der altid ’brokkerne’, som er umulige at gøre tilfredse. Der har vi en kompromisløs kompensationspolitik; vi lægger os fladt ned. Det kan aldrig betale sig at gå ind i en diskussion eller årsagsforklare, og der kommer sjældent noget godt ud af det for nogen. Så vi kompenserer og undskylder. På den måde tages brodden ud af problemet i en fart, alle kan komme videre og vores omtale lider ikke. Tværtimod.”

Vigtigt værtsskab

Og så er der medarbejderne. ”Der ligger en kæmpe opgave i at få alle medarbejdere tunet ind på værtskabstanken. Oplevelsen her i Jesperhus handler ikke om god eller dårlig service, men om værtskab. At tænke hele vejen rundt om gæsten er en kultur, der skal indarbejdes. Derfor er vi nøje i vores udvælgelse af medarbejdere, som er vores ansigt ud mod kunderne – og så er vi tilbage ved de sociale medier, vores loyale følgere og den brugerdrevne tilgang. En gammel park i et ungt setup – det fungerer optimalt for os,” slutter Jesper, før han tager os med en tur rundt i den smukke park med underholdende anekdoter i ærmet.

FAKTA:

Jesperhus Feriepark har plads til 930 familier i 153 feriehuse, 90 udlejningstelte og resten på campingpladsen.

90% af gæsterne er danskere, de øvrige 10% er fra Norge, Sverige, Tyskland og Holland.

På Feriecentret er der ca. 220.000 overnatninger og mellem 230.000 og 250.000 besøgende i Blomsterparken

Stedet beskæftiger 40 medarbejdere i vintermånederne og 330 i højsæsonen

 

Vi har spurgt en række iværksættere om deres ultimative yndlings apps.

Her er de tre vindere:


Toggl er en online tidstager for freelancere, konsulenter og små virksomheder. Det giver brugerne mulighed for at spore tid på projekter og analysere produktivitet.

”Toggl har gjort mit liv som konsulent meget nemmere! Det er hurtigt at registrere sin tid, både på computer og mobil. Og efterfølgende kan jeg med få klik udarbejde en timeseddel til mine kunder, der kan vedhæftes fakturaen.”

 

Gitte Olrik, www.noru.dk

 

 

 

Slack samler teamets kommunikation og samarbejde på ét sted. Herved kan du kan arbejde mere effektivt, uanset om det er en lille eller større projektgruppe. Check-af på din to-do liste, send opgaver videre og få overblik over projektgruppens samlede arbejde. Slack er tilgængelig på alle enheder, så du kan få adgang til dit team og dit arbejde, uanset om du er ved dit skrivebord eller på farten. Ideel hvis et team er spredt over flere lokationer.

 

”Med slack slipper vi for en masse mails blandt medarbejdere og du kan nemt integrere 3. part systemer ind i det. Hos os får alle fx en notifikation, når vi lukker en ny kunde, en potentiel kunde opretter en trial på vores produkt og når der oprettes support/salgs-tickets i Zendesk”

Søren Vesterager Guldager
www.inmobile.dk

 

Wunderlist hjælper dig med at holde styr på dine opgaver. Uanset om det er indkøbslister, arbejdsprojekter eller den daglige to-do-liste. Du kan oprette lister, afkrydse som du udfører dine opgaver og dele lister med andre.

 

”Wunderlist er min hjerne på skrift. Alt hvad jeg før forsøgte at gå og huske på, har jeg nu samlet her. Det er en frihed uden sammenligning og gør at jeg meget sjældent glemmer en opgave. Der er tilgang både fra PC og via app – og øjeblikkelig synkronicitet.

Wunderlist giver dig ubegrænset adgang til at designe dine egne lister, nøjagtigt som du ønsker og flytte dine opgaver ualmindeligt nemt mellem listerne.

Der er mulighed for gentagelseslister og påmindelser – og flere brugere kan let dele lister.

Alt i alt et redskab, som jeg bruger rigtig mange gange dagligt, og ikke kunne overskue at undvære.

Lone Vinge
www.talstaerk.com

 

Har du en super fed app du gerne vil anbefale? Tips os på mail@bizzup.dk

 

Vi ser desværre alvorlige eksempler på, at folk kan komme ud for store skattesmæk, hvis de ikke får indberettet de rigtige og gældende krav til SKAT, når de laver kørebog. Det sker, at folk bliver opkrævet flere hundrede tusind kroner, fordi dokumentationen for et kørselsregnskab er mangelfuld.

Vil du slippe for at betale dine kørepenge tilbage, er det altså vigtigt at leve op til visse krav.

Gode råd til at få din kørselsgodtgørelse for 2017

Kravene er forholdsvist simple og nemme at efterleve, men det kan jo glippe, og man glemmer nemt en tur, eller ’kommer til’ at runde op.

Det kan desværre bare ikke betale sig at sjofle med oplysningerne, men der er håb forude, hvis du er én af dem, der har svært ved at få de rette informationer med i kørselsindberetningen.

Kravene for at få kørselsgodtgørelse er dokumentation for følgende:

  • kørslens formål
  • dato
  • antal kørte kilometer
  • beregning efter satser
  • kørslen er i medarbejderens eget køretøj

Er du selvstændig erhvervsdrivende og skal have kørselsfradrag, skal du udover ovenstående også skrive, hvad kilometertælleren viste ved begyndelsen af kørslen på den pågældende dag og ved dagens afslutning.

 

Lad teknikken gøre arbejdet for dig

Med en kørebogs-app til registrering af dit kørselsregnskab sørger du for, at du får skrevet de tilstrækkelige oplysninger. Så du kan være sikker på at modtage din kørselsgodtgørelse med god samvittighed og ro i maven. Og nu er der faktisk også håb for dig, der glemmer at trykke start og stop i app’en. Med Mileage Books iBeacon registreres dine køreture nemlig automatisk – uden at du behøver at tænke på at trykke hverken start eller stop. Meget nemmere bliver det vist næppe.

Og det ér bare lidt sjovere at få lov at beholde sin kørselsgodtgørelse. Med en kørebogs-app sparer du samtidig en masse tid på den manuelle indtastning af din kørsel – tid, du kan bruge på bedre ting.

Læs mere om vores abonnementer på en app-baseret kørebog på www.mileagebook.dk

 

ALDRIG FØR ER EN TASKE SKABT MED UDGANGSPUNKT I FREMTIDENS MENNESKES DIGITALE HVERDAG, JOB OG REJSER. ELEKTRONISTA- THE CLUTCH SÆTTER NYE STANDARDER FOR FREMTIDENS HÅNDTASKE VED I ET PÅ ÉN GANG EKSKLUSIVT, OVERRASKENDE, NYTÆNKENDE OG ELEGANT DESIGN AT GØRE PLADS TIL DE UUNDVÆRLIGE GADGETS OG TEKNOLOGISKE ACCESSORIES, SOM ER BLEVET EN FAST DEL AF MODERNE MENNESKERS LIV.

 

Bag Elektronista taske-tanken står teknologiblogger, radio- og TV-vært Christiane Vejlø. Idéen opstod, da Christiane forgæves ledte efter en designertaske, som også skulle passe til et liv med både smartphones, tablets, opladere, høretelefoner og ting der hurtigt løber tør for strøm.

 

“Jeg kunne aldrig finde min telefon, mine ladere blev filtrede og der sad altid en lakrids på min tablet. Jeg kikkede efter en taske som tog mit digitale liv seriøst, men det som fandtes på markedet var lavet enten med fokus på funktionalitet eller design. Jeg ville ikke gå på kompromis med nogen af delene, så jeg besluttede mig for at lave den selv og få det hele med. Tasken skulle tage udgangspunkt i must-carry mobile devices og laves med respekt for et travlt liv på farten. Men det har været absolut afgørende, at den samtidig blev virkelig smuk og elegant og f.eks. på en forretningsrejse kan fungere både i lufthavnen, til møder, til middag og til fest” fortæller Christiane Vejlø.

 

Christiane Vejlø har personligt overset hver eneste detalje af designet og Elektronista tasken er nøje udviklet med beskyttende lommer til bl.a. smartphone, tablet, oplader, converter og småting som en USB stik, kuglepen, valuta, kreditkort, visitkort, pas og rejsedokumenter. En helt unik feature er taskens lader som leverer ekstra strøm til smartphone og tablet ligegyldig om man befinder sig i en flyvemaskine, til koncert eller på restaurant.

 

WEARABLE TRENDEN

”En af de helt store trends i det digitale landskab er wearable technology. Vi tager efterhånden for givet at vores teknologi er bærbar, men nu skal vi også kunne ”tage den på”. Teknologi og fashion har længe været meget langt fra hinanden. Den ene opslugt af funktionalitet, den anden forblændet af et lækkert ydre. Elektronista tasken bygger bro mellem de to” fortæller Christiane Vejlø, som til dagligt også rådgiver i og holder foredrag om digitale trends.

 

SESAM SESAM LUK DIG OP!

Om dagen er Elektronista tasken en elegant læderclutch med fine gulddetaljer og en praktisk kædestrop- på én gang eksklusiv, urban og moderne. På kontorbordet eller hotelværelset kan Elektronista tasken på magisk vis – via to sidelynlåse- foldes ud og give overblik over indholdet. Når det er tid til middag eller cocktails kan ejeren igen forvandle tasken og drage i byen med et design, der passer til både jeans, jakkesæt og cocktailparty.

Elektronista- The Clutch blev lanceret sidst i november i Danmark, USA, UK og Tyskland i samarbejde med det anerkendte britiske taskemærke Knomo som blandt andet bæres af den engelske IT-girl Pippa Middleton og den amerikanske skuespiller Samuel L. Jackson.

 

HER FINDER DU TASKEN:

KNOMO ELEKTRONISTA CLUTCHEN KOSTER 2150 DKK OG SÆLGES BL.A. PÅ ELEKTRONISTASHOP.DK OG I DEN EKSKLUSIVE GAZATA SHOP PÅ ØSTERBRO I KØBENHAVN

 

FØLG NYT OM TASKEN PÅ INSTRAM VIA @ELEKTRONISTA OG #ELEKTRONISTACLUTCH

Christiane Vejlø har i 10 år arbejdet i ledende stillinger i teknologibranchen. Hun er direktør i Elektronista Media, står bag det digitale livsstilsunivers Elektronista.dk, rådgiver i digitale trends, er vært på radioprogrammet Elektronista på Radio24syv, foredragsholder samt trendanalytiker i danske og udenlandske medier.

 

”Det var slet ikke gennemtænk, men processen lærte mig det.” Hun havde blot været i Danmark i få måneder, efter 4,5 år i Hamburg, da hun planlagde sit første event.

 

Hun sidder i et farvevæld af tøj. Tørklædet om hovedet et pink. Et hun har arvet af sin elskede mormor. Spraglede leggins og løstsiddende overdel. Hun tager i mod mig i Aalborgs nyeste Musikkvarter, hvor ”Byens Rum” ligger blandt alle bygge-projekterne. Kathrine Skovsgaard er formand for Aalborgs, og måske et af landets mest attraktive, iværksætterhuse. Hun var blandt de første til at flytte ind tilbage i 2013 og har været med fra starten til at indrette og udvikle huset og dets bruger. Hun elsker at søsætte projekter, fortæller hun begejstret, mens hun med store armbevægelser viser rundt i det store hus, hvor jeg bl.a. møder alt fra ”Street Studiet”, møbelsnedkere, ”Film-Arkademiet”, en DR programmør til ”Industrielle Designere”. På øverste sal sidder hun selv med sit firma Events by Skovsgaard, side om side med kollegaerne. For her betragtes de 40 selvstændige virksomheder huset rummer, som hinandens kollegaer. ”Det er af yderste vigtighed for os i bestyrelsen, at vi også har det godt socialt sammen” beretter hun.

Kathrine Skovsgaard sidder også i SMART, Aalborgs advicesory board, omkring udviklingen af byen, og hun mener, at det er essentielt for enhver by, at skabe brugerinddragelse og afgive ejerskab.

 

Det var trenden på youtube med fænomenet flashmob, som startede det hele.

”Det var helt tydeligt, hvordan det overraskende element, havde stort PR-potentiale, dog tænkte jeg slet ikke så langt dengang”, fortæller hun. Kathrine Skovsgaard kan se tilbage på de snart 300 events, hun har stået bag siden 2011, og kan nu bedre forstå resultaterne. ”Jeg var så uvidende om effekten. Det handlede blot om at bryde rammerne, og jeg anede slet ikke, hvilke muligheder der netop lå”. Det viste sig at være banebrydende, og Kathrine Skovsgaard har med sit firma Events by Skovsgaard været indstillet til fire priser gennem det sidste år.

 

Gennem de sidste par år har hun været med til at afvikle kommunale kampagner, som Men’s Health Week, Aalborg Bæredygtighedsfestival og mange flere, særligt med fokus på Street events og direkte facing med forbrugeren. ”Vi oversætter vores kunders sprog til deres kunders sprog, således kunden husker produktet. Vi skaber følelser, som huskes”. Smågriner hun. Oplevelsesdesign, kommunikation og en ordentlig omgang humor er cocktailen.

”Jeg elsker at skabe følelser hos mine kunders kunder. Det er jo helt tydeligt, de husker produkterne efterfølgende!” siger hun fast. Udover de store events, er firmaet ofte inde over mindre arrangementer, som Open by Night-tiltag og underholdning og fyldet til mindre.

 

Firmaet er under stor udvikling og den nationale efterspørgsel har gjort det muligt nu at offentliggøre det tre spor, firmaet udbyder.

”Det ene er stadig events, det andet agency og det tredje consulting” forklarer hun. Events omfatter alt fra private ønsker fra runde fødselsdage til kampagner og festivaler. Agency er mere rettet mod ønsket om eks. en musiker, en komiker mm. Consulting er baseret på oplæg, workshop og teambuilding. ”Derfor dur navnet heller ikke helt længere” forklarer hun. Men hvad det skal hedde fremover, vil hun endnu ikke røbe.

 

De sidste to år har hun stået bag festivalen AaMAZE, som er en blanding af kultur-, kunst- og musik, hvor essensen er at få undergrunden frem. Heraf er en stor del af firmaets kartotek bl.a. opstået. ”Hvorfor skal det kun være de store, som får lov at stå på en scene? Slut! Nu skal flere have lov. Basta.” griner hun. Med et fantastisk frivilligt team, har hun skabt foreningen AaMAZE, og deres planer er store.

 

I sommers blev Aalborgs først ”Pride” afviklet, hvor hun med en bekendt på få måneder fik stiftet en forening, og skabt en parade med 1500 deltagende og en Square med næsten 5000 besøgende i byens skønne bypark, Karolinelund. ”Det er særligt vigtigt for mig, at vi skaber bedre forhold og anerkender hinanden for ligeværdige” påpeger hun bestemt. Siden hun var lille, har det altid været vigtigt for hende, at alle blev behandlet fair.

 

En anden forening kaldet Iværksættermødet, som afvikles årligt på Læsø, har hende og styregruppen særligt fokus på at hjælpe iværksætteren med andet end det sædvandlige netværk. De mener nemlig, at det igen handler om at skabe personlige relationer, som får løftet virksomhederne. Gæsten er inviteret til workshops, personlig sparring og ud af vante rammer, væk fra hverdagens vaner. ”Foregik eventen i Aalborg, ville den besøgende forlade eventen kl 16, og gå glip af de unikke relationer, som først skabes, når paraderne er sunket” fastslår hun.

 

Kathrine Skovsgaard er en dame, som vil fremad, og der er ingen tvivl, om der er fuld fart over feltet. Hun har store drømme, og vil bl.a. skabe flere større nationale og endda internationale events, gerne kampagner. ”Jeg tror stærkt på, at less is more, når det udføres med hjertet” Kathrine pointerer slutteligt af, at det er slut med kommunikation på tekst. Hun tror på, at afsenderen skal skabe følelser hos modtageren og helst gennem gode oplevelser.