En spektakulær overflyvning af Danmark i forbindelse med at DATs MD-83 takker af. 

Tekst: Henrik Olsen & Claus Madsen
Foto: BongoPlanes

Begejstring, højt humør og en smule vemod. Det var følelserne, da knap 150 passagerer satte sig til rette i sæderne på OY-RUE, Europas sidste MD-83’er på dens ”Farewell Flight” efter 31 år i luften. En begivenhed som blev fulgt af luftfartfans fra mange lande i Europa.

Gå igennem en international lufthavn og man hører et mylder af sprog. Det samme kunne man sige om DATs flight DX1 en helt særlig lørdag i oktober – den spektakulære afskedsflyvning for Europas sidste McDonnel-Douglas MD-83, OY-RUE, organiseret af DAT i samarbejde med InsideFlyer.

Nyheden om denne særlige rundflyvning, arrangeret af InsideFlyer og DAT, er gået over hele verden som en løbeild, og flyentusiaster fra en række lande, både i Europa og Amerika, var rejst til Danmark for at opleve denne enestående begivenhed.

Turen var denne dag den mest trackede flyvning i verden på FlightRadar. Praktisk taget alle pladser var solgt – men lige så vigtigt: Ikke mindre end godt 32.000 fly-interesserede fulgte flyvningen online på FlightRadar24.com.

DAT, Bizz Up

DAT MD-83, Bizz Up“Har du nogensinde set København fra en DC-9?”

Nævnt i dansk sangskat

MD-83 tilhører den legendariske MD-80 serie af passagerfly med de karakteristiske hæk-motorer og det høje T-haleplan, et design, der går tilbage til nogle af de første kort- og mellemdistance passagerjets som den franske SE-210 Caravelle og den amerikanske DC-9. Det gav ikke bare slanke og ele – gante fly, men muliggjorde også aerodynamisk optimerede vinger uden motorophæng. Især DC-9 blev en stor salgssucces – og på vore breddegrader udgjorde typen i mange år rygraden i SAS’ flyflåde. Derved blev den til lidt af et ikon – og hvem husker ikke Peter Belli’s sang ”Har du nogensinde set København fra en DC-9?”

Det sagde passagerene

“Jeg kommer fra Brasilien, men bor i Italien. Jeg fløj hertil i går fra Bologna. Jeg har aldrig fløjet i en MD-83. Denne flytype var ikke særlig udbredt i Sydamerika, så det er måske den sidste chance, jeg får i mit liv!” João Machado fra Brasilien ”Jeg har fløjet utroligt mange gange fra København til Stockholm og til München med DC-9 og MD-fly, så med denne flyvning er det som at være hjemme igen. Jeg er så glad for, at jeg meldte mig til denne flyvning” Brian Mikkelsen fra Ringsted ”Jeg var nødt til at få en billet til denne tur. Som soldat havde jeg tre udsendelser til Afghanistan mellem 2010 og 2012, og alle mine flyvninger til og fra landet var med DAT. Efter seks måneder i ørkenen var det fantastisk at komme ombord på DAT-flyet – at tale med andre danskere og igen smage rugbrød og frikadeller. Jeg må indrømme, at da jeg hørte Jesper Rungholm tale om Afghanistan-flyvningerne, kneb jeg en lille tåre. At være ombord i dag er en ”trip down memory lane” for mig” Rasmus Østergaard fra Viborg ”Min ven og jeg arbejder i Amsterdams Schiphol lufthavn. Vi har begge en svaghed for flyvning, og jeg elsker gamle fly. Så vi tog bilen og kørte de 12 timer med 1,5 times søvn for at være med på denne flyvning” Rick Fleuren fra Amsterdam.

Rungholm fortæller historier undervejs

Ruten var blandt andet et stort “MD” over Danmark (kilde: FlightRadar). Og mon ikke FlightRadar billedet bekræfter Rungholm og Møllers flyver-evner. Undervejs fortalte Rungholm historier fra OY-RUEs bemærkelsesværdige indsats i DAT, fra VIP-flyvninger med det danske fodboldlandshold, verdensturnéen i 2013/14 på vegne af sponsor Coca Cola og FIFA som optakt til verdensmesterskaberne i fodbold, til mere barske flyvninger til Afghanistan med danske soldater – til Kabul og til Helmand. Klokken 14:00 startede så push-back og en 1,5 times flyvning over Sjælland, Fyn og det østlige Jylland. Rungholm og hans co-pilot, luftkaptajn Klaus Møller, havde lagt sig fast på en rute, der på FlightRadar tegnede et stort MD over Danmark. Herudover var der low pass flyvning over Roskilde og København. Og ved landing fik flyet en vand salut som anerkendelse af brændvæsnet i Københavns Lufthavn. De hårde drej og krængninger gik ikke ubemærket hen over passagererne, der derved fik sig en ekstra oplevelse. Som Jesper Rungholm sagde: ”Vi har ikke trænet det her – og da vi samtidig har en hel del vind i denne højde, så vi håber, det går.”

DAT MD-83, Bizz Up

Den farverigeste fugl

MD-8x serien er derfor blevet en sjælden fugl på den europæiske himmel, men det er til gengæld den farverigste af dem alle, DATs ”fodboldflyver” OY-RUE, der nu takker af. OY-RUE blev bygget i 1990 og fløj de første år for Airtours. Siden bar det farverne af Sunwings, AOM og Spanair, før det i 2010 indgik i DATs flåde. Flyet blev nok mest kendt, da det i 2014 fløj verden rundt for det internationale fodboldforbund, FIFA, og dets sponsor, Coca-Cola. Flyet har ikke bare beholdt sin lakering fra denne tur, men også sin tilknytning til fodboldens verden, senest som maskinen, der i en VIP-kabineindretning har fløjet med det danske fodboldlandshold i forbindelse med både EM-2020 og VM kvalifikationskampe.

CEO og aktiv pilot fløj den sidste tur

Passagerene blev tilmed mødt ved gaten af DAT-direktøren, Jesper Rungholm, personligt, som også gennemførte flyvningen i det venstre cockpitsæde. Jesper Rungholm, som stadig er aktiv pilot i flyselskabet, har lige så mange års erfaring, som det legendariske fly har år på bagen. Og den erfarne DAT-chef ved, at tiden er løbet fra det legendariske fly. Nostalgi har ingen plads i et moderne luftfartsselskab. Nu er tiden så kommet til en afsked fra DAT, og på initiativ af InsideFlyer har selskabet valgt at gennemføre en unik rundflyvning.

En engels tålmodighed

En veloplagt kabinebesætning bestående af Charlotte Friis Fischer, Lene Færch og Søren Munch tog sig af passagererne – med en engels tålmodighed når midtergangen igen og igen var blokeret af glade entusiaster med kameraer på vej til og fra cockpittet.

”At arbejde på MD-83 er helt anderledes end at arbejde på en ATR eller en Airbus. Dette fly er i sin helt egen klasse. Det er Dronningen, som vi siger. I DAT har vi brugt MD83’eren til ad-hoc flyvninger. Det er ganske specielt og det er bare en lille gruppe, der flyver med denne maskine,” fortæller Charlotte Friis Fischer.

Om InsideFlyer

InsideFlyer er for dig som ofte rejse og ønsker mere ud af hvert rejsedøgn.

Uanset om du er på forretningsrejse eller på ferie. Vi guider dig til at optjene flere bonuspoint, finde gode tilbud og få mere ud af rejsen og generelt give dig unikke muligheder på vores løbende events, som netop denne “DAT MD83 “Mad Dog” Farewell Flight”.

Læs mere, se video og fotos på www.insideflyer.dk og Instagram.