Vi har talt med livstilsekspert og bilentusiast, Christian Grau, om biler og business. Hvad signalerer vi med den bil vi kører i. Christian Grau underholdt 120 erhvervsfolk til arrangementet, Biler, Bobler og Business og gav stof til eftertanke.

”Jeg vil gerne starte med at sige undskyld” siger Christian og fortsætter ”Jeg vil gerne undskylde for, at jeg kommer til at træde nogle over tæerne, fordi mine beretninger om typebestemmelser er lavet ud fra hvad jeg ved og mener, og ikke hvad der nødvendigvis helt er 100% rigtigt. Jeg kommer også til at sige onde ting om biler jeg ikke kan lide – så undskyld til jer, som kører i en Citröen Berlingo.”.

”I ved slet ikke hvor meget en bil siger om mennesker” siger han og fortæller. ”Prøv og forestil jer, at I har fået en ny nabo. I har jævnaldrende børn som gerne vil lege. Naboen kører i en Citröen Berlingo – derfor er der ikke noget problem i at sende børnene gennem hækken for at lege. Hvad er det værste der kan ske – en gang fingermaling som ikke kan gå af? Herre Gud!” siger Christian Grau, med en afslappet attitude. ”Hvis naboen derimod kører i en stor fed, sort Hummer, så begynder vi måske at blive mere skeptiske. Skeptiske over, om børnene overhovedet når ind til hoveddøren inden de bliver ædt af kamphunde”

Hvilken bil kører dine ansatte rundt i?

Christian fortæller også man som virksomhed, skal tænke over hvilken bil man selv eller ens ansatte kører i, når man skal til forretningsbesøg. Det er ikke ligegyldigt hvilken bil der kommer trillende ind på parkeringspladsen, fordi bilen udstråler en form for succes eller mangel på samme i virksomheden. Selvfølgelig behøver det ikke altid være tilfældet, men ofte er det sådan det er. Lad os tage et eksempel med en mand, som sælger blækpatroner:

”En sælgers bil kan deles op i tre felter: Ondt af manden, smertefri og ondt i røven felt” fortæller Christian Grau og forklarer videre. ”Hvis en sælger af blækpatroner kører i en Bentley, så får man fandeme ondt i røven. Selvom jeg var dødsdømt og skulle bruge blæk til at printe min benådning, så ville jeg aldrig købe den af denne sælger.” Bilen udstråler ekstravant, blærerøv og succesrig.

Derimod mener Christian, at hvis sælgeren kører i en Chevrolet Spark, så ville han købe flere års forbrug af blækpatroner – i håb om, at sælgeren har fået råd til en ny bil til næste gang. En Chevrolet er i ”ondt af manden”-del af skalaen.

Som virksomhedsejer er det vigtigt, at du tænker hvilken bil dine ansatte kører rundt og repræsentere virksomheden i. Brandopfattelsen starter allerede på parkeringspladsen – og derfra har køber en fordom om virksomheden, sælgeren og hele virksomheden.

Christian Grau havde en lille test med til de mange erhvervsfolk. Fire forskellige personer og fire forskellige biler. Hvem kører i hvilken bil? Efter nogle minutter med masser af diskussion var det tid til at løfte sløret. En mand våger pelsen og kommer med sit bud på, hvem der kører i hvilken bil. ”Hvor mange er enige?” spørger Christian Grau salen. 75 % rækker hånden i vejret og afventer i spænding det korrekt svar fra livsstilsoraklet. Men det kommer ikke. ”Jeg har ikke svaret. Jeg har bare fundet nogle tilfældige billeder af mennesker og biler. Men er det ikke sjovt, hvor mange af jer der har en klar holdning til hvem der kører i hvad og hvem de er ud fra hvilken bil de kører?”

Hvilken bil kører Danmarks ældste youtuber, bagedronning, TV darling, og ikke mindst erhvervskvinde?

Se videoen herunder, og se om Christian kan gætte hvilken bil Rose kører i.

Denne artikel er sponsoreret i samarbejde med digitalafbetaling.dk.