Ønsker du at få mere ud af de sociale medier? De er her nemlig for at blive, og de kan være med til at tage din virksomhed til nye højder, hvis du forstår at bruge dem rigtigt. Det kan godt være, at de kommer til at hedde noget andet med tiden – Ligesom da vi gik fra MySpace til Facebook. Uanset navnet på platformen, så er der nogle klare grundidéer, som du kan bruge for, at få mere ud af din digitale kommunikation.

Vær mere aktiv

’Vær mere aktiv’, det lyder måske meget simpelt, men det er alligevel svært at holde ved. Mange virksomheder undlader typisk af dele ting på sociale medier, fordi de tænker, at den organiske rækkevidde er faldende og folk alligevel ikke ser det. Men det er blot starten på en ond cirkel.

Sociale medier er alle styret af deres egen algoritme, der primært prøver, at vise det bedste content først på platformen, fra de sider som platformen dømmer ’aktiv’. Derfor er det essentielt, at man er aktiv på platformen, så man står bedre stillet i forhold til at få sit content ud.

Lyt til dine kunder

De sociale medier er også et kraftigt værktøj til at få brugerindsigt. En undersøgelse viser, at 55% bruger sociale medier til at klage over virksomheder. Det er derfor essentielt, at du har en tilstedeværelse på disse platforme, da du ikke vil have negativ omtale uden i det mindste selv at være tilstede. Din tilstedeværelse kan være med til at forvandle en dårlig oplevelse til en god.

Find derfor folk der er interesseret, eller taler om dine niche og lyt til dem – Begynd derefter at kommenter, like og spred noget værdi, som de faktisk husker. Din aktivitet øger kundernes engagement og kan gøre forskellen på om de vælger din service frem for en anden.

Content skal uddanne, ikke sælge

En stor fejl, som mange virksomheder gør på diverse sociale medier, er, at de prøver at sælge for meget til deres følgere. Det ideelle content en virksomhed skal putte ud, skal give værdi til følgerne, uden nødvendigvis at forvente et salg i retur.

Det kan måske lyde modstridende med en virksomheds formål om at skabe vækst. Men brugerne på diverse platforme som Instagram, Facebook og YouTube er blevet så vant til, at folk konstant prøver at sælge dem noget. Dette har gjort brugerne mindre modtagelig overfor det meste content.

Hvis en virksomhed som duglemmerdetaldrig.dk, der sælger oplevelsesgaver, gerne vil promovere deres forslag til julegaver 2019 – så skal dette eksempelvis ikke gøres med et udgangspunkt i at sælge dem oplevelserne. Den content skal tværtimod prøve at uddanne følgerne om oplevelserne og fremvise det på en spændende måde, der giver værdi i et eller andet format. Værdi kan f.eks. bringes ved at lære dem noget nyt eller blot underholde dem.

Dit content skal derfor bruges som et branding tool, der uddanner potentielle kunder om din virksomheds kerneværdier. Ved at sætte din fokus på at skabe content der giver værdi, så vil du opleve et større engagement fra brugerne. Dette kan så på sigt lede til mere loyale følgere, der vil opsøge din service.

Hold dig inde for linjerne

De sociale medier giver god mulighed for at komme tættere på sine kunder og samle data omkring dem til annoncering. Dette gør at kampagner kan laves mere målrettet. Kunder kan segmenteres i flere kasser, så man ved hvem man skal henvende sig til med bestemte produkter og løsninger. Der er dog en fin linje mellem segmentering og ulovlig profilering.

GDPR er en EU-lov, der er med til at styrke persondatasikkerheden og giver privatpersoner mere ret over den data, der bliver samlet omkring dem. Det er vigtigt, at man som virksomhed på de sociale medier har styr på dette, og gør det tydeligt i sin ’Privatlivspolitik’, når der indsamles data fra brugeren. Hvis du er i tvivl omkring dette, så kan det være en god idé at besøge karnov.dk, der er en vidensbank inden for diverse erhvervsrelevante emner som jura og økonomi. Hos dem kan du få dybere indsigt og skabe samråd med andre skarpe hjerner.

Benyt dig af disse metoder og få mere ud af de sociale medier med din virksomhed.