Creative sound, bæredygtighed, Bizz UpSkal en højtaler altid bare være en kasse der laver lyd, og intet andet? Det mener de unge iværksættere fra Creative Sound bestemt ikke. I deres nystartede virksomhed, bruger de deres tid på at udvikle og nytænke lyd. Deres målsætning er at give et skub til lydindustrien, og inspirere andre til at tænke ud af boksen. Dette kombinerer de med et brændende ønske, om at være et fyrtårn for bæredygtig udvikling.

Tekst: Lise Korsgaard
Foto: Lukas Lindberg

De bæredygtige forretningsmodeller strømmer frem i det danske start-up-miljø. Creative Sound byggede deres produkt, ”Jerrycan MK I”-højtaleren, af en brugt militær-benzindunk. Fremfor at købe nyt materiale til at skabe rammen om lyden, indsamler de i stedet brugte benzindunke, og det er langt fra tilfældigt.

”I stedet for at der skal udledes Co2 og bruges ressourcer på at producere en ny Jerrycan dunk, har vi valgt at benytte de ældre modeller, som alligevel bare står og samler støv på et lager,” fortæller én af de fire stiftere, Mads Bjerre. Men det er ikke kun bæredygtigheden, som drengene ligger vægt på, ved valget af jerrycan.

LÆS OGSÅ

Iværksætteri får langt bedre betingelser med en professionel bestyrelse

”Hvis jerrycan-højtaleren var bygget ud af en nyproduceret, skinnende benzindunk, ville den være kedelig. Men når man bruger en benzindunk, som har været brugt i militæret, så får højtaleren pludselig en historie og en personlighed. Det giver en unikhed til alle produkter, at ikke to er ens. Produktet bliver personligt for kunden og skiller sig ud fra den sædvanlige masseproduktion,” fortæller Mads Bjerre.

Creative sound, bæredygtighed, Bizz Up

Konceptet med at føre personlighed og bæredygtighed ind i produkterne, vinder mere og mere indpas og vi skrev senest om det i Løvens Hule-casen, Wall Pipe. Det er også noget som vil blive medbragt til fremtidige produkter fra Creative Sound og ikke kun når det tænkes rammen for lyden.

Som et nyere initiativ, er drengene fra Creative Sound også begyndt at producere bæredygtige bæreseler, som tilkøb til deres jerrycan-højtaler. Her benyttes sikkerhedsseler, som bliver udvundet fra kasserede biler. Både af den grønne årsag, men også af praktiske og æstetiske årsager.

Sikkerhedsselerne får de igennem deres samarbejdspartnere hos Salling Autogenbrug.

”Disse samarbejder er altafgørende for at vi kan vækste i Creative Sound,” fortæller Mads Bjerre. ”Ét er af vi kan lave produkterne billigere ved at genvende, men samarbejderne giver også noget til produktet ligesom personligheden og historien, ved at bruge noget der har haft et andet liv tidligere: Samarbejdet om at skabe noget sammen, som også tjener et større formål, det er en stor del af drivkraften” slutter iværksætteren.