Evnen til at kunne ændre kurs, når vinden pludselig blæser i en anden retning, er en god evne at have, som virksomhed. Med ganske kort varsel blev store dele af Danmark lukket ned og mange ledere og medarbejdere blev tvunget ud i et eksperiment med hjemmearbejde, digitalisering og nytænkning, som aldrig før.
Fald i medarbejdernes produktivitet?
For mange ledere betød det en kæmpe frygt for et stort fald i produktiviteten blandt medarbejderne, men hjemmearbejdet er – tværtimod – mange steder gået over alt forventning. Omstillingen til hjemmearbejdet har for flere været overraskende gnidningsfrit, selvom hverdagen er vendt på hovedet i mange familier.
Mange ledere har ligefrem oplevet større produktivitet blandt medarbejdere end normalt. Den enkelte medarbejder ligger de timer det kræver, på de tidspunkter af døgnet, hvor de er mest effektive. Det kan diskuteres hvor godt det er på den lange bane, at arbejdet og hjemmelivet flyder så meget sammen, men i en situation som denne, fortjener vi alle et klap på skulderen.
Varer, levering og service i topform
Det er meget bedre at omtale alle danske virksomheder i en stor pulje. Vi har virksomheder på mange forskellige markeder og i mange forskellige brancher. Ikke alle brancher har haft det lige godt under krisen vi har set, men langt de fleste har holdt fanen højt og ændret deres strategi for at holde biksen kørende.
Vores kære byggemarkeder har stået i en situation, som så mange andre, at de ikke har kunne invitere forbrugerne eller håndværkerne ind på deres store lagre, hvor de kan købe og nærstudere diverse byggematerialer og værktøj.
Når danskerne er buret inde i deres hjem, så kommer alle de gode gør-det-selv ideer op i dem, og så går det ikke, at byggemarkederne holder lukkede. Det har byggemarkederne heldigvis løs til første klasse. Se bare Davidsenshop.dk, som har åbnet op for ”afhentning af Bestil og Hent-ordrer”. Med Bestil og Hent kan du bestille og betale varerne hjemmefra via. webshoppen. Så pakker butikken dine varer til dig og sender en SMS indenfor 3 timer, når orden er klar til afhentning.
Restauranter har på samme måde lukket helt ned for besøgende. Vi kender selvfølgelig alle take-away i forvejen, men nu er alle hoppet med på den bølge.
Værdikæden finpudses
Der ses en vild udvikling i virksomhedernes strategier og der nytænkes på alle fronter. Der kommer flere steder til at være ugentlige hjemmearbejdsdage i fremtiden. Tilliden til medarbejderne i de enkelte virksomheder er steget og alle har givet en hånd med, for at holde tandhjulene i gang.
Udviklingen ses både i virksomhedens støtteaktiver og primære aktiviteter. Det hårde arbejde skaber værdi for kunderne og hermed virksomhederne selv i sidste ende. Infrastrukturen er blevet strømlinet og alle menneskelige ressourcer har kunne fokusere på deres eget arbejde.
Som før skrevet er den udgående logistik, samt marketing og salg, der hvor virksomhederne virkelig har lagt kræfter i. Alle er nu online både på arbejdet og i privaten. Selv når vi ikke er underlagt restriktioner mere, så kommer mange virksomheder til at holde fast i de ting, de har lært under nedlukingen. Få virksomheder kommer til at gå tilbage til tingene helt som de var, og det kan være for sit bedre.