Nedlukningen har været dyr for Mona Lagoni – privat rådgiver i arbejdsmiljø – men hun fandt en niche, og det har været sjovt.
Tekst: Lone Lærke Krog
“Det gælder om hele tiden at være relevant for kunderne.” Sådan lyder budskabet fra Mona Lagoni, Dansk Arbejdsmiljø.
Kerneydelserne blev udskudt
En måneds tid før jul fandt hun ind i et helt nyt forretningsområde, da hun begyndte at udføre COVID-19 tests for sine kunder. En opgave, der har sørget for, at hendes årsregnskab er kommet i hus og sørger for, at hun holder skindet på næsen i en tid, hvor samfundet kører på vågeblus.
“COVID-19 test er næsten det eneste, jeg kan lave i øjeblikket. Der er ikke meget efterspørgsel på mine kerneydelse. Mange opgaver er blevet udskudt”, fortæller hun.
Dansk Arbejdsmiljø rådgiver virksomheder om alt fra ergonomi, kemi til stress og APV.
Da anden bølge af COVID-19 smitte begyndte midt i efteråret 2020, begyndte der at være langt mellem aftalerne. Kunderne havde fået andet at tænke på. Da åbnede der sig et nyt forretningsområde for Mona Lagoni og Dansk Arbejdsmiljø.
“Nogle af mine samarbejdspartnere spurgte, om jeg ikke skulle lave tests. Jeg var skeptisk. Men så tænkte jeg, at det er god måde at holde kontakten til kunderne på.” fortæller Mona.
Efterspørgsel blev til oplæring
Mona Lagoni blev oplært i at lave PCR-test og fik en aftale med et laboratorie. I slutningen af november kom hun på banen med sit nye tilbud om hurtig-test og ekspress-test. “Der har vist sig at være efterspørgsel. Jeg har virkelig hjulpet nogen. Den korte svartid er kroner og øre for mange virksomheder. Man kan få svar helt ned til fem timer – og får en attest med”, fortæller hun.
Dansk Arbejdsmiljø har først og fremmest markedsført sig via de sociale medier og har sendt tilbud til sine eksisterende kunder. Virksomheder i Thy, Mors, Salling og Han Herred. De har brugt tilbuddet om test, hvis der har været en smittet blandt medarbejderne – eller en af dem har været nærkontakt til en smittet.
I november var der behov for mange tests, fordi smittetrykket var så højt. Efterhånden som nedlukningen har varet nogle uger, er der dog ikke længere så stort et smittetryk.
Udvikling i stedet for udfordring
Mona Lagoni ser frem til, at hun forhåbentlig snart igen får ordrebogen fyldt med konsulentopgaver inden for sine kernekompetencer. Test-opgaven er derfor en lille del af forretningen og arbejdstiden, men det er et godt supplement til kerneydelsen. Frem for alt betyder det alverden for Mona Lagoni, at hun konstant udvikler sin forretning efter, hvad der er relevant for kunderne.
Det begyndte egentlig i foråret, det her med at tænke på den måde. Dengang ordet samfundssind fik betydning. Mona Lagoni begyndte at tilbyde gratis rådgivning til kunderne om tiltag til at forebygge coronasmitte.
Det var dengang, hun og Frisør Karma i Thisted kom i de landsdækkende medier med en historie om, hvordan man kan genåbne en frisørsalon uden risiko for coronasmitte mellem kunder og ansatte. Læs artiklen her.
“Det var tanken om, hvordan vi kunne bidrage til, at samfundet blev holdt i gang på en sikker måde. Hvordan kunne vi række hånden ud?” Men selvfølgelig kan man ikke leve af samfundssind alene, og det har Mona Lagoni heller ikke gjort.Hun søgte lidt fra en af regeringens hjælpepakker i foråret. Siden har hun klaret sig selv.
“Jeg sætter mig ikke bare på hænderne.” fortæller Mona og fortsætter, “Det er COVID-19 testene et godt eksempel på.” Corona-krisen er et boost til at bryde vanetænkningen og udvikle sin forretning konstant, så man er relevant for kunderne. “Det har været et udfordrende år, men det har været sjovt”, siger Mona Lagoni.