Hvad tager du med til firmareceptionen? To flasker rødvin? Ligesom alle de andre? Det er ikke fordi det er en dårlig gave – det er sikkert to rigtig gode flasker, som du har udvalgt meget nøje. Eller også har du taget dem af dit lager fra din egen reception, hvor du fik 300 flasker. Måske har du allerede luret, hvor vi vil hen…

Skrevet af Lise, Bizz Up

Den mest kendte gave på gavebordet til firmareceptionen er og vil nok alle dage være rødvinen. Klassikeren som ofte gør værten umættelig rig på de gode druer. Og der er ikke noget galt med at give rødvin. Du har sikkert tænkt ”Jeg kan ikke komme uden noget, hvad skal jeg have med”, men hvad med, at du i stedet tænkte ”hvordan kan jeg bruge denne lejlighed med alle de forretningsforbindelser, til at fortælle hvem jeg er”. Lad os komme med et par bud på hvordan du kan gøre receptionsgaven lidt mere meningsfuld.

Lad være at pakke det ind

Er det en potentiel kundes firmareception, som du gerne vil i kontakt med? Så er der egentlig ikke nogen grund til at pakke det ind. Bogstaveligt talt. Vær gerne lige frem, hvis du har et skjult budskab i din receptionsgave. Det er ikke kun modtageren, som dit budskab kan være interessant for, men også alle gæsterne. Et godt eksempel fra den virkelige verden: Inger var ledig bogholder og havde netop fået tilkendt flexjob efter en ulykke. Nu skulle hun finde et job. Men Inger havde haft et fast arbejde gennem mange år, og det med at sparke døre ind og søge job, var ikke lige hendes stærke side. Men heldigvis fejlede hovedet ingenting. Hvilket jo er heldigt, når man er bogholder. Så Inger tog alternative metoder i brug. Der var en stor åbningsreception i det lokale iværksætterhus, hvor alle var velkommen. Hun købte en blomst. En orkidé som blomstrer år efter år, og som ikke er til at slå ihjel. Så var symbolikken på plads. Hun vedhæftede et lille kort: ”Tillykke! Mvh Inger, ledig fleksjobber i bogholderi” og så efterfulgt af hendes telefonnummer. Inger talte ikke med en masse mennesker den dag, men hun havde job dagen efter. Flere havde set hendes skilt og havde ringet til hende.

Ram det ind

Citatplakater og sjove plakater er som regel en sikker vinder. Noget som modtageren kan hænge på enten på kontoret eller derhjemme. Men husk lige to ting, når du giver en plakat. Gør den klar til at hænge op. For det første er det bare irriterende at man skal ud og købe en ramme inden man kan bruge sin gave, så gør plakaten klar til brug. Så står den også super flot på gavebordet, så de øvrige gæster kan se budskabet. Og det bringer os frem til ”for det andet”: Vælg dit budskab med omhu. Det vigtigste er selvfølgelig at plakaten er så fed, at den kommer op og ikke ender i skraldespanden, men dernæst skal det jo helst være dig/din virksomhed de har i ”top of mind” hver gang man kigger på den. Både modtageren, men også alle andre som måtte gå fordi. Det kunne være dit eget design eller motto – så må man gerne sætte sit logo på.

Undgå rødvinsfælden

Hvis du alligevel kun kan komme i tanke om to flasker god rødvin som den oplagte receptionsgave, så prøv i det mindste at hoppe med på næste bølge. Rødvinen har nemlig fået stærk konkurrence. De seneste år, hvor Gin & Tonic har fået en renæssance, så har ginen fået en større og større andel af gavebordet rundt om til firmareceptionerne. Mange store brands og nye iværksættere har kastet sig ud i at lave nye varianter af gin, så udvalget er efter hånden også stort. Vælg en gin af god kvalitet i en flot flaske, måske med en særlig historie og husk altid tonic. I kortet kan du skrive opskriften på en variant du selv vil anbefale efter en lang arbejdsdag (hold ikke igen med historiefortællingen), F.eks. Gin Fizz. Så skiller du dig igen ud og de gemmer måske dit kort med opskriften på til senere brug.