Webfilm er et MUST i dagens markedsføringspalette og mulighederne er mange. Men webfilm er ikke bare webfilm. Der er mange typer og stor forskel på den værdi de forskellige filmtyper giver dig og dine kunder.

  • Har du fx brug for en film til at peppe jeres næste messestand op?
  • Eller en film der fortæller om det nye produktsortiment?
  • Eller har du mere brug for en film, som skaber positiv opmærksomhed og øger jeres kendskabsgrad?
  • Eller måske en film, som kan aflaste kundesupporten og supplere jeres FAQ-side?

Det forkromede råd inden du begynder en større eller mindre filmproduktion er, at gøre det klart HVORFOR du har brug for en webfilm og HVEM din målgruppe er.

Uden dén viden, er det svært at vælge den rigtige filmtype og svært efterfølgende at vurdere, om filmen(e) har gjort en værdifuld forskel for din virksomhed.

Men for at lette din vej gennem “webfilms-junglen”, har jeg herunder listet 5 filmtyper, som kan gøre en positiv forskel for din virksomhed

Profilfilm

Det er generelle film, som kommer hele vejen rundt om din virksomhed og giver et indtryk af både produkter, medarbejdere, domicil og virksomhedens mission.

  • Vælg denne filmtype hvis du ønsker en all-round film, der kan bruges både på hjemmesiden, de sociale medier, i nyhedsbreve til messer og i fx signaturer
  • Undgå denne filmtype hvis du har brug for en mere præcis vinkling og allerede kender den præcise målgruppe

Brandingfilm

Det er profilfilm med lidt mere kant og fokus på de detaljer, som gør din virksomhed unik i markedet. Det er også film som kan udfordre seeren og bryde med forventningerne.

  • Vælg denne filmtype hvis du ønsker at skille dig ud og tør fortælle en skarp og god historie om din virksomhed
  • Undgå denne filmtype hvis du er uklar på hvilken historie du vil fortælle om din virksomhed eller  ikke har lyst til at udfordre kundernes forventninger

Kampagnefilm

Det er film med et klart fokus.Det kan være på en særlig ny produktlinie, et godt tilbud eller et konkret emne indenfor en bestemt tidsperiode.

Kampagnefilm kan bruge alle virkemidler i kampen om målgruppens opmærksomhed og det er ofte godt at overraske modtagerne ift. både stil og indhold.

  • Vælg denne filmtype hvis du lancerer noget nyt i virksomheden eller har et meget præcist budskab, som skal nå ud til en afgrænset målgruppe
  • Undgå denne filmtype hvis du er usikre på budskab eller målgruppe

Mobilfilm

Det er film optaget med din egen mobiltelefon og udgivet råt fra telefonen eller efter en hurtig redigering. Det er film, som kan produceres når som helst du har tiden til det og behovet opstår.

  • Vælg denne filmtype, når det drejer sig om meget aktuelle begivenheder som skal dokumenteres og du har overskuddet til det.
  • Undgå at bruge denne filmtype til mere komplekse budskaber og i sammenhænge hvor dit eller virksomhedens omdømme er på spil.

Produktfilm

Det er film, som fokuserer på dine produkter og de fordele kunderne kan have af dem.

Men produktfilm kan også fungere som supportfilm, som instruerer dine kunder/brugere i brugen af produkterne og dermed sparer jer for tid og øger serviceniveauet for kunderne.

  • Vælg denne filmtype, hvis dine kunder har brug for ekstra information, som er svær at formidle skriftligt eller hvis jeres produkter er komplekse at installere, bruge eller vedligeholde
  • Undgå denne filmtype, hvis dne produkter er enkle og selvforklarende og sats i stedet på gode stillbilleder og tekst

Vigtigt at være opmærksom på, inden filmproduktionen:

Webfilm er et stærkt formidlingsværktøj, men det er selvfølgelig ikke en mirakelmedicin. Så der er tidspunkter, hvor jeg ikke vil anbefale en filmproduktion:

  • Hvis du fx står med et omfattende og kompliceret budskab til en relevant og kompetent målgruppe, så vil tekst og stillbilleder ofte være en nemmere og bedre løsning
  • Hvis du forventer, at få en viral succes med din færdige webfilm (Det er man som afsender aldrig selv herre over)
  • Hvis du ikke har tiden eller lysten til at finde frem til hvilke budskaber som skal med i filmen eller ikke har overskuddet til at forberede og gennemføre en filmproduktion fra idéfase til færdig og godkendt webfilm

Men bortset fra disse situationer vil jeg på det varmeste anbefale alle virksomheder og organisationer, at bruge webfilm meget mere og opleve hvor stor værdi en god webfilm kan tilføre dig og dine vigtige budskaber.

Skrevet af vores videoekspert: 

Zune Holm
BELLAMONDO Films
TlF.: +45 29 82 40 10
Mail: zune@bellamondo.dk
Web: www.bellamondo.dk