Når bestyrelser er dynamiske ligesom deres virksomheder, ses det på bundlinjen. Karina Boldsen er professionelt bestyrelsesmedlem og deler sine bedste råd for kommende bestyrelsesmedlemmer såvel som virksomhedsejere med behov for at rekruttere til bestyrelser.

Tekst: Per Andreasen
Foto: Privatfoto

Hvis Karina Boldsen fik chancen for at gøre sin karriere om, ville hun tage en bestyrelsesuddannelse meget tidligere. Hun fik selv sin debut som bestyrelsesmedlem uden. Hun har siden taget flere og ser tydeligt gevinsten i en bestyrelsesuddannelse.

Som personalechef i Salling Group fik hun mulighed for at være med til udvikling og etablering af flere eksterne uddannelser. Samarbejdet udviklede sig og resulterede i en plads i bestyrelsen for Aarhus Business College. Uddannelsesområdet og talentarbejde er fortsat en af hendes foretrukne nicher.

“Der er af en eller anden grund ikke prestige i at sidde i bestyrelserne i uddannelsessektoren. Det er ellers vanvittigt interessant at arbejde med fundamentet for de unge talenter, for det er jo dem, vi skal leve af og inspireres af,” siger Karina Boldsen.

Efter skiftet til HR director i Vestas fik Karina Boldsen flere muligheder for at udvikle sit professionelle bestyrelsesarbejde. Blandt andet fordi hun selv fortalte, at hun fandt arbejdet interessant. Bestyrelsesposter i Dansk Industri og Vækstforum satte herefter for alvor gang i Karina Boldsens bestyrelseskarriere.

Hænderne bag ryggen!

Et af Karina Boldsens lærerige øjeblikke var, da hun som bestyrelsesmedlem gik ind i en ingeniørvirksomheds daglige opgaver. Bestyrelsen havde færdiggjort en employer brandingstrategi, og på grund af hendes kompetencer på området blev hun bedt om sparring. Men hun gik med egne ord straks i “løsnings-mode”. Det dur ikke at gøre som bestyrelsesmedlem.

“Det ligger dybt i mig, at jeg vil hjælpe. Men som del af bestyrelsen bør man holde sig til at sparre og stille relevante spørgsmål. Jeg skulle i stedet have brugt tid på at klæde HR-direktøren på til opgaven. Heldigvis lykkedes det alligevel, men det var på ingen måde en optimal proces,” siger hun.

Siden dengang har Karina Boldsen gjort en dyd ud af at holde hænderne på ryggen, når hun stikker hovedet ind i de enkelte virksomheder. Som bestyrelsesmedlem skal man respektere rollerne i organisationen.

Ked af kvoter

I 1990’erne sad Karina Boldsen som ene kvinde i Spar Nords (dengang Spar Bank Vest) ni mand store dealer-afdeling. Her beviste hun sin værdi ved at rådgive kunder på investeringsområdet. Iført sorte jakkesæt og manchetskjorter gik hun til opgaven på lige fod med sine mandlige kolleger – uden at tænke over forskellene.

“Min første kjole var min bryllupskjole. Jeg skulle langt hen i min karriere, før det gik op for mig, at jeg hellere måtte være mere mig selv end en kloning af andre,” siger Karina Boldsen.

De seneste mange års diskussioner om kvindekvoter i bestyrelser har ikke bidt på hende. Når en virksomhed skal finde nye bestyrelsesmedlemmer, bør den forholde sig til strategien og rekruttere de rette kompetencer ud fra den. Løsningen vil som regel være lettere at finde i ansøgernes CV end i deres sidste ciffer i personnummeret. Derfor tror Karina Boldsen slet ikke på, at kvoter kan løse udfordringen med manglende diversitet.

“Det handler om at identificere de kompetencer, som skal til for at løse virksomhedens strategiske udfordringer. Jeg ville være meget ked af at blive valgt ind i en bestyrelse på baggrund af mit køn. Men når det er sagt, er der en sund diversitet, når begge køn er med. Det gælder også, hvis man mixer nationaliteter, fagligheder og personligheder. Jo flere vinkler vi har på emnerne, desto bredere og dybere bliver diskussionerne. Det er deri værdiskabelsen kan ligge,” siger hun.

Find dine kompetencer

Hvis du drømmer om at gøre karriere i bestyrelser, skal du ifølge Karina Boldsen være helt tydelig omkring, hvor du kan bidrage i en virksomhed. Nogle profiler gør sig godt til opstart af nye virksomheder. Andre er bedst til drift, mens nogle – ligesom Karina Boldsen – har mest styr på at sikre vækst og forberede virksomheder til salg. Alle styrkerne er vigtige på forskellige stadier i en virksomheds livscyklus.

Når man er valgt til bestyrelsen, er man der ikke for resten af livet. Bestyrelsen arbejder typisk ud fra en strategiplan for en given periode. Når den er overstået, skal der ofte ske noget andet. Man kan godt blive genvalgt, men man bør overveje, om man fortsat kan sikre værdiskabelse, eller man har løftet virksomheden maksimalt med de evner, man har. Så er det måske tid til at trække sig og sikre nye, relevante kræfter,” forklarer Karina Boldsen.


LÆS OGSÅ: GUIDE TIL ANSÆTTELSE AF MEDARBEJDER


Det stereotypiske bestyrelsesmedlem – den ældre herre med skjorte og slips – er i stigende grad udfordret på posten. Der er en bevægelse i gang, som vil have flere forskellige mennesker til at søge ind i bestyrelser. Virksomhederne er også begyndt at slå bestyrelsesposter op på samme måde som almindelige stillinger. Det giver virksomhedsejerne bedre muligheder for at finde de rigtige profiler, end hvis de udelukkende skulle søge i deres eget netværk.

Stå fast på dine værdier

For Karina Boldsen er det afgørende, at hun har god kemi med ejerne og bestyrelsen, før hun siger ja til en bestyrelsespost. De mange timer, som skal investeres i bestyrelsen, kræver et godt samarbejde og et stærkt fællesskab om værdierne. Det grundlæggende fællesskab er afgørende, hvis bestyrelsen og ejerkredsen skal kunne indfri målene.

“For mig fylder kemien og værdierne mindst 51 % i vurderingen af en post. Passionen er vigtig, når jeg skal være med til at indfri ambitionerne. Så uanset om det er en bøf fra Himmerlandskød eller en hjemmeside fra Campfire & Co, skal jeg brænde for det og synes, at det er det fedeste på markedet. Ellers kan jeg ikke gøre det, der skal til for at flytte virksomheden,” siger Karina Boldsen.

Netop reklamebureauet Campfire & Co er en af virksomhederne, hvor kemien er helt på plads. Bureauet fik Karina Boldsen i bestyrelsen, fordi de med egne ord “savnede en voksen at snakke med”. Siden har hun bidraget til væksten i Campfire & Co, som er vokset fra 5 medarbejdere til 22 – og har stiftet to søsterselskaber. Da bureauet flyttede i større lokaler på Kystvejen, tilbød de Karina Boldsen et kontor til hendes egen virksomhed. I starten var hun skeptisk over for ideen, men den har vist sig at være god.

“Det er enormt givende og livsbekræftende at være i et kreativt miljø. Og jeg ved gudskelov ikke noget om det faglige, så jeg kan slet ikke blande mig i driften, hvis jeg ville,” siger hun.

Karinas 5 bedste råd til dig, der vil arbejde i bestyrelser

  1. Spørg dig selv hvorfor du vil det. Er det ledelse, prestige, indflydelse, læring eller noget andet, der trækker? Bestyrelsesarbejdet er noget helt andet end et almindeligt job eller lederjob. Nogle gange er en bestyrelsespost slet ikke lønnet. Så du skal kende svaret på, hvad der driver dig i netop det karrierespor.
  2.  Træk tråde til dit CV for at vise, hvilke faglige kompetencer du byder ind med i en bestyrelse.
  3. Gør dit netværk opmærksom på, at du gerne vil arbejde i bestyrelser. Og vær tålmodig. Det kan tage tid at finde det rigtige match.
  4. Tag en bestyrelsesuddannelse. Det vil spare dig for meget slid at have værktøjet i orden, når du skal bruge det. Uddannelsen vil hjælpe dig til at udfylde rollen som bestyrelsesmedlem.
  5. Gør opmærksom på dine egne og virksomhedens resultater – og hvor de matcher hinanden.

FAKTA:

  • Ejer virksomheden Karina+
  • Er 51 år og bor i Marselis i Aarhus
  • Fritiden bruges på kunst, løb og sommerhus i Skagen
  • Professionelt bestyrelsesmedlem i 14 bestyrelser – herunder Vestjysk Bank, Aarhus Business College, AjourCare, Erhverv Aarhus, Your Age og Himmerlandskød A/S. Hun er formand for 8 bestyrelser
  • Hun tilbyder business mentor-forløb og kurser i bestyrelsesarbejde
  • Hun har bestået fire bestyrelsesuddannelser i perioden 2013-2019
  • Tidligere investeringsrådgiver og dealer i Spar Nord, hvorefter hun har ledet HR-afdelinger i: Salling Group, Danske Bank og Vestas