Reklame

Korrektur-branchen er de seneste år undergået en forvandling. Hvor korrektur tidligere var noget, der blev udført i hånden til en høj side-pris og med lange leveringstider, er korrekturlæsning i dag en moderne service, man bestiller online til meget lave side-priser, et højt serviceniveau og med lynhurtig levering.

Korrektur-branchen har taget bestik af situationen, og særligt markedet for korrektur af studieopgaver har tilpasset sig nutidens forbrugeradfærd.

Opgavekorrektur

Et af de nye bureauer er Opgavekorrektur. Bureauet blev etableret i efteråret 2017. Fokus er entydigt på at levere god akademisk korrektur til SU-venlige priser og med et højt serviceniveau. Kunderne er studerende på videregående uddannelser.

Efter et roligt første halve år begyndte tingene at tage fart, og Opgavekorrektur har i dag en stærk position på markedet med et stort potentiale for yderligere vækst.

Akademisk korrektur

Akademisk korrektur er en særlig disciplin. Teksterne, der rettes, er lange videnskabelige opgaver, der er skrevet i et særligt fagsprog og i en særlig akademisk stil, der stiller store krav til korrekturlæserens sprogforståelse og kendskab til akademisk skrivning.

Så korrekturlæseren skal helst selv være akademiker, og det er et ultimativt krav, at man er en haj til retskrivning.

Der gælder også særlige forhold, når man retter opgaver. Som udbyder af korrektur må man indstille sig på at være meget fleksibel, for de studerende kan sjældent præcist sige, hvornår den opgave, de skriver på, er klar til korrekturlæsning. Det er forståeligt nok, al den stund det er opgaver, som man bruger måneder på at skrive.

Det er derfor et absolut krav for at få succes i branchen for opgavekorrektur, at man har fleksible korrekturlæsere, kan besvare mails om aftenen, vil arbejde i weekenden og i det hele taget kan tilpasse sig de studerendes virkelighed og krav.

Hårdt slid at vinde fodfæste

Ejeren af Opgavekorrektur, Jan Billund, fortæller, at han siden opstarten har lagt utroligt mange timer i at få korrekturbureauet etableret på markedet.

Kunderne kommer ikke af sig, så man skal som iværksætter være indstillet på, at der skal lægges mange timer i arbejdet, før de første ordrer begynder at tikke ind. Og det er ikke sådan, at arbejdsmængden tager af efter opstarten, tværtimod. Når ordrene kommer, skal der både findes tid til at behandle ordrene, og der skal være tid til fortsat at bygge virksomheden op.

I korrekturbranchen behandles en ordre ikke ved, at man pakker en genstand i en kasse, der sendes til kunden. Nej, der er opgave på 30, 60 eller 90 sider, der skal rettes, og det sker i et tempo på cirka 8 sider pr. time.

Derfor måtte man hos Opgavekorrektur meget tidlige lave aftaler med en række freelancere, der kunne stå for korrekturlæsningen, mens Jan Billund arbejdede videre på at bygge virksomheden op.

Alt foregår online

Konceptet hos Opgavekorrektur er enkelt. Man bestiller online, man sender sin opgave online, opgaven rettes digitalt og sendes retur til kunden i digital form.

Alt er baseret på at være smidigt, hurtige og billigt, for kunderne, her de studerende, hører ikke blandt landets rigeste.

Det er dog blevet klart for Jan Billund, at der er behov for at få flere processer automatiseret. Det gælder fx for ordrehåndtering, kalender og fakturering. Det er tidskrævende at holde styr på et stort antal korrekturlæsere, et stort antal ordrer og mange kunder i den anden ende. Det kræver gode systemer, og det er netop det næste udviklingsområde for Opgavekorrektur.

 

 

 

 

Reklame