Vintermånederne er altid travle når det gælder online shopping, med alt fra Black Friday til julegaver der skal handles. Men hvordan kommer vi sikkert gennem pakke udleveringer, midt under en pandemi? En lille kiosk i Jylland har svaret.
Tekst: Andreas Knudsen
Onlineshopping er stigende, og igen i år stiger antallet af danskere der benytter sig af det online alternativ, i stedet for at handle fysisk i butikkerne. Ifølge Danmarks statistik har året 2020 set rekord meget e-handel, hvilket resultere i de fysiske butikker, som har afhentning af pakker, kommer til at få ekstremt travlt. Men hvordan kan man sikre sig, at pakkeafhentningen ikke bliver problematisk under denne COVID-19?
Drive-in pakke afhentning
I Skive har butiksejer, Michael Ehlert, fundet en løsning. Michael Ehlerts kiosk har fra den 1. december indført drive-in pakkeafhentning. Kunderne vil have mulighed for at hente deres pakker, uden at skulle stige ud af deres bil. Dette har de gjort så deres kunder kan hente deres pakker, uden at skulle frygte muligheden for at blive smittet med COVID.19.
Michael Ehlert fortæller, “ Vi forventer rigtig mange pakker tirsdag den 1. december efter Black Friday den 27. november. Vi laver det sådan, at når folk kommer kørende hertil, så vil der være skilte, der henviser til vores bagdør. Og der er en klokke, så kunder kan ringe, hvis der ingen betjening er. “
Løsningen måtte butiksejeren finde, da antallet af pakker har været stigende, så COVID-19 eller ej, havde han problemer med at folk kunne få en ordentlig betjening. Særligt de mange faste kunder, som blot hurtigt skal hente avisen eller morgenbrød.
“Det er også for at beskytte vores sædvanlige kunder, så de kan blive ekspederet, i stedet for skal vente på pakkeudleveringer.”
Globale løsninger
Det er ikke kun i Danmark, vi ser alternative løsninger til at håndtere en sikker pakke afhentning eller levering. I USA er terminologien “curbside pickups” blevet mere og mere populær. I de større byer, hvor smitterisikoen er størst, er mange virksomheder, både store og små, begyndt at benytte disse såkaldte curbside pickups. Dette foregår blandt andet gennem applikationer, hvor kunderne har mulighed for at købe deres produkter, og derefter vælge levering direkte i deres bagagerum, eller på kantstenen ved butikken. På den måde slipper kunderne for at skulle indenfor og have fysisk kontakt.
Store globale virksomheder som FedEx er ligeledes kommet op med et alternativ til virksomheder, hvis en pakke skal leveres til en adresse. De anbefaler at man udfylder en seddel til at hænge på virksomhedens dør, der kan specificere hvor man ønsker at pakken skal stilles. På den måde kan man sørge for at kontakten mellem personen der levere og personalet i virksomheden minimeres.
Signalere med sikkerhed
Selvom den lille kiosk i Skive har indført det nye initiativ pga. COVID-19, så er Michael Ehlert ikke afvisende for at dette kunne blive en permanent løsning
” Det er gået over alt forventning. Det har faktisk været så effektivt, at vi sagtnes kunne håndtere 300-400 ekstra pakker dagligt, til trods for at vi får flere pakker i år end vi fik sidst år.” slutter Michael Ehlert.