”Der er kun ét ord, der tæller. Det er omstillingsparat. Har du nogensinde tænkt over, hvorfor dinosauren uddøde? Det gjorde den, fordi den var virkelig dårlig til at omstille sig”.
Tekst: Majbritt Mikkelsen
Foto: Preben Stentoft
”Alle er enige om, at Corona-situationen er noget skidt. Komma. Men det er sidste halvdel af sætningen, der afgør din fremtid. Lægger du dig ned i fosterstilling, eller bliver du og kæmper?”
Henrik Bollerslev, som er manden i førersædet hos Lindholm Biler, hører til blandt de sidste. Gennem 21 år som selvstændig har han været med i alle slags kriser: ”Kriserne ligner hinanden, de hedder bare noget forskelligt. Jeg har taget erfaring med fra dem alle, ikke mindst den vi står i lige nu.”
Hvad med at vi prøver at sælge os ud af krisen?
… var meldingen fra Henrik Bollerslev til sine 47 medarbejdere, da Danmark lukkede ned. At afskedige medarbejdere var absolut sidste prioritet: ”Vi har et fantastisk hold af gode folk, meeen, sidst i marts var den udmelding nok alligevel lidt frisk tangerende til helt vildt naiv,” lægger han ud. Vi står i den 7.500 m2 store bilbutik i udkanten af Viborg med Henrik, der fortæller om, hvordan han og resten af holdet har grebet tidens udfordringer an.
Kæmp, flygt eller frys. Der er ifølge Henrik (og evolutionen) kun de tre muligheder, når faren kommer tæt på. Men før vi får den lille mand med den høje energi helt op i gear, slår han fast, at han har stor respekt for de brancher, der er blevet tvangslukket og deraf har brug for regeringens hjælpepakker. Men alle de andre skal bare se efter at komme ind i kampen. Så kort kan det siges. Så hvad var det præcis, der gjorde, at Lindholm Biler lykkedes med salgsmæssigt at skabe den bedste Påske i virksomhedens historie? Og den bedste maj.
Vi åbnede skuffen
… med idéer og en strategiplan, der trængte til et tjek. Henrik forklarer, imens vi sætter os ind i en eldrevet Jaguar I-PACE og triller ud på vejen: ”Vores salgskoncept ’Lindholm360´ blev sat i søen samtidig med, at vi i påskeugen investerede i en tv-kampagne, der dækkede hele Jylland. Og så kom der gang i sagerne. Vi lagde energi i chat-funktionen på hjemmesiden og begyndte at tilbyde prøvekørsel hjemme hos folk. Ja, og så har vi lavet Lindholm Biler til et franchise-koncept.”
”Så I kørte altså ud til folk med bilen?” Jeg skal lige forstå den del rigtigt. ”Jep! Og det var en god idé! Der sker noget med folk, når de ser bilen i deres egen indkørsel, og naboen måske har kigget henover hækken. Det giver også en helt anden dialog.”
Henrik tager en kort pause: ”Men det er sgu underligt. På den ene side føles det som livreddende førstehjælp og ’overlever vi i morgen? Imens det på den anden side handler om langsigtet udvikling. Man kan sætte sig ned og synes, at alt er helt vildt træls og ærgerligt, men i bund og grund handler det om at træffe en beslutning: Skal en åndssvag virus fra nogle kinesiske flagermus have lov at lægge os ned? Nej, det skal den ikke. Derfor har vi gjort, som vi plejer; vi sætter turbo på og klarer os selv.”
Endnu en tv-kampagne
… op til genåbningen blev Bollerslevs pletskud: ”Jeg tror, at der i genåbningen boede og stadig bor et opsparet behov for at komme ud og gøre noget, ud at spise, skabe oplevelser, investere osv. Som bilhandler konkurrerer vi med andre bilhandlere, men også med havecentre, køkkenfirmaer, Djurs Sommerland osv., så vi ville gerne udnytte det sidste momentum, og det gjorde vi med mere markedsføring og TV, og maj måned blev den største måned nogensinde i Lindholm Bilers historie”.
”Når en krise indtræffer, skal du arbejde tredive procent hårdere for at opnå tredive procent mindre. Sådan er det bare.” Henrik Bollerslev er ikke sådan at bide skeer med, og ynk tæller ikke i hans bog. Det gør til gengæld højt humør og spontane idéer: ”Vi lejede også pølsevogne til vores butikker for at kræse lidt om kunderne. Vognene stod jo alligevel parkeret til ingen verdens nytte.”
Henrik standser Jaguaren ud for det stykke jord i den sydlige del af Viborg, der om kort tid bliver til Lindholm Skov: ”Kommunen holdt lidt fast i bordkanten, da vi kom med ideen, men jeg vil gerne gøre noget reelt for miljøet og lokalområdet, der også kan skabe værdi for skoler og institutioner. Så nu planter vi 50.000 træer, anlægger mountainbikespor og madpakkehus – og helst også et tårn, der kan markere Viborg, når man kommer kørende fra øst.” Henrik griner og slutter …
”Prå-li-å-hør… Vi kan ikke bygge fremtiden på, at andre kommer og redder vores røv. Vi er nødt til at redde os selv.”
FAKTA
- Lindholm Biler findes i Viborg, Aarhus og Fredericia og sælger og leaser nyere, brugte biler
- Virksomheden er etableret i 1976, sælger årligt 3.500 biler og beskæftiger 47 medarbejdere
- Lindholm Skov etableres i samarbejde med Viborg Kommune og www.plant-et-trae.dk
- Se mere på www.lindholmbiler.dk