Der findes et hav af merchandise, og de fleste produkter har vi alle sammen set før. Kuglepenne, vandflasker, bolcher, paraplyer og keyhangers med logoer på. Det er noget der virker, fordi folk får det gratis, og de bruger det i dagligdagen, uden (måske) at tænke på virkningen.
Skrevet af Louise, Bizz Up
Meningen med merchandise, er at du får det brand ud blandt folk – og helt essentielt ud til din målgruppe. Når du giver en gratis kuglepen eller paraply til forbipasserende på gaden, til messer eller events, så tager de produkterne med videre. De bruger måske din kuglepen på arbejde, eller til et møde. Bizz Up har undersøgt markedet for merchandise som er sjove, skæve og anderledes, så din virksomhed kan skille sig lidt ud fra mængden.
Sæt et mål
Merchandise er ikke helt omkostningsfrit, og derfor skal du gøre op med dig selv hvad målet med kampagnen skal være…
- Aktivitet på SoMe
- Brug af et bestemt hashtag
- Leads – opkald, tilmeldinger, booking osv.
- Visuel Identitet
Tænk ud af boksen
Det er vigtigt, at du tænker ud af boksen og tænker på din målgruppes behov, når du vælger merchandise, som skal skille sig mere ud. Læs videre for at læse om et eksempel, hvor virksomheden har forstået kundernes behov, på en anderledes, men genial måde.
Hvis du skal uddele merchandise i vintermånederne, kan du vælge en sneskraber i en sjov form eller farve. Vi har før set en isskraber formet som en emhætte (et T), fra et firma der producerer emhætter. På forsiden er en emhætte illustreret, men der er også et logo, et link og et slogan. Næste gang de opnåede personer skal købe en emhætte, så er dette firma i tankerne, fordi de ligger isskraberen samme sted hver dag, og bruger den i vinterperioden igen og igen.
Festivalsæson og regnvejr
Den danske sommer – den er ikke altid til at regne med. Spøg til side.
Hvis din målgruppe passer til festivalgæster i alle aldre, kan du lave regnslag med dit logo, CTA eller bare en sjov gimmick for at få dit brand ud. Du kan få lavet grafik eller illustrationer som gør regnslaget til et slags kostume for brugeren at have på, og opnå opmærksomhed på den måde.
Det kan fx være…
- Superhelte
- Kendte artister
- Dyr
- Mande- eller damekrop
Hvis sommeren bliver som den i 2018, så får vi ikke brug for regnslag – langt fra! Derimod kan du lave vifter. Vifterne kan laves alle mange former, farver og med alverdens grafik.
Mad er altid godt
Giv en cupcake, slikkepind med logo, småkage, sandwich eller noget helt andet, som passer til dit budget. Mad er vejen til alles glæde, men kun hvis det smager godt. Der er ikke nogen pointe i at give en cupcake væk, hvis den slet ikke smager godt – fordi så bliver din virksomhed associeret med noget negativt, og det er jo ikke meningen.
I forbindelse med, at du giver mad eller kage væk i en given situation, så kan der med fordel uddeles en serviet med dit logo, telefonnummer, website eller lignende, for at gøre opmærksom på hvad din virksomhed er.
If it sticks, it sticks
Her mener vi selvfølgelig klistermærker, fordi de kan placeres på stort set alle overflader, alle steder. På bordet, invitationer, tasker, i hovedet, på bagsiden af en pc, på en mobiltelefon og så videre. Det kræver, at du vælger et klistermærke med en god slidoverflade, hvis det skal holde længe og ikke blive vådt, bleget af solen eller lignende.
Du kan få klistermærker i alverdens størrelser og former, så du kan designe det lige som du vil have det, så det passer til dit brand.
En sikker vinder hver gang
Keyhangers er kommet for at blive. De kan designes på alverdens måder. Hvis du ønsker at bruge den samme keyhanger gennem flere arrangementer, kan snoren designes i et klassisk look med sort snor og hvidt logo – og tilføje et flot grafisk navneskilt, som kan tilpasses til ethvert arrangement.
En keyhanger er lidt som en vognmønt, det er en ting som sidder fast i nøglebundet, om end det er dine primære nøgler eller nøgler til skuret.