Navneskiftet fra Karup Lufthavn til Midtjyllands Lufthavn er et signal om et stærkt fokus på fremtiden for den lille lufthavn på heden – og for resten af Danmark
De var der alle sammen, den søndag i februar, hvor Karup Lufthavn skiftede navn til Midtjyllands Lufthavn; de kendte, de kongelige, erhvervslivet, børn, barnlige sjæle – og Bizz Up. Vi trak lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen ud af cockpittet til en snak om det, der viser sig at være langt mere end blot en tur til numerolog.
”Navneskiftet er mere end bare et navneskifte. Navngivningsdagen blev afsættet til nye højder – for nu at blive i vores verden,” siger Frans Bjørn-Thygesen, der har været ’kaptajn’ for Midtjyllands Lufthavn siden starten af 2016.
En lille, stor lufthavn
Det er tydeligt, at Frans er stolt af den udvikling, Midtjyllands Lufthavn har gennemgået: ”I 2016 blev vi nummer ét på vækstraten med en vækst på 20%, som svarer til det dobbelte af f.eks. Københavns Lufthavn,” siger han og tilføjer: ”derudover ligger vi i top 3 i verden på punktlighed, hvilket i høj grad skyldes det tætte samarbejde med DAT (Danish Air Transport).”
Frans fremhæver også den nationale luftfartsstrategi, der offentliggøres i 2017, og som vil få betydning for lufthavnens fremtid: ”Vores regering har fået øje på luftfart som afgørende for infrastruktur og international handel, idet presset på motorveje og jernbanenettet vokser. Samtidig er det essentielt at bevare Københavns lufthavn som Skandinaviens og Nordeuropas vigtige knudepunkt ud til verden både for turisme og erhvervsliv. I den forbindelse er Midtjyllands Lufthavn en nøglespiller, da vi bringer folk hurtigt frem og tilbage – og hurtigt videre ud i verden.”
Erhvervslivet som kernekunder
Midtjyllands Lufthavn har et mål om at rette endnu større fokus mod erhvervslivet og gøre det nemmere for virksomheder at komme fra A til B: ”I modsætning til andre lufthavne kommer 90% af vores passagerer fra erhvervslivet,” siger Frans og tilføjer: ”det gælder store virksomheder, men i særdeleshed også de mindre samt iværksætterne, der har opdaget, at de kan flyve mellem landsdelene til fornuftige priser. Det er naturligt at kigge på, hvordan vi kan styrke og udvikle dette område. Derfor gav det god mening, at direktør for DAT, Jesper Rungholm, på navngivningsdagen bekendtgjorde, at DAT har besluttet at udvide fra otte til ti daglige flyvninger fra april 2017.”
”Hvornår kommer det næste fly?”
Men hvor og hvordan smider man så lige to ekstra ture ind i ’køreplanen’, om man vil? Frans siger: ”Der er store omkostninger forbundet med flydrift, hvorfor man ikke bare lige tester en rute af for at se, om ideen holder vand. Samtidigt er det svært at spå om, hvilken rute der vil blive en succes. Derfor er vi i dialog med de midtjyske erhvervsråd og Væksthuset, som kan bidrage med detaljeret information om erhvervslivets færden. Man kan kalde det en analyse eller en gammeldags kundeundersøgelse, som skal afdække behovet for nye ruter, der kan gøre hverdagen endnu mere smidig for vores erhvervskunder.”
En folkelig dag
Tilbage til navngivningsdagen, hvor Frans glæder sig over det brede fremmøde: ”Udover Hans Kongelige Højhed Prins Joachim og en række andre prominente gæster var det herligt at opleve alle de mange borgere, der lagde vejen forbi for at fejre dagen sammen med os. Vi havde lagt os i selen for at skrue et program sammen, der appellerede bredt og forhåbentligt gav et indtryk af, hvem vi er – en lufthavn, der gerne vil være tæt på vores kunder,” siger han og slutter: ”endeligt glæder jeg mig til at vise Midtjylland og resten af Danmark, hvad vi kan herunder at åbne op for charterferier til sommer gennem Apollo Rejser og Bravo Tours – men det er en helt anden historie…”
Fakta:
Midtjyllands Lufthavn åbnede i 1965 Karup Lufthavn på en civil del af Flyvestation Karup
Lufthavnen havde 155.000 passagerer i 2016 og har et mål om 250.000 årligt fra 2018
Midtjyllands Lufthavn betjenes af DAT (Danish Air Transport) og deres miljøvenlige ATR-fly
2017 spås til at blive det største turistår i Danmarks historie nogensinde jf. Visit Denmark