Der blev spidset ører i Midt- og Vestjylland, da statsminister Mette Frederiksen holdt nytårstale. ”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute!” lød det fra skrivebordet i statsministerens embedsbolig på Marienborg.
Meldingen blev startfløjt til hektisk aktivitet i den modsatte ende af landet. Hvis der er noget, de ni kommuner bag Midtjyllands Lufthavn gerne vil, er det at gøre grønne drømme til virkelighed.
Efter nytårstalen holdt lufthavnen møde med Transportministeriet. Budskabet afleveret i København var klart: ”Vi er parate til at gribe bolden – vi vil være Danmarks første grønne indenrigsrute!”
Andre lufthavne i Danmark kan have samme drøm, men lufthavnsdirektør Frans Bjørn-Thygesen er sikker på, Midtjyllands Lufthavn står stærkt:
”Allerede nu er vi en lufthavn så grøn, som det i dag lader sig gøre. Vi har en strategi for 100 procent grøn omstilling af hele lufthavnen i 2024. I luften er ATR-turbopropflyene på ruten til København de mest klima- og miljøvenlige herhjemme. På jorden har vi med LED-belysning på flyenes standpladser og energieffektivisering i terminalen opnået besparelser på op mod 75 procent. Det giver jo ikke mening, at grønne fly lander i en sort lufthavn – vi har forberedt os godt.”
Gylle og blæsevejr
Udviklingen af grønt og bæredygtigt flybrændstof går primært i to spor – biogas og brint. Begge peger i en retning, hvor Midtjyllands Lufthavn er oplagt destination for en grøn indenrigsrute:
”Bæredygtigt flybrændstof er uløseligt bundet til to ting, vi i Midt- og Vestjylland er eksperter i: Landbrug og vindmøller. Hvis fremtidens grønne flybrændstof baseres på biogas, kommer råvaren primært fra landbrug. Hvis brint er drivmidlet i flymotorerne, bliver vandmolekyler spaltet i en proces kaldet elektrolyse, hvor brint og ilt bliver separeret. For at gøre processen bæredygtig, bliver elektrolysen drevet af strøm fra vindmøller eller solceller. Populært sagt bliver elektricitet lavet om til noget andet – en proces kaldet Power-to-X. Elektricitet fra vindkraft forvandles til grøn brint”.
Lufthavnsdirektøren trækker på smilebåndet: ”Man kan også udtrykke det på en jordnær jysk facon: Her på egnen har vi de to vigtigste ingredienser til grønt flybrændstof – gylle og blæsevejr.”
Forskning fører an
Nok så vigtigt har Midt- og Vestjylland en perlerække af virksomheder, der fører an i forskning, udvikling og produktion af bæredygtige brændstoffer til biler, skibe og fly: Energiparken GreenLab i Skive og virksomhederne Nel Hydrogen og Everfuel i Herning for blot at nævne tre. De to virksomheder i Herning er partnere i et konsortium, der tæller nogle af de største aktører i Danmark – heriblandt A.P. Møller-Mærsk, Ørsted, Haldor Topsøe, Københavns Lufthavne og DSV.
”Det er svært at forestille sig et flottere udstillingsvindue: At Danmarks første grønne indenrigsfly flyver i fast rutefart mellem København og vores region – de to brændpunkter herhjemme når det kommer til forskning, udvikling og produktion af fremtidens bæredygtige brændstoffer”, siger Frans Bjørn-Thygesen.
Virkelighedens grønne eventyr Historien har det med at gentage sig: Midtjyllands Lufthavn og de ni kommuner bag den lille regionale nichelufthavn, kan sammen med lufthavnsdirektøren se konturerne af noget stort:
”Målt per indbygger er vi Danmarks mest eksporterende landsdel. Midt- og Vestjylland har det netværk og globale udsyn, der skal til for at løfte en grøn indenrigsrute op på den internationale scene. Bæredygtigt flybrændstof kan blive Danmarks næste store eksporteventyr. Vores region førte an, da vindmøllerne årtier tilbage åbnede manges øjne og skabte fortællingen, at der er god forretning i sund fornuft. Vi kan gøre det igen med grøn flyvning. Tænk hvis alverdens flyproducenter, luftfartsselskaber og beslutningstagere rejser fra København til Karup i et indenrigsfly, der flyver på grønt brændstof. Besøger os og ser landbrug, vindmøller og virksomheder, som producerer bæredygtigt brændstof.”
Frans Bjørn-Thygesen er til daglig direktør i Midtjyllands Lufthavn. Han er også uddannet pilot. Han ved, at udvikling, test og godkendelse af flybrændstof tager tid. Luftfart er en branche, hvor sikkerhed kommer før alt andet.
”Den gode nyhed er, at EU de seneste år har været meget beslutningsdygtig. Vi har set det under Coronakrisen og i forhold til krigen i Ukraine. Europa virker stålsat i bestræbelserne på at gøre sig fri af fossile brændstoffer. Det giver mig en stærk tro på, at Green JetA1 Fuel – som grønt flybrændstof teknisk set kaldes – kan være virkelighed om føje år. I lille skala vel at mærke.”
Også her har Midtjyllands Lufthavn et trumfkort på hånden med relativt små fly og et overskueligt antal flyvninger med et publikum, som ifølge lufthavnschefen vil omfavne en grøn indenrigsrute:
”Vi er en nichelufthavn. Ni ud af 10 kunder er erhvervsfolk. Jeg er sikker på, at flertallet af kunderne med glæde vil løfte den grønne dagsorden og en lidt højere billetpris, hvis flyrejsen er grøn og bæredygtig. Mange af vores erhvervsrejsende arbejder til daglig med netop den dagsorden – en bevidst og holdbar fremtid,” slutter Frans Bjørn-Thygesen.